اهدای جایزه «هانا آرنت» به نویسنده تشبیه¬کننده غزه با گتوهای دوران آلمان نازی

«ماشا گسن،» روزنامه‌نگار و نویسنده روسی-آمریکایی که وضعیت غزه را با محله‌های یهودی نشین در دوران آلمان نازی‌، مقایسه کرده است موفق به دریافت جایزه‌ای ادبی در آلمان شد. این مراسم به دلیل اظهار نظر او درباره جنگ اسرائیل و حماس به تعویق افتاده بود.

«ماشا گسن» که خود یک یهودی متولد مسکو است، منتقد صریح ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ بوده و از رفتار اسرائیل با فلسطینیان انتقاد می کند. وی، در مقاله‌ای در «نیویورکر»، نوار غزه را به یک محله یهودی نشین در یک کشور اروپای شرقی که توسط آلمان نازی اشغال شده است» تشبیه کرده است. این مقایسه انتقادات زیادی را در آلمان در پی داشت. با شروع جنگ اسرائیل و حماس، رهبران آلمان به طور مکرر ضمن تاکید بر حمایت خود از یهودیان این کشور و اسرائیل، اقدام‌های «یهودی‌ستیزانه» را محکوم کرده‌اند. این نویسنده در ابتدا قرار بود جایزه «هانا آرنت» برای اندیشه سیاسی را در تالار شهر برمن آلمان دریافت کند، اما بنیاد هاینریش بل، یکی از حامیان این جایزه و سنای شهر برمن اعلام کردند که در مراسم شرکت نخواهند کرد. خبرگزاری آلمانی dpa گزارش داد که در عوض مراسمی برای اهدای جایزه وی روز شنبه در مکان دیگری با حضور حدود 50 مهمان و با امنیت پلیس برگزار شد. جایزه «هانا آرنت» برای قدردانی از افرادی است که به سنت هانا آرنت، نظریه پرداز سیاسی آمریکایی آلمانی الاصل که توتالیتاریسم را بررسی می کند، به افکار سیاسی عمومی کمک می کنند.

«گسن» در مقاله‌ای با عنوان «زیر سایه هولوکاست» که در روز ۹ دسامبر منتشر شد، به بررسی تاثیر هولوکاست در آلمان پرداخت و استدلال کرد که امروزه در آلمان آزادی بیان درباره اسرائیل وجود ندارد و حزب «آلترناتیو برای آلمان» AfD از ماجرای هولوکاست به عنوان یک «ابزار سیاسی» برای هدف قرار دادن مهاجران مسلمان استفاده می‌کند. این نویسنده از رابطه اسرائیل با فلسطینی‌ها انتقاد کرد و نوشت که نوار غزه «مثل یک محله یهودی نشین در یک کشور اروپای شرقی است که توسط آلمان نازی اشغال شده است. او در این مقاله گفته است «این محله یهودی‌نشین در حال نابودی است.»

آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم در کشورهای تحت اشغال خود محله‌های یهودی‌نشین (گتو) ایجاد کرد تا با تفکیک یهودیان از سایرین بتواند آن‌ها را سرکوب کند. محله‌های یهودی نشین، زندان‌هایی در فضای باز بودند که در آن یهودیان گرسنگی می‌کشیدند، بر اثر بیماری می‌مردند یا کشته می‌شدند. کسانی هم که از آن‌جا جان سالم به در می‌بردند در نهایت به اردوگاه‌ها منتقل می‌شدند و در آنجا قتل عام می‌شدند.

جایزه ی «هانا آرنت» برای افکار سیاسی یک جایزه ی آلمانی است و به افرادی داده میشود که در راستای سنت «هانا آرنت» در رابطه با افکار و رفتار عمومی سیاسی حرکت کنند و در اشاعه ی آن بکوشند. مبلغ این جایزه ۷۵۰۰ یورو است و سالانه در شهر برمن اعطا می شود.

این جایزه در سال ۱۹۴۴ پایه گذاری شد. هدف این جایزه بحث گفت و گو و مطرح کردن موارد مورد اختلاف سیاسی بود یعنی کاملاً در جهت عقاید و افکار هانا آرنت قرار داشت که معتقد بود: «معنای سیاست یعنی آزادی؛ در این میان فعالیتها و همچنین نظریات سیاسی هانا آرنت در رابطه با رژیم های استبدادی (توتالیتر) نقش مهمی ایفا می کرد. نظریاتی که در پایان جنگ سرد به تاریخ نپیوست و هنوز هم در رابطه با آزادی و عدالت صدق می کند و تازه است. این جایزه آکادمیک نیست؛ بلکه به افرادی اعطا می شود که جسارت داشته اند و فکر و عملی تازه را مطرح کرده اند.

یک هیئت داوران بین المللی شخص برنده را بر می گزیند و مبلغ جایزه از طرف موسسه هاینریش بل و شهر برمن در اختیار هیئت داوران قرار میگیرد.

شاید هیچ فرد دیگری چون «هانا آرنت» در دوران خود به زوایای تاریک سیاست مدرن نپرداخته است و برای همین هم بود که توانست آن دوران وحشتناک قرن بیستم را به مثابه چیزی نو که تاکنون به آن فکر نشده بود مطرح کند و به این ترتیب ارتباطی منحصر به فرد با پدیده توتالیتاریسم بگیرد.

منبع : Euronews

کد خبر 17809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =