معرفی جشنواره بین‌المللی ادبی دانشگاه آکسفورد در کراچی 2024

جشنواره بین المللی ادبیات هر سال از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد و با حضور نویسندگان، ادیبان، شاعران و فعالان فرهنگی و هنری از پاکستان و چند کشور خارجی در کراچی برگزار می شود. امسال چهاردهمین دوره این جشنواره از ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه(17 تا 19 فوریه 2024) به مدت سه روز در هتل بیچ لاکچری کراچی با موضوع"مردم، سیاره و امکانات" برگزار شده است. در این جشنواره بیش از ۲۰۰ سخنران از پاکستان، انگلیس، آمریکا، کانادا، استرالیا، آفریقای جنوبی، آلمان و فرانسه حضور دارند. این جشنواره بیش از ۶۰ جلسه خواهد داشت و از ۲۴ کتاب به زبان اردو و انگلیسی رونمایی خواهد شد. همچنین تمام جلسات به طور زنده در سراسر جهان از کانال های رسانه های اجتماعی دانشگاه آکسفورد پخش می شود.

جشنواره بین المللی ادبیات هر سال از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد و با حضور نویسندگان، ادیبان، شاعران و فعالان فرهنگی و هنری از پاکستان و چند کشور خارجی در کراچی برگزار می شود. امسال چهاردهمین دوره این جشنواره از ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه(17 تا 19 فوریه 2024) به مدت سه روز در هتل بیچ لاکچری کراچی با موضوع"مردم، سیاره و امکانات" برگزار شده است. در این جشنواره بیش از ۲۰۰ سخنران از پاکستان، انگلیس، آمریکا، کانادا، استرالیا، آفریقای جنوبی، آلمان و فرانسه حضور دارند. این جشنواره بیش از ۶۰ جلسه خواهد داشت و از ۲۴ کتاب به زبان اردو و انگلیسی رونمایی خواهد شد. همچنین تمام جلسات به طور زنده در سراسر جهان از کانال های رسانه های اجتماعی دانشگاه آکسفورد پخش می شود. از ایران، ترکیه، روسیه و چین برای شرکت در این جشنواره دعوت نشده است.

معرفی جشنواره بین‌المللی ادبی دانشگاه آکسقورد در کراچی 2024

رونیا اوتمن؛ نویسنده آلمانی حامی اسرائیل که به جشنواره ادبی در کراچی دعوت شده بود پس از انتقادهای گسترده و هشدارها برای تحریم این رویداد فرهنگی ادبی از لیست دعوت شدگان حذف شد. نهادهای حقوق بشری در پاکستان به دست اندرکاران جشنواره بین‌المللی ادبی هشدار دادند که در صورت حضور رونیا اوتمن این رویداد فرهنگی ادبی را تحریم خواهند کرد. رونیا اوتمن از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی است که فلسطینی‌ها را حتی فلسطینی‌تبارها در آلمان را تروریست می‌نامد.

معرفی جشنواره بین‌المللی ادبی دانشگاه آکسقورد در کراچی 2024

نمونه ای از بازتاب های برگزاری این جشنواره در رسانه های پاکستان

روایت اول

چهاردهمین دوره مورد انتظار جشنواره ادبیات کراچی (KLF) آغاز شده است که نشان دهنده آغاز یک غول ادبی است که نوید می دهد مخاطبان را با مجموعه های متنوع و پر جنب و جوش خود مجذوب خود کند. KLF که گل سرسبد ابتکار ادبی انتشارات محترم دانشگاه آکسفورد (OUP) پاکستان است که انبوهی از افراد برجسته از دنیای ادبیات، فرهنگ و دانشگاه را گرد هم می آورد. این جشنواره یک پلت فرم منحصر به فرد را برای نویسندگان نوظهور و تثبیت شده ارائه می دهد تا ایده ها، تجربیات و بینش های خود را به اشتراک بگذارند و از این طریق بهترین صحنه ادبی پاکستان را به نمایش بگذارند. مراسم افتتاحیه KLF با حضور دکتر عادل حسن رضوی، نیکوکار برجسته و بنیانگذار SIUT که به عنوان مهمان اصلی انجام شد، برگزار شد. دکتر عادل حسن رضوی در سخنانی بر لزوم آموزش تاکید کرد و گفت: من به عنوان یک پزشک از نزدیک با مسائلی که گریبان مردم ما را گرفته است آشنا می شوم. آیا فکر می‌کنید بچه‌های ما وقتی با شکم خالی و لباس‌های پاره روی بدنشان هستند، انگیزه‌ای برای مطالعه خواهند داشت؟ زمان آن فرا رسیده است که ما به عنوان یک ملت بر رفع نیازهای اساسی مردم تمرکز کنیم. آموزش و بهداشت از همه مهمتر است. تنها در این صورت است که ملت ما به سوی سعادت حرکت خواهد کرد. چهاردهمین دوره جشنواره ادبیات کراچی (KLF) طی سه روز، از 17 فوریه در هتل لوکس بیچ برگزار می شود. پس از افتتاحیه در روز اول، دو روز بعدی با فعالیت های مختلف هیجان انگیز از جمله بحث، گفتگو، جلسات خواندن، امضای نویسنده، اجراهای زنده و نمایشگاه هنری که توسط HBL برگزار می شود، پر می گردد. برای رفع اشتهای بازدیدکنندگان، فودکورت ویژه نیز در دسترس خواهد بود. این جشنواره همچنین میزبان نمایشگاه کتاب خواهد بود که فرصتی عالی برای علاقه مندان به کتاب شهر است. KLF یک رویداد محبوب است که ادبیات، هنر و فرهنگ را ترویج می کند و این نسخه قول می دهد که به همان اندازه درخشان باشد. این رویدادی است که برای هر کسی که علاقه مند به ادبیات و فرهنگ است نباید از دست بدهد. موضوع جشنواره ادبیات کراچی (KLF) برای امسال "مردم، سیاره و امکانات" با تمرکز بر موانع اقتصادی و ژئوپلیتیک فعلی که جهان با آن روبرو است و همچنین پیامدهای تغییرات آب و هوایی مانند سیل های فاجعه بار است. در پاکستان و زلزله های اخیر در ترکیه و سوریه. هدف این جشنواره بررسی راه‌حل‌ها و امکانات با ارائه میزگردهای فکری و رونمایی کتاب است. هدف اصلی مشارکت در گفتگوها و افزایش آگاهی در مورد نیاز فوری برای رسیدگی به وضعیت فعلی است، در حالی که همچنین بینشی در مورد احتمالات موجود برای آینده ای پایدار ارائه می دهد. ارشد سعید حسین، مدیر عامل انتشارات دانشگاه آکسفورد پاکستان، در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: "جشنواره ادبیات کراچی چراغ امید و گفتمان است که شرکت کنندگان را از سراسر کشور و سراسر جهان گرد هم می آورد. وی در ادامه اظهار داشت: انتشارات دانشگاه آکسفورد (OUP) در مأموریت خود برای انتقال دانش و پرورش فرهنگ آموزش جامع، که با تعقیب خرد و عقل هدایت شده مشخص شده، تزلزل ناپذیر باقی مانده است. اشتیاق سیری ناپذیر ما به دانش توسط اشتیاق بی وقفه برای یادگیری بیشتر و بیشتر تقویت می شود. ما با خوشحالی از همه دعوت می کنیم تا در جشن تعهد تسلیم ناپذیرمان به غنی سازی فکری و اصلاح چشم انداز اجتماعی-فرهنگی به ما بپیوندند.

نیکول تریوت، سرکنسول آمریکا در کراچی، مارتین داوسون، سرپرست معاون کمیساریای عالی، معاون کمیساریای عالی انگلیس، الکسیس چاهتانهتینسکی، سرکنسول فرانسه و دانیلو جوردانلا، سرکنسول ایتالیا، به عنوان مهمانان افتخاری مراسم را تجلیل کردند و بینش ارزشمند خود را به اشتراک گذاشتند.

معرفی جشنواره بین‌المللی ادبی دانشگاه آکسقورد در کراچی 2024

روز اول KLF همچنین شاهد سخنرانی های کلیدی نورالهدی شاه، نمایشنامه نویس، نویسنده داستان کوتاه، و شاعر و همچنین شری رحمان، وزیر فدرال تغییر آب و هوا و محیط زیست بود.

علی حبیب، مدیر ارشد بازاریابی و ارتباطات HBL گفت: "در HBL، ما می دانیم که تبدیل یک رویا به واقعیت نیازمند اشتیاق، فداکاری و انگیزه برای موفقیت است. ما مفتخریم که بگوییم همین نیرو در قلب جشنواره ادبیات کراچی قرار دارد. KLF از طریق تجلیل از ایده ها، کلمات، هنر و شعر به ما الهام می بخشد تا رویاهای خود را به فرهنگی تبدیل کنیم که می تواند ملت ما را به ارتفاعات جدیدی ارتقا دهد.

میکائیل سومرو، مدیر ارتباطات شرکتی گتز فارما، در سخنرانی افتتاحیه چهاردهمین جشنواره ادبیات کراچی، گفت: «گتز فارما به حمایت و تجلیل از هنرها معتقد است، زیرا ما نقش مهمی را که آنها در جامعه ما ایفا می کنند، درک می کنیم. وی ادامه داد: امیدواریم این جشنواره همچنان الهام بخش نسل های جدید نویسندگان، شاعران و فیلمسازان باشد و مفتخریم که نقش کوچکی در تحقق آن داشته باشیم.

روایت دوم

محسن حمید، رمان‌نویس انگلیسی-پاکستانی در پانزدهمین دوره جشنواره ادبیات کراچی (KLF) حضور داشت تا در مورد پنجمین کتاب خود، "آخرین مرد سفیدپوست" پیشگوی عجیب و غریب، که موضوعات نژاد، تعلق و دیگری بودن را بررسی می‌کند، صحبت کند.

حمید در صحبت با نویسنده و مدرس کلیر چمبرز در مورد افزایش قطبی شدن در جامعه گفت که می خواهد کتابی بنویسد که مفهوم دیگری بودن را به چالش بکشد. شایان ذکر است، این کتاب در سال 2022 منتشر شد و در جشنواره در چارچوب کشمکش ها و نگرانی های جاری در سطح جهانی مورد بحث قرار گرفت.

معرفی جشنواره بین‌المللی ادبی دانشگاه آکسقورد در کراچی 2024

حمید توضیح داد: «فکر کردم دوست دارم پوست شخصیتی را بپوشم که احساس می کند سفیدی اش در حال از بین رفتن است و جایگاهش در جامعه تغییر کرده است. پیش‌فرض کتاب، داستان قهرمان داستان، آندرس، را روایت می‌کند که از خواب بیدار می‌شود و متوجه می‌شود که نژاد خود را تغییر داده است، که پس از آن مجبور است دیگر با سفید نبودن دست و پنجه نرم کند. حمید بیان کرد که چگونه جنبش‌های سیاسی و اقتصادی تاریخی و اخیر توسط تصور زیربنایی یک گروه برتر یا مسلط از مردم که توسط دیگری تهدید شده یا ضعیف شده‌اند هدایت شده‌اند. او وعده دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم»، فرضیه ضد تنوع برگزیت برای بیرون راندن پاکستانی ها و نیجریه ای ها، ناسیونالیسم هندو نارندرا مودی، نخست وزیر نارندرا مودی و وحشت فعلی که اسرائیل بر غزه تحمیل می کند، به عنوان دلایل دیگری برای این کار نام برد. ایده دیگری بودن را کشف کنید. او همچنین این ایده را مطرح کرد که عصر دیجیتال مفهوم «دیگری» را از طریق «مرتب‌سازی» تشدید کرده است. حمید گفت: «دنیای ماشینی طبیعتاً بسیار قطبی است - شما یا سیاه پوست هستید یا سفید، مسلمان یا دیگری. او افزود: «مرتب‌سازی به‌طور فزاینده‌ای خصمانه می‌شود، جایی که امکان قبیله‌سازی انسان‌ها را فراهم می‌کند، جایی که هر یک از ما همان چیزی می‌شویم که ماشین ما را به آن سوق می‌دهد. "ما به عنوان یک جامعه شروع به جدا شدن می کنیم."

معرفی جشنواره بین‌المللی ادبی دانشگاه آکسقورد در کراچی 2024

او در کتابش می‌خواست این مضامین را با ارائه تجزیه‌ای از این مکانیسم مرتب‌سازی بررسی کند، جایی که چیزهایی مانند نژاد غیرممکن است طبقه‌بندی شوند، بنابراین خواننده را وادار می‌کند که در برابر انگیزه طاقت‌فرسا برای انجام این کار مقاومت کند. او گفت: «یا ما عمیق‌تر و عمیق‌تر به سمت قبیله‌سازی فرو می‌رویم مانند آنچه در غزه، اوکراین، لاهور، هند اتفاق می‌افتد؛ یا می‌توانیم راهی متفاوت به جلو پیدا کنیم.

در جای دیگر در محوطه هتل مجلل بیچ لاکچری، بادهای سیاسی در این دوره ضعیف پس از انتخابات از آگاهی عمومی دور نبود. در یکی از نشست ها، روزنامه نگار ضرارخرو اظهار داشت: اگر برنامه ای برای نابودی پاکستان در نظر گرفته شود، وضعیت فعلی کفایت می کند. با این حال، همان جلسه با یک نکته مثبت به پایان رسید و روزنامه نگار شهذب جیلانی اظهار داشت: جامعه مدنی در حال تقویت است که با تعداد رای دهندگان به ویژه رای دهندگان زن شرکت کننده در این سال نشان داده شد. یکی دیگر از نشانه‌ها، جوانان رسانه‌ای بودند که بهتر از طبقه حاکم فعلی را می‌خواهند. در جلسه دیگری با عنوان "اصلاح پاکستان: یک قرارداد اجتماعی جدید"، دکتر مفتاح اسماعیل وزیر دارایی سابق تاکید کرد که پاکستان بدون آموزش کافی شهروندانش نمی‌تواند به جلو برود و هیچ سیاست یا سیاستمداری نمی‌تواند به آن کمک کند زیرا نرخ بی‌سوادی پاکستان در حدود 60 درصد است.

معرفی جشنواره بین‌المللی ادبی دانشگاه آکسقورد در کراچی 2024

فستیوال ادبی کراچی پاکستان روز گذشته (یکشنبه) سومین دوره‌ی برگزاری خود را به پایان رساند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سومین فستیوال ادبی کراچی درحالی روز گذشته پایان یافت که امسال استقبال چشمگیری از این رویداد ادبی انجام گرفت. امسال بیش از 15هزار بازدیدکننده از طبقات مختلف اجتماعی و فرهنگی پاکستان در این رویداد ادبی که ازسوی دانشگاه آکسفورد و مجلس بریتانیا برگزار می‌شد، حضور یافتند. یکی از گروه‌های مورد تمرکز در این فستیوال کودکان بودند که برگزارکنندگان، برنامه‌های متعددی ازجمله خیمه شب‌بازی و نمایش‌های کودکان را برای جذب آن‌ها ترتیب داده بودند. به گزارش دیلی تایمز، کلاس‌های نویسندگی و نمایش فیلم از دیگر برنامه‌هایی بودند که در فستیوال ادبی کراچی مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفتند. یکی از مهم‌ترین رویدادهای این فستیوال ادبی که به آثار منتشرشده به زبان‌های انگلیسی، اردو و زبان سندی پرداخت، حضور نویسندگان معروف بین‌المللی چون «حنیف قریشی» و «ویلیام دالریمپل» -مورخ اسکاتلندی- بود. نشست‌های ادبی، سخنرانی‌های نویسندگان سرشناس همچون «محمد حنیف»، «بینا شاه» و «مونیزا شمسی» که آثارشان را به زبان انگلیسی می‌نویسند، با معرفی کتاب‌های جدید و اجرای نمایش بخش‌هایی از کتاب‌ها از دیگر برنامه‌های این رویداد فرهنگی بودند. تعداد زیادی از هنرمندان، منتقدان ادبی، نویسندگان و شخصیت‌های فرهنگی در این فستیوال دو روزه شرکت داشتند که این موضوع نیز موجب جذب بازدیدکننده بیشتر شد.

معرفی جشنواره بین‌المللی ادبی دانشگاه آکسقورد در کراچی 2024

دانشگاه آکسفورد University of Oxford که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد، قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان جهان هم به ‌شمار می‌رود. با این که تاریخ دقیق تأسیس این دانشگاه هنوز معلوم نیست اما قدیمی‌ترین اسناد باقی‌مانده از گذشته‌ها نشان می‌دهد که از سال ۱۰۹۶ فرایند آموزش در آکسفورد جریان داشته‌است که به همین دلیل، آکسفورد قدیمی‌ترین دانشگاه در منطقه انگلیسی زبان و دومین دانشگاه قدیمی در جهان بعد از دانشگاه بولونیا شناخته شده‌ است. رشد آکسفورد زمانی شروع شد که هنری دوم تحصیل دانشجویان انگلیسی را در دانشگاه پاریس ممنوع کرد. هم چنین پس از اختلافی که بین دانشجویان و مسئولان آکسفورد که در سال ۱۲۰۹ پدیدار شد، عده‌ای از کادر آکادمیک این دانشگاه به شهر کمبریج رفته و دانشگاهی را که امروزه به نام دانشگاه کمبریج شناخته می شود، تأسیس کردند.

https://www.brecorder.com/news/40227041

https://www.brecorder.com/news/40289381

https://www.youtube.com/watch?v=-Pd8xxRvdTU

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87_%D8%A2%DA%A9%D8%B3%D9%81%D9%88%D8%B1%D8%AF

https://urdu.app.com.pk/urdu/%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DA%86%DB%8C-%D9%84%D9%B9%D8%B1%DB%8C%DA%86%D8%B1-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D9%B9%DB%8C%D9%88%D9%84-%D8%8C-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D9%84-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AD%D8%AB%DB%81%D8%8C-%DA%A9/#google_vignette

https://urduchronicle.com/inauguration-of-karachi-literature-festival-200-speakers-from-8-countries-will-participate/

https://arynews.tv/klf-karachi-literature-festival-day-1-report/

https://dailytimes.com.pk/738904/12th-karachi-literature-festival-kicks-off-online/

تهیه و تنظیم: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی - پاکستان

کد خبر 18528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =