تاریخچه فرهنگ تجارت در قوم ایگبوی نیجریه

فرهنگ ایگبو که اغلب به عنوان تجاری ترین قبیله نیجریه شناخته می شود ، نیاز به شناخت تاریخی و شکل گیری آن دارد . عنوان بازار و تجارت ، عمق زندگی این قوم را که عمدتا در جنوب شرق نیجریه ساکن هستند ، تشکیل می دهد.

تاریخچه فرهنگ تجارت در قوم ایگبوی نیجریه

فرهنگ ایگبو که اغلب به عنوان تجاری ترین قبیله نیجریه شناخته می شود ، نیاز به شناخت تاریخی و شکل گیری آن دارد . عنوان بازار و تجارت ، عمق زندگی این قوم را که عمدتا در جنوب شرق نیجریه ساکن هستند ، تشکیل می دهد.

برای قوم ایگبو، زندگی همیشه در بازار شلوغ می گذرد و بازار چیزی بیش از یک مکان برای انجام تجارت برای آنها معنا دارد  . بازار مرکز زندگی اجتماعی است و به عنوان مرکزی برای تعاملات اجتماعی، مبادلات فرهنگی و تلاش های اقتصادی عمل می کند.

این قوم با جمعیتی در حدود 40 میلیون نفر، نه تنها در منطقه جنوب شرقی نیجریه بلکه در بخش های مختلف کشور نیز حضور چشمگیری دارند. روحیه کارآفرینی آنها نقشی اساسی در معاملات تجاری ایفا می کند که این موضوع به مشارکت آنها در تجارت برداری در قرن 15 بازمی گردد.

 بر خلاف بسیاری از جوامع آفریقایی دیگر، بردگان ایگبو همیشه در معرض کارآفرینی قرار داشته اند که این امر همیشه زمینه را برای ماهیت کارآفرینانه بودن آنها فراهم کرده است . قبل از جنگ داخلی، بیش از 90 درصد ایگبوها در شهرها تاجر بودند. امروز، همین روحیه کارآفرینی آنها است که آنها را به سمت ایجاد ثروت و نفوذ از طریق سرمایه گذاری های مختلف سوق داده است.

Solu Ajene  می گوید : تجارت و زندگی ایگبو ها در اطراف بازار می چرخد و یا بازار مرکز اجتماع، تجارت و همه تعاملات اجتماعی در سرزمین ایگبو است. ما هنوز به فرهنگ دیگری برخورد نکرده‌ایم که بازار برای آن به اندازه ایگبوها مهم باشد .  


اولین گواه در مورد زندگی اقتصادی ایگبو ، به حفاری در ایگبو- اوکو برمی گردد که در این اکتشاف، منسوجات، نمک، مهره‌ها، و فلزکاری، حاکی از یک بازار پررونق محلی و منطقه‌ای در دوران ایگبو-اوکوو بوده است . اگرچه، قبل از 1800میلادی ، تجارت ایگبو در تجارت نمک، مهره ها، محصولات فلزی و غیره رونق داشت ولی قوم Aboh در اوایل دهه 1500 در صادرات مهره و آهنگران آوکا در تولید زنگ های برنز، آهن و میله های برنجی مشارکت جدی داشته اند.

با این حال،  اوایل قرن 19، تجارت برده و تجارت روغن نخل در این منطقه آغاز شد . تقاضای اروپا برای روغن پالم منجر به ایجاد پست های تجاری توسط بریتانیا در مناطق ایگبو شد و رشد تجاری و اقتصادی را بیشتر افزایش داد و در 1900میلادی ، فعالیت های تجاری به کشورهای مختلف تجاری منتقل شد و رودخانه نیجر به عنوان یک مسیر تجاری حیاتی در این خصوص عمل کرد. مردم آرو در تجارت و بازرگانی، نقش مهمی در واردات کالاهای اروپایی و صادرات محصولات محلی داشتند. سیستم تجارت آنها همیشه هم منافع تاجران و هم منافع خریداران را تضمین می کرد. زنان ایگبو نیز نقش مهمی در تجارت محلی داشتند و بر حوزه بازرگانی خود نظارت داشتند. آنها در سازماندهی تجارت محلی و حفظ تعادل و برابری جنسیتی مؤثر بودند.


امروزه، مردم ایگبو همچنان در تجارت و بازرگانی به برتری خود ادامه می دهند و برخی از بزرگترین بازارهای نیجریه در سرزمین ایگبو قرار دارند، از جمله بازار اصلی اونیتشا، بازار بین المللی آریارا آبا، و بازار اصلی ننوی از جمله انها است .

خانواده ها در این منطقه ، فرزندان خود را برای آموزش کارآموزی به بازرگانان مستقر می سپارند تا میراث بین نسلی از کارآفرینی را پرورش دهند. رابرت نویرث، نویسنده مشهور به درستی توصیف کرده است که سیستم کارآموزی Igbo به عنوان "بزرگترین پلت فرم انکوباتور تجاری در جهان" است. اینها نه تنها بر فعالیت های تجاری تسلط دارد، بلکه به عنوان وسیله ای برای حفظ میراث ایگبو ، هویت، زبان و ارزش های فرهنگی از ان بهره می برند .

منابع :

  1. https://guardian.ng/art/uwa-bu-ahia-a-virtual-journey-into-the-rich-commercial-history-of-the-igbo-culture/
  2. https://saharareporters.com/2011/06/20/culture-and-igbo-business-practices

3.      https://medium.com/@Sleeksavvy/5-reasons-why-igbos-have-strong-business-acumen-bcf84f5165f

کد خبر 17124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =