تصمیم جدید دولت آلمان درباره امامان جماعت مساجد

وزارت کشور آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که به تدریج پذیرش امامان ترک را متوقف خواهد کرد و در مقابل امامان جدیدی را در آلمان آموزش خواهد داد تا به این ترتیب زمینه ادغام بیشتر مسلمانان در جامعه این کشور فراهم شود.

آلمان و ترکیه توافق کردند که به تدریج به اعزام ائمه جماعت دولتی ترکیه به آلمان پایان دهند و به جای آن امامان را در آلمان آموزش ببینند تا به جامعه بزرگ مهاجران ترک این کشور خدمت کنند. مقامات آلمانی سال هاست که به دنبال افزایش تعداد امامان تحصیل کرده در داخل بوده اند تا از نفوذ کشورهای خارجی بر جوامع مسلمان خود بکاهند. به عنوان بخشی از طرح مشترک آموزشی آلمان و ترکیه، از سال آینده سالانه 100 امام در آلمان آموزش می بینند، در حالی که تعداد امامان منصوب از ترکیه به تدریج به همین تعداد کاهش می یابد..گروه DITIB بزرگترین انجمن اسلامی آلمان است و حدود۹۰۰ مسجد را در سراسر این کشور مدیریت می‌کند. «نانسی فایزر» وزیر کشور آلمان در بیانیه ای گفت: ما به روحانیونی نیاز داریم که به زبان ما صحبت کنند، کشور ما را بشناسند و از ارزش های ما دفاع کنند. وی افزود: «این یک نقطه عطف مهم برای ادغام و مشارکت جوامع مسلمان در آلمان است. دو ماه قبل نخستین گروه از امامان جماعت شامل ۲۶ نفر مدرک فارغ‌التحصیلی خود را از کالج اسلامی اوزنابروک آلمان دریافت کردند. آنها به مدت دو سال در این کالج آموزش دیدند. «کریستیان وولف»، رئیس‌جمهور سابق آلمان که ریاست هیئت امنای دانشگاه اسلامی را برعهده دارد،گفت: برای اولین بار، ائمه جماعات در آلمان به زبان آلمانی آموزش دیدند، چیزی که قبلاً هرگز اتفاق نیفتاده بود. وولف مدعی شد که تأسیس این دانشگاه از برابری حقوقی مسلمانان ساکن آلمان با پیروان سایر ادیان حکایت دارد.

وی در عین حال تأکید کرد که بسیاری از مسلمانان و به ویژه نسل جوان مسلمان ساکن آلمان خواستار آن بودند که امامان در آلمان به زبان آلمانی تعلیم و آموزش ببینند.آلمان حدود ۵.۵ میلیون مسلمان دارد که معادل حدود ۶.۶ درصد جمعیت این کشور است. در آلمان ۲۵۰۰ مسجد فعال هستند.

منبع:  Reuters

کد خبر 17759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =