بازسازی موسسه پژوهش های موسیقی بغداد توسط آژانس توسعه بین المللی  آمریکا

موسسه پژوهش های موسیقی که یکی از قدیمی ترین موسسات آموزش موسیقی در خاورمیانه شناخته می شود که در زمینه موسیقی عربی فعالیت داشته است.اگر چه نام این مرکز،موسسه پژوهش های موسیقی است اما کارکرد اصلی آن آموزش موسیقی و آواز بوده است.بسیاری از اساتید موسیقی عراق و هم چنین خوانندگان مطرح عراقی در سطح جهان عرب مانند کاظم الساهر در این مرکز آموزش دیده اندو موسسه پژوهش های موسیقی را باید معادل هنرستان عالی موسیقی در ایران نگریست که از سابقه تارخی برخوردار است.

موسسه پژوهش های موسیقی که یکی از قدیمی ترین موسسات آموزش موسیقی در خاورمیانه شناخته می شود که در زمینه موسیقی عربی فعالیت داشته است.اگر چه نام این مرکز،موسسه پژوهش های موسیقی است اما کارکرد اصلی آن اموزش موسیقی و آواز بوده است.بسیاری از اساتید موسیقی عراق و هم چنین خوانندگان مطرح عراقی در سطح جهان عرب مانند کاظم الساهر در این مرکز آموزش دیده اندو موسسه پژوهش های موسیقی را باید معادل هنرستان عالی موسیقی در ایران نگریست که از سابقه تارخی برخوردار است.

موسسه پژوهش های موسیقی در سال 1970 در راستای گسترش موسیقی عربی در بغداد تاسیس شد.تاسیس این موسسه بر اساس قانون شماره 61 مصوب  همان سال صورت پذیرفت.نخست نام این موسسه ،معهد الغناء العراقی بود و از لحاظ سلسله مراتب اداری زیر نظر وزارت اطلاع رسانی و رسانه در آن هنگام بود. در سال 1987 در پی تصویب قانون شماره 10 با عنوان قانون موسسات و مدارس آموزش و پژوهش موسیقی، نام این مجموعه به موسسه پژوهش های موسیقی تغییر یافت و از لحاظ سلسله مراتب اداری زیر نظر وزارت فرهنگ در آن زمان قرار گرفت.

موسسه پژوهش های موسیقی در منزل عبدالرحمن النقیب اولین نخست وزیر عراق بعد از تاسیس این کشور تشکیل شد. خانه ای باستانی که خود اکنون یکی از میراث فرهنگی عراق و شهر بغداد به شمار می رود. در خلال اشغال عراق توسط آمریکا تا مدت زمان زیادی این موسسه بسته بود و فعالیتی نداشت. بازسازی این موسسه در راستای همکاری موسسه المدی و در قالب برنامه میراث ما هویت ماست که در قالب برنامه تعافی وابسته به آژانس توسعه بین المللی آمریکا در دستور کار قرار گرفت. در مراسمی که به مناسبت بازگشایی موسسه پژوهش های موسیقی با حضور رئیس این موسسه، مدیر موسسه المدی و هم چنین نمایندگان آژانس توسعه بین المللی آمریکا برگزار شد این مجموعه تاریخی فرهنگی در میان استقبال اهالی فرهنگ و هنر به روی علاقه مندان بازگشایی شد.

ابتکار بازسازی این مجموعه فرهنگی در پی ابتکاری از سوی موسسه المدی و با حمایت مالی آژانس توسعه بین المللی آمریکا در دستور کار قرار گرفت.

قدمت ساختمان موسسه پژوهش های موسیقی به سال 1936 میلادی بر می گردد موسسه پژوهش های موسیقی در خیابان تاریخی الرشید بغداد قرار دارد که طی دهه های گذشته به دلیل عدم رسیدگی در معرض نابودی قرار گرفته است.

ابتکار موسسه المدی برای بازسازی موسسه پژوهش های موسیقی تنها دربردارنده  بازسازی ساختمان این مجموعه نبوده و دربردارنده تجهیز سالن ها و کلاس ها، خرید آلات موسیقی، تجهیزات و آماده سازی کتابخانه این مجموعه فرهنگی است

بازسازی موسسه پژوهش های موسیقی  بغداد در خلال 3 ماهه انجام شده است. گفتنی است بازسازی و تجهیز موسسه پژوهش های موسیقی بغداد در قالب پویش میراث ما هویت ماست(# تراثنا – هویتنا) انجام پذیرفته است  که این پویش از جمله پویش های فرعی برنامه تعافی وابسته به آژانس توسعه بین المللی آمریکا به شمار می رود.

بازسازی موسسه پژوهش های موسیقی بغداد توسط آژانس توسعه بین المللی  آمریکابازسازی موسسه پژوهش های موسیقی بغداد توسط آژانس توسعه بین المللی  آمریکابازسازی موسسه پژوهش های موسیقی بغداد توسط آژانس توسعه بین المللی  آمریکابازسازی موسسه پژوهش های موسیقی بغداد توسط آژانس توسعه بین المللی  آمریکابازسازی موسسه پژوهش های موسیقی بغداد توسط آژانس توسعه بین المللی  آمریکابازسازی موسسه پژوهش های موسیقی بغداد توسط آژانس توسعه بین المللی  آمریکا

بازسازی موسسه پژوهش های موسیقی بغداد توسط آژانس توسعه بین المللی  آمریکا

بازسازی موسسه پژوهش های موسیقی بغداد توسط آژانس توسعه بین المللی  آمریکا

کد خبر 17602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =