ازدواج قومیت‌های مختلف در قزاقستان

در جامعه چندقومیتی قزاقستان، نسبت به ازدواج‌های قومیت‌های مختلف همیشه صبورانه برخورد می‌شد. سکونت بیش از 125 گروه قومی، منطقه‌های مرزی با پنج کشور (روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، چین)، گسترش جریان‌های مهاجرت تحصیلی، مهاجران کاری از ترکیه، کشورهای آسیای مرکزی و غیره در کنار عوامل دیگر به افزایش ازدواج‌های بین قومیتی و بین‌المللی کمک می‌کند.

در نظرسنجی مربوط به نگرش مردم قزاقستان به ازدواج‌های بین قومیت‌های مختلف که توسط نمایندگی بنیاد فریدریش ابرت در قزاقستان در سال 2020 انجام شده و در کتاب «ارزش‌های جامعه قزاقستان در بعد جامعه‌شناختی» منتشر شده است، از پاسخ‌دهندگان در مورد نگرش آنها نسبت به ازدواج‌های بین قومی سؤال شد.

به طور کلی 9/43 درصد از پاسخ‌دهندگان نگرش «مثبت» به ازدواج‌های بین قومیتی، 9/24 درصد نگرش خنثی و 4/28 درصد نگرش منفی دارند. پاسخ‌دهندگان متاهل (31.8٪ ) اغلب از چنین روابطی استقبال نمی‌کنند و آنها را تایید نمی‌کنند. در میان پاسخ‌دهندگان مجرد این میزان 21.4٪ است که احتمالاً به دلیل این واقعیت است که پاسخ‌دهندگانی که در زندگی خانوادگی تجربه دارند، به طور واقع‌بینانه‌تری مشکلات ازدواج از جمله مشکلات بین قومی را ارزیابی می‌کنند.

نگرش مثبت نسبت به ازدواج‌های بین قومی بیشتر در پاسخ‌های جوانان دیده می‌شود: 47.8٪ از پاسخ‌دهندگان بین سنین 18 تا 29 سال از آنها حمایت می‌کنند، در میان افراد بین 30 تا 40 سال، 44.5٪. حامی آن هستند و پاسخ‌دهندگان 41 تا 50 ساله (1/40 درصد) کمتر از ازدواج چندقومیتی حمایت می‌کنند؛ در رده های سنی 51 تا 60 سال و 61 سال به بالا، تنها 42 درصد نگرش مطلوب خود را نسبت به این گونه ازدواج‌ها اعلام کردند. روند قابل‌توجهی در پاسخ‌های ساکنان شهری و روستایی مشاهده می‌شود. در میان ساکنان روستایی (5/46 درصد) حامیان ازدواج‌های بین قومی اندکی بیشتر از ساکنان شهری (42 درصد) است. 62.2 درصد از پاسخ‌دهندگان روس، 51.0 درصد از پاسخ‌دهندگان از گروه‌های قومی مختلف، و 36.1 درصد از پاسخ‌دهندگان قزاق موافق ازدواج‌های بین قومی هستند. این روند توسط آمار رسمی تأیید می‌شود که طبق آن نمایندگان گروه قومی روس اغلب با نمایندگان قومیت‌های دیگر ازدواج می‌کنند.

  خانواده ترکیبی قومی که از فرهنگ‌ها، سنت‌ها و آداب و رسوم گوناگون بافته شده است، ارزش‌ها را جذب می‌کند و از یک سو نگهبان و انتقال‌دهنده آنها می‌شود و از سوی دیگر نقش ادغام‌کننده و سازگارکننده را ایفا می‌کند.

به طور کلی، جامعه نگرش خود را نسبت به درک تساهل یا بی‌طرفی از ازدواج‌های بین قومی حفظ می‌کند. تداوم ازدواج‌های بین قومی در قزاقستان به این دلیل حفظ می‌شود که در اغلب موارد فرزندان و نوه‌های چنین خانواده‌ها  با نمایندگان خانواده‌های مشابه ازدواج می‌کنند. با این حال، تقریبا یک سوم از پاسخ‌دهندگان به نگرش منفی خود نسبت به این پدیده اشاره کردند. اغلب مخالفان ازدواج‌های بین قومیتی معتقدند که این ازدواج‌ها در از بین رفتن استخر ژنی مردم قزاق نقش دارند.

منبع:

https://cyberleninka.ru/article/n/brachnoe-povedenie-zhenschin-migrantok-iz-stran-tsentralnoy-azii

کد خبر 18600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =