شخصیت های اهل سنت  اندونزی درخصوص شیعه چه می گویند؟

واقعیت نشان می دهد که جوامع شیعه در سراسر جهان اسلام وجود دارند و هیچ دولتی نیست که فتوای انحراف یا گمراهی مکتب شیعه و حتی کافر و خارج شدن آن از اسلام را صادر کرده باشد. شیعیان هرگز به عنوان فرقه غیر مسلمان در نظر گرفته نشده اند و از این طریق ثابت شده است که اجازه انجام مناسک حج و عمره در سرزمین مقدس مکه و مدینه به آنها داده شده است. پیروان مکتب اهل بیت به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از امت اسلامی شناخته شده اند و مشارکت آنها در سازمان کنفرانس اسلامی، رابطه عالم اسلامی این مطلب را نشان می دهد...

واقعیت نشان می دهد که جوامع شیعه در سراسر جهان اسلام وجود دارند و هیچ دولتی نیست که فتوای انحراف یا گمراهی مکتب شیعه و حتی کافر و خارج شدن آن از اسلام را صادر کرده باشد. شیعیان هرگز به عنوان فرقه غیر مسلمان در نظر گرفته نشده اند و از این طریق ثابت شده است که اجازه انجام مناسک حج و عمره در سرزمین مقدس مکه و مدینه به آنها داده شده است. پیروان مکتب اهل بیت به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از امت اسلامی شناخته شده اند و مشارکت آنها در سازمان کنفرانس اسلامی، رابطه عالم اسلامی این مطلب را نشان می دهد. در اتحادیه پارلمانی کشور های عضو سازمان کنفرانس اسلامی (PUIC)، مجمع تقریب، تجمع علماء المسلمین، بیانیه مکه در 14 – 15 آگوست 2012 در نشست فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامی در مکه، مکتب شیعه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از امت اسلامی تایید شده است. بیانیه های مختلف علمای مسلمان جهان، از جمله بیانیه عمان، بیانیه مکه، و فتوای الازهر الشریف بر آن تایید کرده اند.

علمای اهل تسنن و شیوخ الازهر، مانند شیخ محمود شلتوت، شیخ محمد الغزالی و شیخ ابو زهره و بی شمار دیگر از آنها به وضوح بیان کرده اند که شیعه از اسلام و برادر اهل سنت است.

 شخصیت های اهل سنت اندونزی در مورد مدرسه شیعه چه می گویند

سعید عقیل سراج، رئیس سازمان اسلامی نهضت العلماء: "تعالیم شیعه منحرف نیست و مانند اهل سنت از اسلام محسوب می شود. در هر دانشگاهی در جهان کسی نیست که شیعه را منحرف بداند." (Tempo.co)

  • دین شمس الدین، رئیس سابق سازمان اسلامی محمدیه و نماینده ویژه رئیس جمهور اندونزی در امور گفتگو و همکاری بین ادیان و تمدن ها: "شیعه و سنی از مزایای منحصر به فرد برخوردار اند. لذا، باید احترام متقابل و تحمل با یکدیگر ارائه شود و نباید در مقابل هم دیگر قرار داده شوند." (kompas.com)
  • مرزوقی علی، رئیس اسبق مجلس: "شیعه به عنوان یکی از مذاهب، در هر کشوری در جهان پذیرفته شده است و هیچکس نیست که آن را خارج از اسلام بداند." (okezonenews)
  • شافعی معارف، رئیس اسبق محمدیه: "شیعه در میان مذاهب به عنوان مذهب پنجم محسوب می شود." (okezonenews)
  • ازیومردی عذرا، رئیس اسبق دانشگاه شریف هدایت الله و معاون مجلس شورای مجلس علماء: "سنی ها و شیعیان برادران در اسلام هستند." (rri.co.id)
  • قمر الدین هدایت، رئیس اسبق دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا: "اعتقاد، قرآن و پیامبر سنی و شیعه یکی اند. هر چند تفاوتی در برخی از موارد بین این دو مدرسه کلامی وجود دارد، اما آن موارد اساسی یا اصولی نیست." (republika.co.id)
  • پروفسور دکتر عمر شهاب، عضو اسبق هیات رئیسه مجلس علماء: "لازم است اینجا بیان کنم که مکتب شیعه مکتب انحرافی یا گمراه نیست، ولی مکتب صحیح (به رسمیت شناخته شده) در جهان اسلام است." (Liputan6)
  • لقمان حکیم سیف الدین، وزیر دین اندونزی: "در خصوص مسائل سنی و شیعه، اختلاف بین این دو وجود دارد، ولی مشترکات آن دو نسبت به تفاوت آنها بسیار زیاد است. از آن جمله هر دو شهادت می دهند، به خدای یگانه، رسالت و خاتمیت محمد معتقد اند، نماز می خوانند، روزه می گیرند و..." (Republika.co.id)
  • عبدالرحمن وحید، چهارمین رئیس جمهور اندونزی و رئیس اسبق نهضت العلماء: "نهضت العلماء شیعه منهای امامت است و شیعه نهضت العلماء به علاوه شیعه است." (Tempo.co)
  • نانات فتح ناصر، رئیس اسبق هیات رئیسه انجمن روشنفکران مسلمان اندونزی (ICMI): "روابط گروه اسلامی سنی و شیعه در سطح بین المللی در حال حاضر بهتر است." (kompas.com)

تهیه و تنظیم: محمد رضا ابراهیمی

منبع: سایت رسمی اهل بیت اندونزی (ابی)

http://www.ahlulbaitindonesia.or.id/berita/؟p=20528

کد خبر 18476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =