تأسیس فرهنگستان اسلامی در قرقیزستان

صادر جباروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان با فرمان خود به شماره 363 مورخ ۷ دی ۱۴۰۲ مؤسسه «آکادمی اسلامی» را در شهر توقْموق استان چوی تأسیس کرد.

صادر جباروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان با فرمان خود به شماره 363 مورخ ۷ دی ۱۴۰۲ مؤسسه «آکادمی اسلامی» را در شهر توقْموق استان چوی تأسیس کرد.

این فرهنگستان اسلامی فعالیت‌های زیر را انجام خواهد داد:

-       فعالیت در زمینه آموزش عالی حرفه‌ای، متوسطه حرفه‌ای، تحصیلات تکمیلی؛

-       فعالیت‌های پژوهشی، علمی، روش‌شناختی، کارشناسی، تحلیلی و انتشاراتی در زمینه آموزش حوزوی.

-       تحقیق عمیق و ترویج ارزش‌های اسلام سنتی مطابق با سیاست دولتی جمهوری قرقیزستان در حوزه مذهبی.

فرهنگستان اسلامی مستقیماً به وزارت آموزش و علوم وابسته خواهد بود و توصیه‌های کمیسیون دولتی امور ادیان جمهوری قرقیزستان و اداره دینی مسلمانان قرقیزستان را در نظر خواهد گرفت.

وزارت آموزش و علوم موظف است سالانه پذیرش متقاضیان در فرهنگستان اسلامی را در حدود بودجه تأمین شده توسط بودجه ملی و کمک‌های بلاعوض برای پذیرش دانشجو در مؤسسات آموزش عالی جمهوری قرقیزستان انجام دهد.

این فرمان ده روز پس از تاریخ انتشار رسمی آن (در شماره ۱ مورخ ۱۲ دی ۱۴۰۲ روزنامه «اِرْکین توو» چاپ شد) لازم الاجرا است.

این تصمیم برای بهبود سیستم آموزش الهیات، تربیت پرسنل با مهارت بالا و افزایش رقابت در بازار جهانی خدمات آموزشی اتخاذ شد.

در مارس 2021، وزارت آموزش و علوم جمهوری قرقیزستان و بنیاد خیریه بشردوستانه شیخ زاید بن سلطان آل نهیان امارات متحده عربی تفاهمنامه همکاری در زمینه آموزش و علم امضا کردند.

در همان روز مراسم باشکوه گذاشتن کپسول زیر شالوده ساختمان آتی فرهنگستان اسلامی در شهر توقْموق استان چوی برگزار شد.

اهداف اصلی فرهنگستان تازه تاسیس عبارتند از:

-       ارائه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی، تربیت نیروی متخصص و افزایش توان علمی در زمینه الهیات، علوم دینی و علوم وابسته.

-       فعالیت‌های پژوهشی، انجام کار کارشناسی و تحلیلی در زمینه الهیات، علوم دینی و سایر علوم و نیز ترویج دانش مدرن در جامعه و جوامع دینی.

-       بازآموزی و آموزش عالی شخصیت‌های دینی با ارائه دانش‌های آموزشی عمومی در زمینه‌های جامعه‌شناسی، حقوق و علوم وابسته و نیز دانش عمیق در زمینه الهیات و معارف دینی.

بدین ترتیب، قرار است که در این فرهنگستان متخصصان واجد شرایط در زمینه اسلام‌شناسی و دین‌شناسی تربیت شوند. رؤسای ارگان‌های دولتی و خودگردانی‌های محلی نیز می‌توانند برای کسب اطلاعات در مورد علوم دینی نوین در سخنرانی‌های فرهنگستان شرکت کنند تا بتوانند گرایش‌های مختلف رادیکال مذهبی در جامعه را بشناسند.

این آکادمی برای 200 نفر تدریس خواهد کرد، که از این تعداد 150 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا (100 نفر تمام وقت و 50 نفر پاره وقت) و 50 دانشجو در دوره‌های آموزشی و آموزشی پیشرفته خواهند بود.

گفته می‌شود که زمینی به مساحت 2 هکتار برای فرهنگستان در توقموق در ترازنامه وزارت آموزش و علوم قرقیزستان اختصاص یافته است. قرار بود این فرهنگستان در سال 2020 پایه‌گذاری شود، اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، این پروژه به تعویق افتاد و احداث آن در سپتامبر 2023 توسط شرکت «ایمارات اسْتْروی» انجام شد. در تابستان 2021، این شرکت برنده مناقصه ساخت آکادمی اسلامی در شهر توقموق شد که توسط بنیاد خیریه شیخ زاید برگزار شد.

منبع:

https://bilim.akipress.org/ru/news:2047962/?telegram

 

 

کد خبر 18943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =