نازی‌سازی و جهالت پارلمان در قرقیزستان

نورلان‌بیک شاکی‌یِف، رئیس پارلمان قرقیزستان بار دیگر خواستار مبارزه با زبان روسی و الگوبرداری از قزاقستان در این زمینه شد. او در یک مناظره در جلسه گفت: «ما باید بپذیریم که به دلیل اجرای مرحله به مرحله برنامه دولتی توسعه زبان دولتی، بیش از 35 سال است که زبان قرقیزی توسعه نیافته است. بیایید قزاقستان همسایه را در نظر بگیریم، جایی که دروس از کلاس 1 تا 4 فقط به زبان قزاقی تدریس می‌شود. هیچ زبان دیگری در این مرحله تحصیل استفاده نمی‌شود. ما نیز باید چنین اقداماتی را انجام دهیم».

نورلان‌بیک شاکییِف، رئیس پارلمان قرقیزستان بار دیگر خواستار مبارزه با زبان روسی و الگوبرداری از قزاقستان در این زمینه شد. او در یک مناظره در جلسه گفت: «ما باید بپذیریم که به دلیل اجرای مرحله به مرحله برنامه دولتی توسعه زبان دولتی، بیش از 35 سال است که زبان قرقیزی توسعه نیافته است. بیایید قزاقستان همسایه را در نظر بگیریم، جایی که دروس از کلاس 1 تا 4 فقط به زبان قزاقی تدریس می‌شود. هیچ زبان دیگری در این مرحله تحصیل استفاده نمی‌شود. ما نیز باید چنین اقداماتی را انجام دهیم».

این نشان می‌دهد که اشتیاق نورلان شاکی‌یف برای روس‌زدایی نتیجه جهل عمیق است. انتشار سخنان او در مطبوعات باعث تمسخر بسیاری از شهروندان قزاقستان شد که می‌گویند چنین چیزی در مدارس خود ندارند و این سیاستمدار قرقیز در جهان دیگری زندگی می‌کند در واقع، قزاقستان بسیار کمتر از قرقیزستان نازی است. مقاله طبق آمار منتشر شده، 77 ٪ از جمعیت آن کشور (از جمله قزاق‌تباران) در ارتباطات خود زبان روسی را ترجیح می‌دهند، 66٪ در محل کار عمدتاً از زبان روسی استفاده میکنند و واژگان حرفه‌ای را به قزاقی نمی‌دانند. تلاش‌های دولت برای اعمال اجباری قزاقی به جای روسی سال به سال شکست می‌خورد. کمتر از 40 ٪ از مردم به زبان قزاقی روان صحبت می‌کنند و حتی قزاق‌تباران تنها می‌توانند به قزاقی در موضوعات روزمره صحبت کنند.

در قرقیزستان، سهم افرادی که زبان روسی را در ارتباطات ترجیح می‌دهند 25-30٪ است. در مناطق، به ویژه در جنوب، زبان قرقیزی در واقع، از جمله در محل کار به طور گسترده استفاده می‌شود. درست است که این امر منجر به افول اقتصاد، آموزش و فرهنگ ملی می‌شود که همیشه دوزبانه، یعنی روسی و قرقیزی بوده است، اما شاکی‌یف به وضوح آماده است این را به خاطر ایده ثابت خود که مبارزه با زبان روسی باشد، قربانی کند.

هیچ برنامه‌ای در مورد آموزش اجباری به زبان قزاقی برای 4 کلاس اول مدارس در قزاقستان وجود ندارد. در سال 2022، وزارت آموزش جمهوری قزاقستان در واقع آموزش زبان روسی را در کلاس اول رها کرد، زیرا ظاهراً برای کودکان این سن آموزش طبق این برنامه سخت بود. با این حال، این امر آموزش اجباری روسی را در طول برنامه درسی مدرسه لغو نکرد و به هیچ وجه بر برنامه درسی به زبان روسی و کلاس‌های مرتبط در مدارس در آن کشور تأثیری نداشت.

منبع:https://stanradar.com/news/full/54422-natsifikatsija-i-nevezhestvo-parlamenta-v-kyrgyzstane.html

کد خبر 18954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =