برگزاری دوکنفرانس در خصوص فلسفه و دین در بلگراد

دومین کنفرانس بین المللی «دین و فرآیندهای اجتماعی در جنوب شرق اروپا»، با مشارکت اساتید فلسفه، جامعه شناسی و علوم سیاسی از کشورهای صربستان، اسلونی، کرواسی، رومانی و بلغارستان، در دانشکده دیپلماسی و امنیت بلگراد، در روزهای پایانی ماه نوامبر برگزار شد. نشست علمی «اقتدار و دانش در فلسفه اسلامی»، با سخنرانی دکتر سعید خلیلویچ، پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، در سالن بزرگ «خانه جوانان بلگراد» در پایتخت کشور صربستان در ماه دسامبر برگزار شد.

سخنرانی دو پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در

دومین کنفرانس بین المللی «دین و فرآیندهای اجتماعی در جنوب شرق اروپا» در دانشگاه بلگراد

برگزاری دوکنفرانس در خصوص فلسفه و دین در بلگرادبرگزاری دوکنفرانس در خصوص فلسفه و دین در بلگراد

دومین کنفرانس بین المللی «دین و فرآیندهای اجتماعی در جنوب شرق اروپا»، با مشارکت اساتید فلسفه، جامعه شناسی و علوم سیاسی از کشورهای صربستان، اسلونی، کرواسی، رومانی و بلغارستان، در دانشکده دیپلماسی و امنیت بلگراد، در روزهای پایانی ماه نوامبر برگزار شد.

در این کنفرانس که در قالب سه پنل تخصصی «دین، جامعه و تساهل»، «دین و سیاست» و «جایگاه حقوقی دین در کشورهای جنوب شرق اروپا»  اجرا شد، رهبران دینی و مسئولین دانشگاهی صربستانی و سفرای کشورهای منطقه نیز حضور داشتند.

عنوان سخنرانی های پژوهشگران مرکز علوم دینی «قم» در ابتدای دو پنل نخست:

  • دکتر معمر خلیلویچ: «اصالت فرد یا جامعه در اندیشه اجتماعی شهید مرتضی مطهری»
  • دکتر سعید خلیلویچ: «مبادی مابعدالطبیعی فلسفه سیاسی در اسلام»

نشست «اقتدار و دانش در فلسفه اسلامی» در خانه جوانان بلگراد

برگزاری دوکنفرانس در خصوص فلسفه و دین در بلگرادبرگزاری دوکنفرانس در خصوص فلسفه و دین در بلگراد

نشست علمی «اقتدار و دانش در فلسفه اسلامی»، با سخنرانی دکتر سعید خلیلویچ، پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، در سالن بزرگ «خانه جوانان بلگراد» در پایتخت کشور صربستان در ماه دسامبر برگزار شد.

در این جلسه که تعداد زیادی از دانشجویان و پژوهشگران صربستانی در آن حضور داشتند، خلیلویچ به بررسی انتقادی رابطه اقتدار و دانش در غرب مدرن بر پایه آموزه های اسلامی و مبانی فلسفی علامه طباطبایی پرداخت. وی در بخش مقدماتی سخنان خود، ضمن تبیین ویژگی های بارز مکتب فلسفی علامه طباطبایی اشاره کرد: «نظام فلسفی و حکمی حوزه علمیه قم مبتنی بر تعالیم قرآنی و برخوردار از نشاط و استحکام عقلی بی نظیر می باشد که در مواجهه با چالش های نظری مکاتب فلسفی و اجتماعی دنیای مدرن توان ارایه پاسخ ها و راه حل هایی امیدبخش را داراست».

پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد عقلانیت امروز را عقلانیتی ابزاری دانست و خاطرنشان کرد که این عقلانیت در حاشیه اراده انسان بسط پیدا می کند. از نظر وی، اقتدار کور که امروز توان شهود حقیقت ماوراء را ندارد، معیار و منشأ حقیقت، حقوق و ارزش ها شده است.

ن

کد خبر 17636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =