سقوط امپراتوری اویو و آغاز تغییرات فرهنگی در جنوب غرب نیجریه

بدون شک؛ امپراتوری اویو از اواسط قرن هفدهم تا اواخر قرن هجدهم یکی از مهم‌ترین ایالت‌ها در کل غرب آفریقا بود، زیرا قدرت و نفوذ آن در سراسر پادشاهی‌ها در سرزمین‌های یوروبا و همچنین بر دیگر دولت‌های آفریقایی به ‌ویژه "پادشاهی فون" در جمهوری بنین در غرب آفریقا بود.

امپراتوری اویو یک نهاد اجتماعی-سیاسی بود که در نیجریه پیش از استعمار، به ویژه در بخش جنوب غربی نیجریه و فراتر از آن وجود داشت . به عبارتی این یک امپراتوری در سرزمین یوروبا بود که از بنین امروزی و غرب نیجریه تشکیل شده است .  امپراتوری اویو رشد کرد و به بزرگترین ایالت یوروبا تبدیل شد.

 اویو-1.jpg

مورخان و نویسندگان ظهور آن را به سازماندهی و مهارت های اداری برتر ساکنانش، ثروت به دست آمده از تجارت منطقه ای و ارتش قدرتمند و عظیم آن نسبت داده اند. بدون شک؛ امپراتوری اویو از اواسط قرن هفدهم تا اواخر قرن هجدهم یکی از مهم‌ترین ایالت‌ها در کل غرب آفریقا بود، زیرا قدرت و نفوذ آن در سراسر پادشاهی‌ها در سرزمین‌های یوروبا و همچنین بر دیگر دولت‌های آفریقایی به ‌ویژه "پادشاهی فون" در جمهوری بنین در غرب آفریقا بود.

 

امپراتوری Oyo با پایتختی  Oyo-Ile  در نزدیکی رودخانه نیجر ، شکوفا شد و در تجارت منطقه ای رونق گرفت و به مرکزی برای انتقال بردگان از مناطق داخلی به ساحل و به انتظار گاه کشتی های برده های اروپایی، تبدیل شد. به دلیل مشارکت فعال امپراتوری اویو در تجارت انسان، آن را ساحل برده نیز نامیده اند. با این حال، با گذشت زمان، امپراتوری Oyo به دلیل کشمکش های داخلی مکرر توسط جناح های مختلف تضعیف شد، سرزمین های بیشتری استقلال خود را مجدداً اعلام کردند که در اواسط قرن 19، این امپراتوری به بخش های کوچک و رقیب هم تجزیه شد.

 

 امپراتوری قدیمی اویو یک موجودیت گسترده و قدرتمند در تاریخ منطقه یوروبا و غرب آفریقا بود. این امپراتوری بزرگ در قرن پانزدهم تأسیس شد و اسطوره ها و افسانه های زیادی در ارتباط با پایه گذاری امپراتوری وجود دارد.

 

قبل از فروپاشی امپراتوری، منطقه وسیعی که تحت نفوذ و صلاحیت اقتدار آن بود به دلیل قدرت از ثبات نسبی برخوردار بود. با از دست دادن آن قدرت، ثروت و اعتبار، منطقه نیز ثبات خود را از دست داد و در نتیجه کل منطقه یوروبا را وارد جنگ داخلی کرد.

 

یکی از آشکارترین پیامدها، تجزیه امپراتوری به مناطق کوچکتر است و همچنین منجر به ظهور کشورهای تحت الحمایه سابق مانند ایبادان، اوشوگبو و ایجایه شد که تلاش کردند خلاء را پر کنند.

 

سقوط امپراتوری اویو بر گسترش جمعیتی منطقه تأثیر گذاشت. نه تنها باعث ایجاد حرکت به سمت جنوب از مردمی شد که به عنوان پناهنده به شهرهای دیگر فرار می کنند، بلکه ساختار جمعیتی جدیدی را در مناطق آسیب دیده ، ایجاد کرد.

 اویو-2.jpg

سقوط امپراتوری اویو منجر به ایجاد تغییرات فرهنگی شد. این به خاطر این واقعیت است که وقتی آوارگانی که از جنگ در امپراتوری فرار می‌کنند به مناطق جدید می‌روند، مردم بومی را تغییر داده و حتی در مواردی آواره می‌کنند. این تغییرات در زمینه های زبان، موسیقی، رقص، هنر، لباس پوشیدن و غیره کاملاً محسوس بود. به طور کلی فرهنگ ها و سنت های اویو در مناطقی که مردم به آنجا مهاجرت می کردند، اعمال می شد. حتی در برخی موارد این موضوع شدید هم بود ؛ زبان مهاجران، زبان شهرهای پذیرنده را نیز تغییر داده اند .

 سقوط امپراتوری اویو منجر به توسعه یک سیستم حکومتی جدید شد. از نظر سیاسی، این امر منجر به جایگزینی سیستم سنتی Obaships به شکل جدیدی از حکومت شد، مانند استبداد نظامی در Ijaiye به رهبری کورومی، سیستم حاکم طبقه جنگجو در Ibadan، و سیستم های چرخشی در  Abeokuta.

در نهایت، باید گفت که یکی از پیامدهای عمده سقوط امپراتوری اویو در قرن نوزدهم، ظهور بی ثباتی سیاسی عظیم در سرزمین یوروبا بوده است . بنابراین، امپراتوری اویو اگرچه در دوره ای متفاوت و تحت سیستمی متفاوت بوده است، اما می تواند حامل درس های زیادی برای مردم نیجریه امروزی باشد ، به ویژه که این کشور با پیامدهای شورش بوکوحرام ، رشد اقتصادی آهسته و راهزنی های مکرر و فراگیر ، دست و پنجه نرم می کند.

 منابع :

https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=1459&context=adan

https://internationalaffairsbd.com/fall-oyo-empire-causes-consequences-lessons-modern-day-nigeria/

کد خبر 18259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =