مراسم اهدای جایزه نویسنده فلسطینی به تعویق افتاد

نویسنده فلسطینی «آدانیا شبلی» طبق برنامه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت مورد تقدیر قرار نخواهد گرفت. او قرار بود روز 20 اکتبر «جایزه آزادی» انجمن لیتپروم Litprom را دریافت کند.

بدنبال درگیری بین حماس و اسراییل ، مراسم اهدای جایزه نمایشگاه کتاب فرانکفورت که قرار بود 20 اکتبر برگزار شود به تعویق افتاد. انجمن لیتپروم اعطای «جایزه ادبی  2023» به نویسنده فلسطینی آدانیا شبلی را به تعویق انداخته است. لیتپروم در توضیح این تصمیم که درپی حمله حماس به اسرائیل گرفته شده است، گفت: «هیچکس در حال حاضر حوصله جشن گرفتن ندارد. شبلی در ابتدا قرار بود این جایزه به ارزش 3000 یورو را در 20 اکتبر دریافت کند؛ این جایزه برای نویسندگان جنوب جهانی است. «یک موضوع جزئی» نام رمان شیبلی است که به تجاوز دسته جمعی و قتل یک زن جوان بادیه نشین توسط سربازان اسرائیلی در سال 1949 می پردازد. این کتاب قبلاً نامزد جایزه کتاب ملی آمریکا و جایزه بین المللی بوکر شده است. به گفته ناشر آن، این رمان مراقبه ای غم انگیز درباره جنگ، خشونت و مسئله عدالت در داستان سرایی است. انجمن نویسندگان PEN-Berlin از رمان شبلی دفاع کرد و اعلام کرد علیرغم انتقادها، انجمن به اعطای جایزه برای رمان «یک موضوع جزئی» پایبند است. اوا مناس، نویسنده اتریشی انجمن PEN برلین در این رابطه گفت: «هیچ کتابی متفاوت، بهتر، بدتر یا خطرناک‌تر نمی‌شود و تغییر اخبار تعیین نمی کند که «یک کتاب شایسته جایزه است یا نه. به نظر من تصمیم هیئت داوران برای شبلی که هفته ها پیش گرفته شد، تصمیم بسیار خوبی بود. محروم کردن او از این جایزه چه از نظر سیاسی و چه از نظر ادبی اساساً اشتباه است. دنیز یوسل، سخنگوی PEN برلین افزود: باید به فلسطینی ها اجازه داد تا تجربیات خود را در مورد سیاست اشغالگری اسرائیل، که فلسطینیان از آن متضرر شدند، شرح دهند، همانطور که شیبلی در رمان خود توضیح می دهد. گفتنی است، حمله حماس به اسرائیل بر نمایشگاه کتاب فرانکفورت که از روز چهارشنبه آغاز می شود نیز سایه انداخته است. بوس، مدیر نمایشگاه کتاب در توضیح وقایع جاری گفت: ما حمله حماس به اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می کنیم. حمله به اسرائیل با تمام ارزش های نمایشگاه کتاب فرانکفورت در تضاد است. این نمایشگاه با همبستگی کامل در سمت اسرائیل برگزار می شود. بنابراین نمایشگاه کتاب می‌خواهد «صدای یهودیان و اسرائیلی‌ها را به‌ویژه در نمایشگاه کتاب نمایان کند.»

مراسم اهدای جایزه نویسنده فلسطینی به تعویق افتاد

آدانیا شیبلی (فلسطین، 1974) رمان، نمایشنامه، داستان کوتاه و مقالات روایی نوشته است. شیبلی دو بار در سال 2001 برای رمان مسعاس، و در سال 2003 برای رمان «کلونا بعید بتات المقدار عن الحب» جایزه نویسنده جوان قطان-فلسطین را دریافت کرد. آخرین رمان او تفسیر ثناوی (بیروت: الادب، 2017) است. این ترجمه انگلیسی یک موضوع جزئی (نسخه فیتزکارالدو/بریتانیا و جهت‌های جدید/ایالات متحده آمریکا، 2020) نامزد جایزه ملی کتاب 2020 و جایزه بین‌المللی بوکر 2021 شد. شیبلی همچنین به تحقیق و تدریس آکادمیک مشغول است.

مراسم اهدای جایزه نویسنده فلسطینی به تعویق افتاد

این در حالی است که سلمان رشدی برای مراسم اهدای جایزه به فرانکفورت می آید. سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی می خواهد هفته آینده در فرانکفورت آم ماین جایزه صلح تجارت کتاب آلمان را شخصا بپذیرد. این نویسنده هندی-بریتانیایی به "Welt am Sonntag" گفت که این جایزه تعجب بزرگ در پایان نمایشگاه کتاب فرانکفورت بود.جایزه صلح ناشران و کتابفروشان آلمان با ۲۵هزار یورو همراه است. این جایزه از شخصیت‌هایی تجلیل می‌کند که در تحقق اندیشه صلح(!) در حوزه‌های ادبیات، علم یا هنر سهیم بوده‌اند. سال گذشته سرهی ژادان، نویسنده اوکراینی این جایزه را دریافت کرد. شورای بنیاد ناشران و کتابفروشان آلمان ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳ (۲۹ خرداد) در فرانکفورت اعلام کرد که نویسنده زاده‌ی هند به دلیل تسلیم‌ناپذیری، ذهنیت گشوده به زندگی و این واقعیت که با شور داستان‌سرایی، به جهان غنا بخشیده است (!) مورد تجلیل قرار می‌گیرد.شورای بنیاد ناشران و کتابفروشان آلمان به نقل از رشدی می‌گوید او ضمن سپاسگزاری از اعطای این جایزه احساس افتخار کرده و گفته است: «فقط می‌توانم از بزرگواری هیئت داوران تشکر کنم. می‌دانم که این جایزه تا چه اندازه اهمیت دارد و با دیدن فهرست برندگان پیشین که نام من اکنون به آن می‌پیوندد، کمی مرعوب شدم. از صمیم قلب خوشحالم.»

انجمن تجارت کتاب ، سازمان صنفی ناشران و کتابفروشان آلمان است که این جایزه را از سال ۱۹۵۰ اهدا می‌کند. این جایزه به طور سنتی در پایان نمایشگاه کتاب فرانکفورت اهدا می‌شود. امسال این مراسم روز ۲۲ اکتبر برگزار خواهد شد.رشدی 76 ساله از سال گذشته پس از حمله با چاقو در یک حادثه در ایالات متحده از یک چشم نابینا شده است. رشدی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌ترسد، گفت که قبلاً با مسئولین گفتگوهای زیادی داشته است. همه چیز به خوبی سازماندهی خواهد شد.این جایزه در تاریخ 22 اکتبر در پالسکیرش فرانکفورت به رشدی اهدا خواهد شد.رشدی پس از انتشار رمان «آیات شیطانی» در سال 1989 توسط رهبر ایران آیت‌الله خمینی به اعدام محکوم شد و سال‌ها در مکان‌های مخفی تحت حمایت پلیس زندگی می کند.

منبع : Gmx - tagesschau - deutschlandfunk

کد خبر 17200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =