فرهنگ فولانی ها و سبک زندگی آنها در نیجریه

فولانی ها مردمی از اصالت ترکیبی هوسا و فولانی هستند. آنها عمدتاً در منطقه شمالی نیجریه زندگی می کنند که بیشتر آنها به گونه ای از هوسا یا فولانی یا هر دو صحبت می کنند . در آغاز قرن نوزدهم ،شیخ عثمان دان فودیو موفق شد یک امپراتوری متمرکز فولانی را تأسیس کند

فولانی ها مردمی از اصالت ترکیبی هوسا و فولانی هستند. آنها عمدتاً در منطقه شمالی نیجریه زندگی می کنند که بیشتر آنها به گونه ای از هوسا یا فولانی یا هر دو صحبت می کنند . در آغاز قرن نوزدهم ،شیخ عثمان دان فودیو موفق شد یک امپراتوری متمرکز فولانی را تأسیس کند . دان فودیو ازدواج مختلط بین فولانی مهاجر و ایالت های فتح شده هاوسا و سایر مردم محلی را مورد توجه جدی قرار داد. فولانی ها از فوتا تورو به این مناطق مهاجرت کردند و با نخبگان شهری محلی عمدتاً هاوسا ازدواج کردند و این کار موجب گردید اختلاط زبانی، فرهنگی و قومی شکل گیرد و عملا قوم  هوسا فولانی را تشکیل دهند .  قوم فولانی از حیث جمعیت پس از هوسایی ، یوروبو ، ایگبو ، چهارمین قوم بزرگ کشور نیجریه به حساب می آیند .

‏ قوم فولانی که به خاطر فرهنگ منحصر به خود و سبک زندگی عشایری، شهرت خاصی در نیجریه دارد و یکی از جذاب ترین گروه های قومی در آفریقا به حساب می آید . فولانی ها که در چندین کشور از جمله نیجریه، مالی، سنگال و نیجر پراکنده شده اند، توانسته اند ضمن سازگاری با دنیای مدرن، میراث فرهنگی غنی خود را حفظ کنند.

یکی از برجسته ترین جنبه های فرهنگ فولانی، لباس و پوش های سنتی آنهاست. مردم فولانی به خاطر لباس‌های متمایزشان که با رنگ‌های زنده و گلدوزی‌های پیچیده مشخص می‌شود، شناخته می‌شوند. مردان و زنان این قوم هر دو با توجه به نوع لباس هایی که می پوشند به جهت موقعیت اجتماعی، سن و حتی وضعیت تاهل آنها، از همدیگر متمایز می شوند .

فولانی ها از لحاظ تاریخی گله داران کوچ نشین بوده اند که به دلیل تخصص خود در پرورش گاو ، شهرت جهانی دارند . سبک زندگی عشایری آنها به آنها این امکان را می دهد که در جستجوی چراگاه ها و منابع آبی برای دام های خود از مناظر وسیع عبور کنند . این شیوه منحصر به فرد زندگی علاوه بر زیبایی های طبیعی ،  چالش های خود را نیز دارد. اما بطور کلی این ویژگی محملی برای انعطاف پذیری و سازگاری این قوم در طول تاریخ بوده است.

سبک زندگی عشایری مردم فولانی باعث ایجاد ارتباط عمیق آنها با دنیای طبیعی شده است. آنها دانش صمیمی و اطلاعات بیشتیری را از محیط دارند و  قادر هستند در زمین حرکت کنند و با شرایط متغیر سازگار شوند . این ارتباط با طبیعت در آوازها، رقص ها و آیین های آنها بطور آشکار ، قابل لمس است.

در حالی که سبک زندگی عشایری فولانی ها برای نسل ها حفظ شده است، در دنیای مدرن نیز چالش هایی را به همراه داشته است . تغییرات محیطی، اختلافات زمین و درگیری با جوامع مستقر، برخی را مجبور کرده است تا با اسکان در روستاها و شهرها با شرایط مدرن سازگار شوند . برخی مواقع این اقدامات ، سؤالاتی را در مورد حفظ شیوه زندگی سنتی آنها در اذهان ایجاد کرده است. فولانی‌ها در حالی که چالش‌های دنیای مدرن را پیش می‌برند، همچنان به عنوان حافظان فرهنگ و سنت خود هستند و در دنیایی همیشه در حال تغییر، جذاب و انعطاف‌پذیر باقی مانده اند.

در حال حاضر تامین علوفه مورد نیاز گله داران فولانی ، محملی برای درگیری های قومی در این کشور شده است و هر از چند گاهی این درگیری ها منجر به تلفات گسترده در اهشام و حتی مردمان این قوم با قوم های دیگر در نیجریه می شود که از رویکرد امنیتی کشور نیجریه را بطور مستمر در گیر کرده است .

منابع :

https://www.britannica.com/topic/Fulani

http://opr.news/4db1219f231028en_zm?client=mini_detail

https://en.wikipedia.org/wiki/Fula_language

کد خبر 17291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =