انتشار شماره جدید نشریه نور ویژه "زنان موفق ایرانی"

هشتاد و پنجمین شماره مجله نور از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان ویژه «زنان موفق ایرانی» با همکاری اداره ارتباطات فرهنگی زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتشر شد.

در این شماره 36 بانوی موفق ایرانی در طی150 سال اخیر معرفی شده اند. بانوانی که درتمامی فرآیندهای اجتماعی در این دوره که شاخص ترین آنها نهضت مشروطیت، قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ و در نهایت انقلاب اسلامی در سال 1357 است، در روند شکل گیری هویت زن در ایران در صحنه عمومی نقش آفرین شدند.

در مقدمه سردبیر آمده است: زنان ایران بویژه پس از انقلاب اسلامی در اغلب عرصه ها از فرهنگی وهنری تا علمی و ورزشی و فعالیت های تجاری وکارآفرینی و... از زنان کشورهای همسایه و منطقه وحتی بسیاری از کشورهای دیگر جهان در وضعیت بهتری قرار دارند. هر چند میان شرایط موجود و وضعیت مطلوب فاصله است اما جهت گیری ها نشان دهنده تلاش و اراده ملی برای حرکت به سوی آینده ای روشن است،گرچه تبلیغات سیاسی و رسانه ای غربی تمامی دستاوردها و پیشرفت ها را در این زمینه نادیده می گیرد.

نقش بانوان پیشگام، مصمم و تلاشگرکه درآسمان سرزمین کهن و پهناور ایران همچون ستارگان درخشانی جاودانه شدند و راه موفقیت را به نسل های پس از خود نشان دادند بسیار بزرگ و ستودنی است. رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان این افتخار را دارد تا تعدادی از زنان ایرانی پیشگام و موفق در زمینه های مختلف را به مخاطبان و جامعه صربستان معرفی نماید.

ملکتاج فیروز نجم السلطنه، بنیانگذار اولین بیمارستان مدرن در ایران، دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی شخصیت سال صنعت غذا در سال ۱۴۰۰ ،بی‌بی‌خانم استرآبادی، بی‌بی مریم بختیاری، مه لقا ملاح، عفت تجارت‌چی، آلنوش طریان، رزا منتظمی، بدرالزمان قریب، توران شهریاری، فروغ فرخزاد، پروین اعتصامی، سیمین دانشور، توران میرهادی، بدرالزمان قریب، پروانه وثوق، زینت سادات امامی، طاهره صفّارزاده، سپیده کاشانی، رخشان بنی اعتماد، مریم کاظم زاده، مرضیه برومند، رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی مرضیه افخم، معصومه آباد، سیده زهرا حسینی، فرنگیس حیدرپور، قدسی محمدی زیارانی، فریبا علاسوند، نرگس آبیار، افسانه حسامی‌ فرد، فاطمه حقیر السادات، مریم میرزاخانی، آسیه حاتمی، فریسا نیکومنش راد، و نشاط جهانداری معرفی شده اند.

 این اولین نشریه در منطقه زبان اسلاوی جنوبی(یوگسلاوی سابق) است که به موضوع زنان در ایران معاصر می پردازد.

1402/12/27

کد خبر 18893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =