نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

روابط ایالات متحده و آلمان همچنان مستحکم است، اما تفاوت های اساسی در سیاست هایشان دیده می شود.

یافته‌های هفتمین نظرسنجی مشترک بین مراکز تحقیقاتی پیو[1] و بنیاد کربر[2] نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها روابط بین کشورهای خود را مثبت می‌بینند، حتی در شرایطی که رخداد های بین المللی، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به چالش بکشد.با طولانی شدن جنگ بین اوکراین و روسیه (نزدیک به دو سال) و درگیری های بین حماس و اسرائیل که تبدیل آن به یک درگیری منطقه‌ای در حال تشدید شدن است، سیاست خارجی این دو متحد در شرایط حساسی قرار گرفته است و رابطه هر کشور با چین همچنان موضوع اصلی در امور بین المللی است.این نظرسنجی در سپتامبر 2023 بین 1014 آمریکایی و 1057 بزرگسال آلمانی انجام شده است.

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

رابطه آمریکا و آلمان

  • 85 درصد از آمریکایی ها و 77 درصد از آلمانی ها روابط بین کشورهای خود را خوب می دانند. اگرچه قبل از انتخاب جو بایدن (رئیس‌جمهور در سال 2020)، دیدگاه‌ آلمانی ها نسبت به این رابطه بسیار منفی‌تر بود.
  • اکثریت آمریکایی ها آلمان را به عنوان یک شریک در مسائل کلیدی از جمله برخورد با چین و جنگ در اوکراین می دانند. اما آلمانی ها نسبت به شراکت با ایالات متحده در مورد سیاست چین و حفاظت از محیط زیست اطمینان کمتری دارند، اگرچه اکثر آنها تأیید می کنند که ایالات متحده شریکی در تجارت آزاد، ترویج دموکراسی و مقابله با جنگ در اوکراین یک شریک قبل اعتماد می باشد.
  • در ایالات متحده، دموکرات‌ها و کسانی که به حزب دموکرات تمایل دارند، بیشتر از جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به جمهوری‌خواه، آلمان را به عنوان یک شریک در مسائل کلیدی می‌بینند. اما به طور کلی، دیدگاه ها نسبت به آلمان در دو حزبی مثبت است.
  • آمریکایی‌ها بریتانیا را مهم‌ترین شریک سیاست خارجی خود می‌دانند، در حالی که آلمانی‌ها ایالات متحده را مهم‌ترین شریک سیاست خارجی خود می‌دانند. فرانسه دومین گزینه آلمان به عنوان مهم ترین شریک سیاست خارجی است، در حالی که آمریکایی ها چین را دومین گزینه مهم می دانند.
  • 57 درصد از آلمانی‌ها قدرت بین‌المللی کشورشان را در سال‌های اخیر در حال کاهش می‌دانند.

دیدگاه های آمریکایی ها و آلمانی ها نسبت به روسیه

  • بسیاری از آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها روسیه را یک تهدید نظامی می‌دانند، اما آمریکایی‌ها در این مورد بسیار مصمم تر هستند. به طوری که 68 درصد از آمریکایی ها می‌گویند روسیه یک تهدید بزرگ است، در حالی که 36 درصد آلمانی‌ها به این موضوع اعتقاد دارند. نگرانی ها در مورد ارتش روسیه به عنوان یک تهدید بزرگ نسبت به سال گذشته در آلمان 14 درصد افزایش یافته است.
  • مردم هر دو کشور روابط ایالات متحده و آلمان را مهمتر از روابط خود با روسیه می دانند. اما در میان آلمانی‌ها، حامیان حزاب راست‌گرا[3] نسبت به طرفداران دیگر احزاب بیشتر به روابط بل روسیه علاقه دارند.

دیدگاه های آمریکایی و آلمانی نسبت به چین و سایر اقتصادهای نوظهور

  • از هر ده آمریکایی هفت نفر، چین را یک تهدید بزرگ اقتصادی و امنیتی می دانند. اما تنها 13 درصد از آلمانی ها می گویند چین تهدیدی بزرگ برای امنیت آلمان است و 49 درصد نیز همین را در مورد چین به عنوان یک تهدید اقتصادی می گویند. اکثریت در ایالات متحده و آلمان، نفوذ فزاینده چین را به عنوان تهدیدی برای کشورهای خود می دانند.
  • در مورد رشد سایر اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، هند و آفریقای جنوبی، نگرانی کمتری در میان آمریکایی ها و آلمانی ها وجود دارد. در واقع، 51 درصد از آلمانی ها می گویند که رشد اقتصادهای نوظهور برای کشورشان یک فرصت است. آمریکایی ها در این مورد اختلاف نظر بیشتری دارند. 39 درصد می گویند فرصت خوبی است، 23 درصد می گویند تهدید است و 35 درصد می گویند که تفاوتی ندارد.
  • حدود هشت نفر از هر ده آمریکایی و آلمانی معتقدند که کشورهای دموکراتیک برای مقابله با فجایع بزرگ بین‌المللی مانند: تنش‌های نظامی، تغییرات آب‌وهوایی و همه‌گیری کووید-19 به بهترین وجه مجهز هستند.

اینها یافته‌هایی بود که در 15-24 سپتامبر 2023 طی نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو از 1014 بزرگسال آمریکایی انجام شد. همچنین در 6-12 سپتامبر 2023 این نظرسنجی توسط بنیاد کربر از 1057 بزرگسال آلمانی تهیه شده است.

آمریکایی ها و آلمانی ها روابط دوجانبه را چگونه می بینند

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

مردم ایالات متحده و آلمان همچنان بر این باورند که روابط بین کشورهایشان خوب است. 85 درصد از آمریکایی ها روابط بین ایالات متحده و آلمان را بسیار خوب می بینند. این در حالی است متقابلا 77 درصد مردم آلمان نیز این را اعلام می کنند.

از سال 2021، دیدگاه‌های آلمان در مورد پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مثبت بوده است، همانطور که نگرش کلی نسبت به ایالات متحده و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز مثبت بوده است. با این حال، قبل از سال 2021، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روی کار آمد، بیشتر آلمانی ها روابط با ایالات متحده را با فروپاشی وجهه آمریکا در سراسر اروپا منفی می دیدند.

  • در ایالات متحده، تفاوت های نسبتا کمی بین گروه های غیر سیاسی و سیاسی در مورد دیدگاه های آلمان وجود دارد.
  • با این حال در آلمان، حامیان احزب راست‌گرا نسبت به طرفداران دیگر احزاب درباره روابط ایالات متحده و آلمان بدبین هستند.

آمریکایی ها تمایل دارند آلمان را به عنوان یک شریک در موضوعات مختلف بین المللی حفظ کنند. اکثریت آمریکایی ها آلمان را شریکی در ترویج تجارت آزاد، حفاظت از محیط زیست، ترویج دموکراسی در سراسر جهان، مقابله با جنگ در اوکراین و روابط با چین می دانند.

متقابلا آلمانی ها نیز ایالات متحده را به عنوان یک شریک در اوکراین، تجارت آزاد و ترویج دموکراسی می بینند. با این حال، تنها حدود نیمی از آلمانی ها، ایالات متحده را به عنوان یک شریک در موضوع چین می دانند و همچنین فقط 29 درصد از آنها ایالات متحده را به عنوان یک شریک در حفاظت از محیط زیست می بینند. در نظرسنجی سال 2022، از هر ده آلمانی چهار نفر، ایالات متحده را شریک حفاظت از آب و هوا می دانستند.

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

  • با وجود تمام مسائلی که در مورد آنها پرسیده شد، دموکرات ها بیشتر از جمهوری خواهان آلمان را به عنوان یک شریک می بینند. این تفاوت در بحث حفاظت از محیط زیست بیشتر مشهود است. با این حال، همچنان اکثریت جمهوری خواهان نیز آلمان را به عنوان یک شریک در همه مسائل می بینند.

آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها در مورد اینکه آیا آلمان نفوذ بین‌المللی را در سال‌های اخیر از دست داده است یا خیر، اختلاف نظر دارند. اکثریت آلمانی ها می گویند که نفوذ کشورشان در دو سال گذشته کاهش یافته است. با این حال، اکثریت آمریکایی ها می گویند که نفوذ آلمان ثابت مانده و تغییری نکرده است. این دوره دو ساله تقریباً با دوران پس از آنگلا مرکل مطابقت دارد. مرکل در دسامبر 2021 پس از 16 سال به عنوان صدراعظم آلمان، سمت خود را ترک کرد.

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

  • احزاب آلمانی هایی که مخالف ائتلاف حزب حاکم سوسیال دموکرات[4] هستند، به احتمال زیاد شاهد کاهش نفوذ بین المللی آلمان هستند.

مهمترین شرکای سیاست خارجی ایالات متحده و آلمان

در حالی که آمریکایی ها و آلمانی ها هر دو روابط بین المللی خود را به طور کلی مثبت می بینند، آنها دیدگاه های متفاوتی در مورد مهمترین شرکای خود در سیاست خارجی دارند.

آلمانی‌ها عموماً ایالات متحده را به عنوان مهم‌ترین شریک سیاست خارجی خود نام می‌برند. تعداد بسیار کمتری از آمریکایی ها در مورد آلمان (6٪) همین را می گویند. در عوض، یک چهارم آمریکایی ها از بریتانیا به عنوان مهم ترین شریک برای سیاست خارجی آمریکا نام می برند. این یافته ها با نتایج نظرسنجی های مشابه در سال های اخیر سازگار است.

بیشترین سهم بعدی آمریکایی ها (11 درصد) کشور چین است و پس از آن کانادا (6 درصد) می باشد. در ادامه نیز کشور های اسرائیل، ژاپن، مکزیک یا خود ایالات متحده نیز سهم کوچکی در این زمینه دارند.

در میان آلمانی ها، حدود یک چهارم (26 درصد) فرانسه را به عنوان مهم ترین شریک سیاست خارجی پس از آمریکا می دانند و در مقام بعدی کشور چین با 5 درصد می باشد. از سال گذشته، درصد پاسخ‌دهندگان آلمانی که ایالات متحده را حیاتی‌ترین شریک سیاست خارجی کشورشان می‌دانند، 7 درصد افزایش یافته است،

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

  • هیچ تفاوت عمده ای در میان احزاب آمریکایی که از بریتانیا به عنوان مهم ترین شریک آمریکا نام می برند وجود ندارد، این در حالی است که دموکرات ها بیشتر از جمهوری خواهان می گویند که کانادا مهم ترین شریک ایالات متحده است.
  • جمهوری خواهان به مراتب بیشتر از دموکرات ها اسراییل را مهم ترین شریک کشور خود می دانند. (این نظرسنجی قبل از آخرین جنگ اسرائیل و حماس انجام شده است.)
  • در آلمان، 14 درصد از حامیان احزاب راست از روسیه به عنوان مهم ترین شریک کشور خود نام می برند که نسبت به دیگر احزاب سهمی قابل توجهی دارد.

دیدگاه آمریکا و آلمان در مورد روسیه و اوکراین

هم آمریکایی ها و هم آلمانی ها روابط کشورشان با یکدیگر را بر رابطه با روسیه ترجیح می دهند. حدود نیمی از آمریکایی ها (51٪) می گویند که برای ایالات متحده روابط نزدیک با آلمان مهم تر است، در حالی که حدود یک سوم (32٪) می گویند روابط با آلمان و روسیه به یک اندازه مهم است. 7 درصد آمریکایی ها اعلام کردند که رابطه نزدیک با روسیه را به رابطه با آلمان ترجیح دهد.

در میان آلمانی ها، سه چهارم می گویند که رابطه نزدیک با ایالات متحده مهمتر از رابطه با روسیه است. در مقابل، 14 درصد رابطه با روسیه را به رابطه با ایالات متحده اولویت می دهند و 8 درصد دیگر هر دو رابطه را مهم می دانند.

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

دیدگاه احزاب در هر دو کشور:

  • در ایالات متحده، دموکرات ها بیشتر از جمهوری خواهان رابطه با آلمان را بر روسیه ترجیح می دهند (62 درصد در مقابل 49 درصد).
  • در آلمان، حامیان احزاب راست در مورد اینکه آیا برای آلمان مهمتر است که با ایالات متحده آمریکا (44 درصد) رابطه نزدیک داشته باشند یا روسیه (39 درصد) اختلاف نظر دارند.
  • آمریکایی‌هایی که دارای مدرک لیسانس یا تحصیلات بیشتر هستند، 22 درصد بیشتر از کسانی که تحصیلات کمتری دارند، می‌گویند که رابطه با آلمان مهم‌تر از رابطه با روسیه است.

آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها با تکرار دیدگاه‌های نسبتاً مشابه خود در مورد روابط بین ایالات متحده و آلمان، و همچنین روابط کشورشان با روسیه، هنگامی که یکدیگر را به عنوان یک شریک در رسیدگی به وضعیت اوکراین می‌بینند نیز نظرات یکسانی دارند. بیش از شش نفر از هر ده نفر (64 درصد) در ایالات متحده می گویند که آلمان در مقابله با جنگ در اوکراین شریک است و سهم مشابهی از آلمانی ها (69 درصد) در مورد ایالات متحده نیز همین را اعلام می کنند.

  • دیدگاه ها در ایالات متحده بر اساس سن متفاوت است، به طوری که بزرگسالان 65 ساله و بالاتر نسبت به همتایان جوان خود بیشتر احتمال دارد آلمان را به عنوان شریکی در مقابله با جنگ اوکراین ببینند.
  • در آلمان، حامیان احزاب راست نسبت به حامیان دیگر احزاب، آمریکا را کمتر به عنوان یک شریک در اوکراین می دانند.

در عین حال، آمریکایی ها و آلمانی ها در مورد شدت تهدید نظامی روسیه اختلاف نظر دارند. مردم ایالات متحده بسیار بیشتر از آلمانی ها می گویند که روسیه یک تهدید نظامی بزرگ برای امنیت کشورشان است.

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

تقریبا از هر ده آمریکایی هفت نفر (68 درصد) روسیه را یک تهدید نظامی بزرگ می دانند، در حالی که حدود یک چهارم روسیه را یک تهدید کوچک می دانند. تنها 5 درصد می گویند که روسیه اصلاً تهدیدی برای امنیت آمریکا نیست.

در مقابل، 36 درصد از آلمانی ها می گویند که روسیه یک تهدید نظامی بزرگ برای امنیت آلمان است. از هر ده آلمانی چهار نفر می گویند که روسیه یک تهدید جزئی است، در حالی که از هر ده نفر دو نفر (21 درصد) به هیچ وجه روسیه را تهدیدی برای امنیت آلمان نمی دانند.

دیدگاه‌های آمریکایی و آلمانی تا حد زیادی با یافته‌های سال گذشته مطابقت دارد، به طوری که آمریکایی‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از آلمانی‌ها می‌گویند روسیه تهدیدی بزرگ برای امنیت کشورشان است. سهم آلمانی هایی که می گویند روسیه یک تهدید بزرگ است نسبت به سال گذشته تا حدودی افزایش یافته است (از 22 درصد در سال 2022 به 36 درصد در سال 2023).

  • در ایالات متحده، افراد مسن بیشتر از همتایان جوان خود روسیه را به عنوان یک تهدید نظامی بزرگ می بینند. حدود سه چهارم (74٪) از افراد 65 سال و بالاتر این را می گویند، در حالی که تقریباً از هر 10 نفر زیر 30 سال شش نفر (59٪) بر این نظر هستند.

دیدگاه‌های دو کشور درباره قدرت گرفتن چین و تهدید اقتصادی و نظامی آن

آمریکایی‌ها به‌طور قاطع، افزایش نفوذ چین در جهان در سال‌های اخیر را یک به عنوان تهدیدی برای ایالات متحده می‌دانند، اکثریت آلمانی‌ها هم در این مورد هم نظر هستند.

  • جمهوری خواهان بیش از دموکرات ها معتقدند که رشد چین برای ایالات متحده یک تهدید است. (82٪ در مقابل70٪)
  • در آلمان، حامیان احزاب راست کمتر نگران رشد چین هستند (38%) و احزاب مقابل (42%) نیز تقریبا بر همین نظر هستند. در نهایت، 19 درصد دیگر احزاب می گویند رشد چین به نفع آلمان می باشد.
  • آمریکایی‌های50 ساله و بالاتر نسبت به آمریکایی‌های 18 تا 49 ساله بیشتر بر این نظر هستند که رشد چین برای ایالات متحده یک تهدید است (81٪ در مقابل 62٪)، همچنین آمریکایی‌هایی که حداقل مدرک لیسانس دارند چین را تهدید بیشتری در مقایسه با کسانی که تحصیلات کمتری دارند می دانند. (79% در مقابل 67%)
  • در آلمان، اکثریت مردم نیز رشد چین را عامل مثبتی برای کشورشان نمی دانند.

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

آمریکایی ها، چین را هم به عنوان یک تهدید نظامی و اقتصادی برای ایالات متحده می بینند. از هر ده نفر هفت نفر بر این باور هستند.

  • جمهوری خواهان و دموکرات ها بر این نظر هستند که چین هم یک تهدید نظامی بزرگ (81 درصد در مقابل 67 درصد) و هم یک تهدید بزرگ اقتصادی (79 درصد در مقابل 69 درصد) است.
  • آمریکایی‌های50 سال به بالا، چین را به‌عنوان یک تهدید نظامی بزرگ (79 درصد) و تهدید اقتصادی بزرگ (75 درصد) بیشتر از آمریکایی‌های 18 تا 49 ساله (به ترتیب 62 و 67 درصد) می‌بینند.

آلمانی ها چین را به عنوان یک تهدید نظامی و اقتصادی به صورت برابر نمی بینند. آن ها بیشتر نگران چین به ‌عنوان یک تهدید اقتصادی هستند.

بیش از هشت نفر از هر ده آلمانی چین را به عنوان یک تهدید اقتصادی می بینند. حامیان احزاب سبزها بیشتر بر این باور هستند.

همچنین 55 درصد از آلمانی ها چین را یک تهدید نظامی می دانند.

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

دیدگاه ها در مورد رشد اقتصادهای نوظهور

وقتی از آمریکایی‌ها در مورد رشد اقتصادهای نوظهور مانند برزیل، هند و آفریقای جنوبی پرسیده می‌شود، کمتر نگران هستند. تقریباً از هر ده نفر، چهار نفر می‌گویند که اگر این نوع کشورها در سال‌های آینده نفوذ جهانی پیدا کنند، برای ایالات متحده مثبت خواهد بود، سهم مشابهی نیز می‌گوید که تفاوتی ایجاد نمی‌کند (35 درصد). تقریباً از هر چهار آمریکایی یک نفر می‌گوید که این موضوع برای ایالات متحده منفی خواهد بود.

به طور کلی، پاسخ‌دهندگان آلمانی به رشد اقتصادهای نوظهور نسبت به آمریکایی‌ها مثبت‌تر نگاه می کنند. حدود 51 درصد از آلمانی‌ها گفتند که این امر برای آلمان مثبت خواهد بود، در حالی که 17 درصد گفتند که امر منفی است و 27 درصد نسبت به آن بی‌ تفاوت هستند.

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

  • حامیان حزب سبزها در آلمان، رشد اقتصادهای نوظهور را یک یک امر مثبت می بینند.

دیدگاه ها در مورد اینکه آیا دموکراسی می تواند برای مشکلات جهانی راه حل باشد؟

نظرسنجی در روابط بین المللی ایالات متحده و آلمان

آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها اکثراً می‌گویند که دولت‌های دموکراتیک در مقابله با چالش‌های بلندمدت جهانی مانند بیماری‌های همه‌گیر، تغییرات آب‌وهوایی و تنش‌های نظامی بهتر از دولت‌های غیردموکراتیک هستند و تقریباً از هر ده نفر، هشت نفر این نظر را در این کشور ها دارند.

  • اکثریت قاطع جمهوری خواهان و دموکرات ها موافق هستند که دموکراسی سیستم حکومتی است که به بهترین وجه قادر به مقابله با مسائل جهانی است. با این حال، جمهوری خواهان نسبت به دموکرات ها برای حکومت های غیر دموکراتیک بازتر هستند.
  • در آلمان، 62 درصد از حامیان احزاب راست می گویند که دموکراسی ها بهتر می توانند مسائل جهانی را حل کنند، در حالی که 28 درصد معتقدند که کشورهای غیردموکراسی برای مقابله با این مشکلات مجهزتر هستند.

منبع:www.pewresearch.org/global/2023/11/27/u-s-germany-relationship-remains-solid-but-underlying-policy-differences-begin-to-show

 

[1] Pew

[2] Körber-Stiftung

[3] AfD

[4] SPD

کد خبر 17610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =