حضرت عیسی(ع) پلی بین مسیحیت و اسلام

پروفسور «مهند خورشید»، استاد آموزش علوم اسلامی و رئیس مرکز الهیات اسلامی در مونستر، در مصاحبه با رادیو کاتولیک آلمان ،حضرت عیسی مسیح (ع) را پلی میان مسیحیان و مسلمانان دانست.

«مهند خورشید»، دانشمند علوم اسلامی در این مصاحبه گفته است؛ این موضوع را کمتر کسی می داند که از «عیسی مسیح (ع)، در قرآن بیشتر قدرانی شده است و حتی نسبت به خود حضرت محمد(ص) بیشتر از او نام برده شده است.  او در ادامه گفته است که در قرآن از عیسی (ع) به عنوان کلام خدا و روح خدا یاد شده است و معجزات او نیز در قرآن شرح داده شده است. خورشید در این مصاحبه تاکید کرد به همین دلیل است که فکر می کنم، مسلمانان نیز باید عید کریسمس مسیحیت را گرامی بدارند. اگر بگویم که کریسمس رابه یکدیگر تبریک می گویند و یا حتی کریسمس را جشن می گیرند، به این معنی نیست که مسلمانان مسیحی شده اند، بلکه این کار گرامی داشتِ حضرت عیسی است.

خورشید در پاسخ به این سوال که آیا می توان برای او به عنوان یک مسلمان کریسمس مبارک باد، ‌گفت: «من فکر می کنم می توان و باید تبریک گفت؛ زیرا عیسی پیامبر مسلمانان نیز هست و به میلاد او اعتقاد دارند. در سوره نوزدهم قرآن، که اتفاقاً به نام مریم است، تولد عیسی (ع) با جزئیات اش توضیح داده شده است. بسیار شبیه به آنچه در کتاب مقدس مسیحیان نیز ارائه شده است. این بدان معنی است که حضرت عیسی برای مسلمانان مهم و مطرح است. این دانشمند علوم اسلامی گفت: مسلماً مسیحیان وقتی می توانند خوشحال باشند که مسلمانان بیشتر با عیسی درگیر شوند. خورشید در کتاب خود با عنوان «پیامبر دیگر: عیسی در قرآن» که به همراه کلاوس فون استوش، متکلم کاتولیک در سال 2018 منتشر شد، صحبت از جعل کتاب مقدس مسیحی را نامناسب دانسته و تاکید کرده است که این دقیقاً همان چیزی است که بسیاری از برادران و خواهران او را در سراسر جهان از ارتباط با مسیحیان باز می دارد.  خورشید با «الهیات رحمت» خود می‌خواهد راه را برای تفسیر انسان‌گرایانه قرآن هموار کند و شریعت را راهی معنوی به سوی خدا تفسیر کند و نه دیگر که علیه زنان و غیرمسلمانان تبعیض قائل می‌شود. مسیحیان باید به این موضوع در گفتمان داخلی اسلامی ارزش قائل شوند. خورشید اولین نماینده مسلمانان نیست که توجه ویژه مسیحیان را به قدردانی از حضرت عیسی (ع) (نام عیسی در قرآن) جلب می کند.

لازم به ذکر است در قرآن کریم جز حضرت مریم نام هیچ زنی برده نشده و نام او سی و چهار بار در کلام الله مجید ذکر شده است؛که البته در غالب موارد به هنگام نام بردن از عیسی (ع) از نام «عیسی بن مریم» استفاده شده است.قرآن با ذکر القابی مثل «روح الله»، «کلمة الله» و «قول الحق»، شخصیتی متعالی از حضرت عیسی(ع) ارائه کرده است. از دید قرآن آفرینش او مانند حضرت آدم(ع) بوده و امری عجیب نیست. خداوند در سوره مومنون، آیه 50 خلقت حضرت عیسی را یکی از نشانه های قدرت خود بیان کرده و فرموده است: «ما فرزند مریم و مادرش را نشانه‏ ای از عظمت و قدرت خود قرار دادیم.» اولین اعجاز و کرامات مسیح در همان لحظات اولیه تولد نمایان شد و حضرت در حالی که در گهواره بود خود را عبد و بنده خدا معرفی کرد که از طرف خدا به عنوان پیامبر انتخاب، و به او کتاب (انجیل) داده شده و او را مایه برکت، تسکین و آرامش قرار داده است. آیات 29 تا 33 سوره مریم به این موضوع اختصاص دارد. از دیگر معجزات حضرت عیسی (ع) زنده ساختن مردگان، شفا دادن بیماران، اخبار از غیب بود. که در آیه‌ های قرآن به آن اشاره شده است. (آل عمران، 49. ) معجزه دیگر، نزول مائده آسمانی بود که به درخواست حواریون و با دعای حضرت عیسی(ع) نازل گردید(سوره مائده، 114 – 115).

همه اینها در نگاه اول شگفت انگیز است و در واقع می تواند به عنوان یک پل میان مسیحیان و مسلمانان عمل کند. با این حال، نگاهی دقیق تر به متن کلی قرآن و تفاسیر کلیدی آیات عیسی نیز تفاوت های عمیقی را آشکار می کند. اما آنچه امروز مهم است همزیستی مسالمت آمیز مسیحیان و مسلمانان است که به هماهنگی الهیاتی بستگی ندارد، بلکه نیازمند گفتگو و جدی گرفتن مفاهیم مشترک و برخورد محترمانه با یکدیگر است.رئیس مرکز الهیات اسلامی مونستر در این مصاحبه تاکید کرد: ما به عنوان مسیحی و مسلمان، همه بنیادگرایی، رادیکالیسم، تعصب و تروریسم را محکوم می کنیم، چه مذهبی و چه غیر مذهبی.

گفتنی است، مهند خورشید در سال ۱۹۸۹ در سن ۱۸ سالگی به وین آمد، در رشته جامعه شناسی تحصیل کرد و پس از چهار سال شهروند اتریش شد. وی علاوه بر تحصیلات در رشته جامعه شناسی در اتریش، چند سال به طور منظم برای چندین هفته به بیروت می رفت و در آنجا از رشته الهیات اسلامی در دانشگاه الإمام الأوزاعی فارغ التحصیل شد.

مهند،  از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ استادیار دانشگاه وین در رشته اسلام شناسی و آموزش دینی  بود، و از سال ۲۰۰۷ به درخواست وزارت آموزش و پرورش اتریش، مسئولیت آموزش دبیرهایِ علوم دینی و اسلامی مدارس وین را بر عهده گرفت. مرکز اصلی مهند خورشید بر روی اسلام در اروپا و فهم اروپا از اسلام است، وی معتقد است آموزش­ های دینی-اسلامی در مدارس در اروپا می توااند سهم به سزایی در زدودن اسلام هراسی در اروپا داشته باشد.مهند در ده سال اخیر، مقالات متعددی را در موضوعات هرمونوتیک قرآنی، اسلام در اروپا، مهاجرت مسلمانان به اروپا و مسائل پیش روی آنان، و اسلام و عصر روشنگری در اروپا به رشته تحریر در آورده است. وی استاد مرکز تحقیقات ادیان در دانشگاه مونستر است.

منبع:  Idea

کد خبر 17810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =