حساسیت توهین مذهب در پاکستان: یک زن به دلیل لباس خوشنویسی شده به زبان عربی متهم به توهین قرآن کریم شد.

در پاکستان حساسیت توهین مذهب به اوج رسیده است. اخیرا حوادث افراط گرایی در پاکستان افزایش یافته و یکی از زنان لاهوری به دلیل پوشیدن لباس خوشنویسی شده به زبان عربی در بازار که آیاتی از قرآن کریم نبودند، بلکه واژگان عادی از زبان عربی بودند، متهم به توهین قرآن کریم شد. پلیس به موقع رسید و زن متهم شده را از هجوم افراطی خشمگین نجات داد، وگرنه آن ها دنبال جان گرفتن وی بودند. خانم شهر بانو نقوی، رئیس کل پلیس منطقه گلبرگ به دلیل نجات دادن وی از این هجوم مورد قدرانی عموم قرار گرفت. علامه طاهر اشرفی، رئیس شورای علمای پاکستان و سایر علما این حادثه را از روی ناآگاهی مردم از قرآن کریم، قرار داده اند.

اخیرا، یک زن در بازار محلی در لاهور به توهین قرآن کریم متهم شد، زن متهم شده لباس خوشنویسی شده به زبان عربی را به تن داشت که روی آن کلمات عربی نوشته شده بودند، اما این کلمات آیات قرآنی نبودند، بلکه کلماتی از زبان عربی بودند. اقدام به موقع خانم شهر بانو نقوی، رئیس کل پلیس منطقه گلبرگ، زن را از جمعیت خشمگین نجات داد. پلیس این زن را به سلامت از میان جمعیت 200 تا 300 نفره خارج کرده و به مکان امنی منتقل کرد.  این افسر زن پلیس، گفت: در تماس با ما گفته شد که یک زن در بازار "اچهره" مرتکب توهین به مقدسات شده است و این زن لباسی به تن دارد که آیات قرآن کریم روی آن نوشته است. از سوی دیگر، لباسی که این زن به تن داشت، یک برند سعودی است که شرکت مذکور لباس خوشنویسی شده با کلمات عربی را می فروشد. لازم به ذکر است، اتهام هتک حرمت این بود که آیات قرآن کریم روی آن نوشته شده است، ولی روی آن لباس کلمه عربی "حلوه" نوشته شده بود که به زبان عربی به معنای زیبا و شیرین است.

منبع:

روزنامه دان نیوز / نوای وقت/ARY مورخ 9 و 10 اسفند ماه 1402

https://www.dawnnews.tv/news/1226455/

https://www.nawaiwaqt.com.pk/29-Feb-2024/1768647

https://urdu.arynews.tv/asp-shehrbano-ichra-incident-lahore/

تحلیلگران معتقدند:

  1. هر چند در چند سال اخیر حوادث افراط گرای در پاکستان افزایش یافته است و تعدادی از مردم به اصطلاح مذهبی که افراطی هستند، بدون فهم و فراست دینی، بر هر صدا و شعاری بنام توهین مذهب، برای جان گرفتن فردی (متهم شده) فوری می رسند و نمونه ای از آن قتل مشال حسین، دانشجوی دانشگاهی در محیط دانشگاه، قتل مدیر بانک در منطقه خوشاب، قتل مدیر سریلانکایی در شهر سیالکوت  و سایر حوادث اخیر است که بعداً افشا شد که اصلاً تهمت بوده و این افراد مرتکب به توهین مذهب نشدند، اما بیشتر این نوع توطئه ها از سوی دشمنان اسلام و پاکستان برای نشان دادن مسلمانان به عنوان افراطی، یا منحرف کردن توجه عموم از سوی توطئه ها شیطانی خود، انجام می شود.
  2. هدف از این توطئه منحرف کردن توجه عموم از حکم دیوان عالی کشور بوده است، زیرا این حادثه، زمانی رخ داد که یک قادیانی (از پیروان میرزا غلام احمد قادیانی دروغگو که مدعی نبوت خود بعد از پیامبر اکرم (ص) بوده است و مجلس ملی و دیوان عالی کشور وی و پیروان وی را کافر قرار دادند، اکنون با حمایت اسرائیل و غرب خود را مسلمان خوانده و محرمانه فعالیت می کنند و آیاتی را به حمایت قادیانی تغییر داده و ترجمه یا تفاسیر قرآن را چاپ و منتشر می کنند، آن ها در اسرائیل مرکز دینی بزرگی دارند و اسرائیل از آن ها پشتیبانی می کند.) متهم شده به تحریف قرآن کریم از سوی دیوان عالی کشور تبرا شده و این اقدام روبرو به واکنش شدید علما و عموم بوده است. برخی دیگر معتقدند هدف از این توطئه، منحرف کردن توجه عموم از نتایج انتخابات سراسری پاکستان بوده است و قدردانی آمریکا از شهر بانو نقوی، رئیس پلیس، این ادعا و نگرانی را تایید می کند.                                        با این حال نواف بن سعید المالکی سفیر عربستان در پاکستان شهر بانو نقوی را به همراه خانواده به عنوان میهمان سلطنتی از عربستان سعودی دعوت کرد. شهر بانو نقوی با فرمانده کل ارتش پاکستان دیدار کرد و وی از عملکرد آن قدردانی کرد. همچنین شهر بانو نقوی با مریم نواز، سر وزیر ایالت پنجاب نیز دیدار کرد و وی از افسر پلیس زن، قدردانی کرد. مقامات پاکستان به ویژه فرمانده کل ارتش پاکستان با تاکید بر حاکمیت قانون، گفتند که از زمان استقلال، زنان پاکستانی به دلیل توانایی، استقامت و اراده خود در داخل و خارج از کشور متمایز شدند.
کد خبر 18802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =