در پی گزارش هیئت تحقیق محمود رحمان و چند هیئت دیگر در خصوص جایگاه ضعیف آموزشی مسلمانان و حضور کمرنگ آنان در مشاغل دولتی، برخی گروههای مسلمان دست به کار شدند. اولین بخشی که توجه آنها را جلب کرد مدارس دینی و جمعیت عظیم کودکان و نوجوانان بی بضاعت مسلمان بود که در آنها مشغول به تحصیل هستند.

 موسسه های  وابسته به مسلمانان نخبگان جوان را برای حضور قدرتمندتر در دولت مهیا می کند.

اواسط سال گذشته، مدرسه ای در گورگان برای برگزاری  کلاسهای کمک آموزشی رایگان، آگهی داد. ماهها بعد، یک طرح جدید که شامل چند واحد مذهبی در کنار برنامه های آموزشی فنی و حرفه ای بود، برای اولین بار مطرح شد. آموزشکده های تحت سرپرستی مسلمانان برای ارتقاء قابلیت کسب مشاغل دولتی، علاوه بر دروس تاریخ، ریاضی و اطلاعات عمومی، برخی دروس موثر را در قالب کلاس های کمک آموزشی به داوطلبان تدریس می کنند.

در دارالعلوم فیضانه رضا در منطقه گورگان و در ماه آگوست، ۳۵ داوطلب در آزمون ورودی کمیسیون خدمات دولتی مهاراشترا ثبت نام کردند. آزمون های این کمیسیون در ماه می برگزار می شود. بنیان گذار مدارس دینی، مفتی محمد منظور ضیایی در این باره می گوید: "ما این خدمات را در قالب چندین جلسه کلاس کمک آموزشی در سال گذشته آغاز کردیم، اما امسال دوره آموزشی کاملی برگزار خواهیم کرد."  او خاطر نشان کرد که:”از کارمندان  پیشین سازمان خدمات عمومی و سازمان خدمات فردی هند گرفته تا تا معلمان عادی در جامعه، دولت با تمام توان برای اطمینان از ارایه خدمات یکسان و رایگان آموزشی به تمامی دانشجویان با مذاهب مختلف تلاش می کند. کتاب ها و منابع دیگری نیز به رایگان در اختیار آنان قرار می گیرد".

تلاش صورت گرفته بحث شدیدی در مورد موسسات آموزشی با پایه های اعتقادی به میان آورده است. تعداد زیادی از دانش آموختگان مراکز اسلامی و عده ای از دانشگاهیان متقاضی آن هستند که دروس ارایه شده در این مراکز دینی، از چهارچوب علوم ابتدایی مذهبی و آموزش های  قرون گذشته فراتر رود و شیوه های جدید آموزشی و علم روز را در بر گیرد.

در مدرسه گورگان، حداقل معیار برای عضویت در برنامه های آموزشی دیپلم است، و دانش آموختگان از طریق آزمون ورودی غربال می شوند. بیشتر آنان فارغ التحصیلان مدارس دینی هستند.

عمران انصاری ۲۳ ساله که در این موسسه مشغول به تحصیل می باشد می گوید: "این اولین دوره ثبت نام من در این کلاسها است. من همیشه علاقمند به اشتغال در بخش خدمات دولتی بودم  اما منابع مالی این اجازه را به من نمی داد. امیدوارم که با حضور در این مراکز کمک آموزشی و مدارس دولتی، در چند سال آینده به سطح قابل قبولی برای احراز این جایگاه برسم".

بنا به گفته آقای ضیایی"در سالهای نخست، ما دروس انگلیسی و ریاضی را به آن ها آموزش می دهیم و سپس آموزش های تخصصی و پیشرفته تر ارایه می گردد. ما برنامه هایی نیز برای گشایش چنین دوره هایی جهت داوطلبان مهندسی و پزشکی داریم".

مرکز جامع آموزشی در ممبرا (Mumbra) در این راستا و با هدف تمرکز بر توسعه اجتماعی تاسیس شده است. در بیش از ۶ ماه گذشته، مربیان کار آزموده این مرکز بیش از ۵۰ داوطلب را آموزش داده اند.

دکتر محمد حنیف انصاری، رئیس این سازمان عقیده دارد که "عکس العمل متقاضیان محسوس بوده است". او خاطر نشان کرده است که "علیرغم اینکه اولین سال بود، اما متقاضیان بسیاری هم از جانب فارغ التحصیلان متقاضی تدریس و هم دانش آموزان متقاضی حضور در کلاس ها داشتیم".

آماده سازی بهتر:

همانگونه که هیئت محمود رحمان درباره وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی مسلمانان در مهاراشترا گزارش داده بود، تنها ۴.۴ درصد از مسلمان ایالت مهاراشترا در مشاغل دولتی حضور دارند.

پس از این یافته ها، اقداماتی که بوسیله مدارس دینی انجام شده، به جوانان مسلمان بیشتری کمک کرده است تا به سمت های دولتی دست یابند و با بخش های ایالتی همکاری کنند و این اقدامات  در سطح وسیعی مورد استقبال جامعه واقع شده است.

مولانا سید اطهر علی، عضو هیئت نظارت بر حقوق مسلمانان و معاون مدرسه دارلعلوم محمدیان معتقد است "این برنامه گام  مثبتی است که سازمان های آموزشی مسلمان و مدارس دینی در جهت ارتقا سطح آموزشی دانش جویان برداشته اند. مسلما دانشجویان بیشتری به اهمیت وجود خدمات عمومی پی خواهند برد که اکنون نقش و نمود بسیار کمی در جامعه دارند.

سازمانهای همچونHaj House ، Anjuman-I-Islam، All India Milli Council North نیز دوره های آموزشی مشابهی برای آمادگی داوطلبان برای آزمون های خدمات عمومی برگزار می کنند.

ساحاره عالم، معلم تاریخ و مطالعات عمومی در چند مدارس دینی، باور دارد که "این کلاس ها فرصت مغتنمی است برای ارایه خدمات آموزشی به متقاضیانی که به دلایل خانوادگی و  مالی استطاعت استفاده از مراکز آموزشی فعال در جامعه را ندارند. معلمان بیشتری باید به این طرح بپیوندند و در این صورت ما قادر خواهیم بود دانش آموزان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و آنان را برای آزمون های ورودی بیشتری آماده نماییم".

ملاحظه: در پی گزارش هیئت تحقیق محمود رحمان و چند هیئت دیگر در خصوص جایگاه ضعیف آموزشی مسلمانان و حضور کمرنگ آنان در مشاغل دولتی، برخی گروههای مسلمان دست به کار شدند. اولین بخشی که توجه آنها را جلب کرد مدارس دینی و جمعیت عظیم کودکان و نوجوانان بی بضاعت مسلمان بود که در آنها مشغول به تحصیل هستند. در این راستا، این گروهها علیرغم تلاش برای ارتقاء و به روز کردن دروس ارایه شده در مدارس دینی، اقدام به تشکیل کلاسهای کمک آموزشی برای جوانان مسلمان کردند تا ضمن جبران بخشی از کمبودهای آموزشی آنان، به قبولیشان در امتحان ورودی مشاغل و موسسات آموزشی دولتی کمک کنند.

روزنامه: مومبای میرر مورخ:  ۱۲فوریه

سال ۱۳۹۵

کد خبر 1815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =