۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
نفوذ فرهنگ غرب در نیجریه

بر کسی پوشیده نیست که فرهنگ غرب تأثیر زیادی بر ملت آفریقا داشته است و این تاثیر را می توان در همه چیز از مد گرفته تا موسیقی و غذا در این منطقه ، بوضوح مشاهده کرد . در این نوشتار تلاش شده است تاثیر فرهنگ غرب بر فرهنگ نیجریه را در دو حوزه ، تاثیرات مثبت و منفی مورد بررسی قرار دهیم .  توجه به این نکته مهم است که فرهنگ غرب یک موجودیت یکپارچه نیست و این فرهنگ می تواند بین کشورهای غربی و مناطق مختلف باهم بسیار متفاوت باشد

بر کسی پوشیده نیست که فرهنگ غرب تأثیر زیادی بر ملت آفریقا داشته است و این تاثیر را می توان در همه چیز از مد گرفته تا موسیقی و غذا در این منطقه ، بوضوح مشاهده کرد . در این نوشتار تلاش شده است تاثیر فرهنگ غرب بر فرهنگ نیجریه را در دو حوزه ، تاثیرات مثبت و منفی مورد بررسی قرار دهیم .  توجه به این نکته مهم است که فرهنگ غرب یک موجودیت یکپارچه نیست و این فرهنگ می تواند بین کشورهای غربی و مناطق مختلف باهم بسیار متفاوت باشد . به عنوان مثال فرهنگ در آمریکا با اروپا متفاوت است و حتی در داخل کشورها نیز ممکن است تفاوت منطقه ای وجود داشته باشد. به طور کلی، فرهنگ غرب تأثیر زیادی بر جهان داشته است و جامعه نیجریه را نیز به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است .

 نفوذ غرب از عناصر اصلی تشکیل دهنده هویت فرهنگی نیجریه است. از ورود کاشفان پرتغالی در قرن پانزدهم تا استعمار بریتانیا در اواخر قرن نوزدهم ، همه تأثیر عمیقی بر نیجریه داشت است. در حال حاضر در این کشور ، فرهنگ تلفیقی از فرهنگ غرب و سنتی حاکم است . این را می توان در نالیوود، صنعت فیلم نیجریه که روش های داستان سرایی غربی را با مضامین و ارزش های آفریقایی ترکیب می کند را از نزدیک مشاهده کرد. در اصل، تاریخ فرهنگ غرب در نیجریه داستان تبادل و آمیختگی فرهنگی است. از آموزش گرفته تا سرگرمی، نفوذ غرب تأثیری ماندگار بر نیجریه گذاشته و به شکل‌گیری هویت فرهنگی جدید آن کمک کرده است.

نیجریه کشوری با تنوع و تکثر فرهنگی بالا و غنی در منطقه است . با این حال ، فرهنگ غرب در آن نفوذ حداکثری داشته و به ساختار سنتی آن آسیب می رساند. نفوذ رسانه های غربی، مانند فیلم ها و موسیقی، منجر به کاهش ارزش ها و اخلاق سنتی نیجریه شده است. جوانان نیجریه در حال حاضر تمایل بیشتری به الگوبرداری از مد و سبک زندگی غربی دارند و کمتر به میراث فرهنگی خود اهمیت می دهند. این امر منجر به از دست دادن هویت و تضعیف بافت فرهنگی کشور شده است.

یکی دیگر از مسائل مهم ، هجوم فرهنگ غربی به این کشور است که اغلب مادی گرایی و مصرف گرایی را ترویج می کند. این امر باعث می‌شود که جوانان به جای ارزش‌های مهم‌تری مانند خانواده و اجتماع، بر دارایی‌های مادی، مانند لباس‌ها و ابزارها ، تأکید بیشتری داشته باشند و این امر منجر به از هم گسیختگی روابط و همچنین فقدان روحیه ملی در جامعه شود.

تأثیر فرهنگ غربی را می‌توان در نحوه شکل‌گیری و حفظ روابط نیجریه نیز مشاهده کرد. در گذشته، روابط در نیجریه بر پایه پیوندهای قوی خانوادگی و ارزش های اجتماعی شکل می گرفت . با این حال این ارزش ها در حال فرسایش در این کشور هستند، زیرا که فرهنگ غربی مردم را تشویق می کند تا به جای روی آوردن به روابط و اجتماع، بر فردگرایی و خودشکوفایی تمرکز داشته باشند.

نفوذ فرهنگ غرب بر افزایش جرم و جنایت و خشونت در نیجریه نیز منجر شده است. تجلیل از خشونت در رسانه های غربی به جوانان آسیب می رساند و اکنون بسیاری به عنوان راهی برای کسب درآمد سریع به فعالیت های مجرمانه متوسل می شوند و این آسیب های زیادی به جوامع وارد می کند و بر مجریان قانون فشار وارد می کند.

موضوع زبان، یکی دیگر از مواردی است که فرهنگ غربی بر آن بطور کلی تاثیر گذاشته است . زبان انگلیسی، یک زبان استعماری، جایگزین زبان های محلی در کشور نیجریه شده است و منجر به مرگ زبان های بومی در این کشور شده است. استفاده گسترده از زبان انگلیسی و محبوبیت فیلم ها و موسیقی آمریکایی به پذیرش گسترده فرهنگ غربی در نیجریه کمک کرده است. به ویژه جوانان با تمام وجود از آن استقبال می کنند و به نوعی به آمیختگی فرهنگی در این کشور منجر شده است .

به نظر می رسد ایجاد تعادل بین پذیرش فرهنگ غربی و حفظ هویت فرهنگی خود بسیار مهم است. نیجریه ای ها با پذیرش ایده ها و فناوری های جدید و در عین حال حفظ سنت ها و ارزش های خود، می توانند یک ترکیب فرهنگی منحصر به فرد را در این کشور ایجاد کنند.

 منابع :

  1. https://www.inlandtown.com/10-influence-of-western-culture-in-nigeria/
  2. https://nairaproject.com/projects/4959-the-influence-of-western-culture-on-the-nigerian-traditional-marriage-system.html
  3. https://www.inlandtown.com/10-influence-of-western-culture-in-nigeria/

/

کد خبر 18751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =