رئیس جایْکا: قرقیزستان از نظر منابع طبیعی و انسانی بسیار غنی است

تاناکا آکیهیکو، رئیس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA)، اخیراً برای اولین بار از قرقیزستان دیدن کرد. پس از این بازدید، تاناکا آکیهیکو در مورد برداشت‌های خود از کشور، پروژه‌های در حال اجرا در قرقیزستان و موارد دیگر با خبرگزاری «خبر» قرقیزستان مصاحبه کرد.

تاناکا آکیهیکو، رئیس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA)، اخیراً برای اولین بار از قرقیزستان دیدن کرد. پس از این بازدید، تاناکا آکیهیکو در مورد برداشت‌های خود از کشور، پروژه‌های در حال اجرا در قرقیزستان و موارد دیگر با خبرگزاری «خبر» مصاحبه کرد.

- این اولین بازدید شما از قرقیزستان است. برداشت شما از کشور چیست؟

- این واقعاً اولین سفر من به قرقیزستان است. اولین برداشت من این است که قرقیزستان پتانسیل بالایی دارد. من درک می‌کنم که مشکلات زیادی وجود دارد، اما فکر می‌کنم راهبردی وجود دارد که دولت می‌تواند برای غلبه بر آنها، آن را ایجاد و اجرا کند. قرقیزستان از نظر منابع طبیعی و انسانی بسیار غنی است که می‌تواند آینده‌ای مرفه را تضمین کند.

- لطفاً به ما بگویید چه پروژه‌هایی توسط جایْکا در قرقیزستان اجرا شده است؟

- ما بسیاری از زمینه‌های مهم توسعه اجتماعی- اقتصادی را پوشش داده‌ایم. یکی از آنها تامین مالی زیرساخت‌های لازم، به ویژه راه است. ثانیاً به توسعه منابع انسانی توجه ویژه‌ای داریم. جایکا چیزی را راه‌اندازی کرده است که ما آن را JDS ​​می‌نامیم - برنامه بورسیه برای توسعه منابع انسانی - که از طریق آن متخصصان بااستعداد به مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا را در ژاپن نایل می‌شوند. در حال حاضر بسیاری از متخصصان قرقیزستان تحت این برنامه آموزش دیده‌اند و بسیاری از آنها در حال حاضر در سمت‌های بسیار مهم در دولت مشغول به کار هستند.

بنابراین توسعه منابع انسانی و آموزش بسیار مهم است. یکی دیگر از زمینه‌هایی که در سال‌های اخیر به آن توجه زیادی داشته‌ایم، توسعه جامعه محلی است. از طریق پروژه «یک روستا - یک محصول»، ما هر جامعه را تشویق می‌کنیم تا محصولاتی را پیدا کند که می‌تواند به صورت محلی تولید شود. این محصولات سپس به بازارها توزیع می‌شوند که به نوبه خود باعث افزایش درآمد اعضای جامعه محلی می‌شود. من در سفرم به قرقیزستان از دو کارگاه در ساحل دریاچه ایسیک‌کول بازدید کردم. بسیاری از مردم، عمدتاً زنان کشاورز، در تولید محصولاتی که منحصر به فرد به حساب می‌آیند، بسیار فعال هستند. این محصولات نه تنها در داخل کشور، بلکه در خارج از آن نیز به فروش می‌رسند. برای مثال، سفارش‌ها از شرکت‌های خرده‌فروشی ژاپنی می‌آیند و محصولات حتی در ایالات متحده آمریکا و کانادا فروخته می‌شوند.

- پروژه «یک روستا، یک محصول» به عنوان یک پروژه اقتصادی ملی درآمد. چگونه می‌خواهید این پروژه را در آینده توسعه دهید؟

 

- ما از تصمیم دولت قرقیزستان برای تبدیل «یک روستا، یک محصول» به یک پروژه ملی بسیار قدردانی می‌کنیم. این تصمیم نشان می‌دهد که دولت قصد دارد پروژه‌های مشابهی را در سراسر کشور اجرا کند. من فکر می‌کنم این یک سیاست خوب است. ما معتقدیم که برای اجرای موثر این پروژه نیاز به درک واقعی از جمعیت محلی است و به انگیزه قابل توجهی برای توسعه بیشتر نیاز دارد.

به عقیده ما، اگرچه این یک پروژه ملی است، اما نمی‌توان این برنامه را صرفاً به دستور دولت منتشر کرد، باید برنامه‌های به خوبی برنامه‌ریزی شده باشد و جایکا آماده همکاری نزدیک با دولت قرقیزستان است تا بتوانند برنامه‌های این پروژه را در سطح جامعه در سراسر کشور، با در نظر گرفتن جوامع مختلف اجرا کنند. ما همچنین علاقمند به گسترش این رویکردها به سایر کشورهای آسیای مرکزی هستیم. این پروژه که در قرقیزستان آغاز شد، قابلیت گسترش به بسیاری از جوامع در کشورهای دیگر را دارد.

- آژانس شما قصد دارد جنبش «یک روستا، یک محصول» را از طریق همکاری منطقه‌ای به کشورهای همسایه گسترش دهد. آیا نمونه‌های دیگری از همکاری‌های منطقه‌ای در چارچوب فعالیت‌های جایکا وجود دارد؟

- اکنون ما در حال ازسرگیری برنامه «داوطلبان ژاپنی برای همکاری خارجی» هستیم. قبل از همه‌گیری کووید-19، تعداد زیادی داوطلب در این کشور کار می‌کردند. ما امیدواریم و آماده جذب داوطلبان جدید برای کار در جوامع مختلف شهری و روستایی هستیم و در عین حال هدف خود را برای ایجاد محیطی بهتر برای توسعه اجتماعی و اقتصادی حفظ می‌کنیم.

- به نظر ما جایْکا توجه ویژه‌ای به توسعه منابع انسانی دارد. آیا می‌توانید دلیل این تمرکز بر توسعه منابع انسانی و اینکه آژانس شما چه ابتکارات/پروژه‌های خاصی را در این راستا در قرقیزستان انجام می‌دهد را توضیح دهید؟

- دلیل اصلی اینکه چرا ما درگیر توسعه منابع انسانی هستیم این است که از نظر ما ملت‌سازی یعنی افزایش پتانسیل مردم. مردم کلید توسعه هستند. برای بهبود الگوهای استفاده مانند زیرساخت‌های سخت، دانش علمی، فناوری مهندسی و غیره به افراد بااستعداد نیاز داریم و افراد مستعد باز هم کلید توسعه ملی هستند. من به این معتقد هستم و همکاری بین‌المللی توسعه ژاپن همیشه شامل عناصر توسعه منابع انسانی است.

- به نظر شما از نظر جایکا چه چیزی برای توسعه بیشتر قرقیزستان ضروری است؟

- همانطور که قبلاً گفتم، این کشور پتانسیل بالایی دارد، اما برای استفاده بهتر از آن باید یک برنامه استراتژیک را دنبال کرد. از این نظر آموزش بسیار مهم است. همانطور که قبلاً گفتم، جایکا روی توسعه منابع انسانی کار می‌کند و عمدتاً برای آموزش در سطح کارشناسی ارشد. برای داشتن افراد بااستعداد در این سطح باید تحصیلات ابتدایی و متوسطه خوبی داشت. در حال حاضر، بهبود آموزش پیش‌دبستانی نیز اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. یک مشکل دیگر هم هست. همانطور که می‌دانیم، تغییرات آب و هوایی خسارات زیادی به بسیاری از کشورها وارد می‌کند. من معتقدم که کشور به یک استراتژی بهتر مدیریت بلایا نیاز دارد. شما کوه‌های زیادی دارید و در چنین مکان‌هایی جاده‌های پر پیچ و خم وجود دارد. این احتمال وجود دارد که باران‌های شدید غیرمنتظره، رانش زمین و یا حتی ریزش بهمن رخ دهد. مدیریت ریسک بلایا بسیار مهم است، زیرا اگر یک بلای طبیعی رخ دهد، می‌تواند تمام مزایایی را که یک کشور انباشته کرده است، از بین ببرد. بنابراین آموزش و مدیریت ریسک بلایا مهم است و البته باید از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده کرد.

منبع:

https://kabar.kg/news/prezident-jica-kyrgyzstan-ochen-bogat-kak-prirodnymi-tak-i-chelovecheskimi-resursami/

 

 

کد خبر 17312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =