۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
زبان های برتر نیجریه

نیجریه دارای بیش از 525 زبان است که آن را به یکی از متنوع ترین کشورهای جهان از نظر زبان تبدیل کرده است . نیجریه در فهرست کشورهایی که بیشترین زبان را در جهان دارند ، در رتبه سوم قرار گرفت.

زبان رسمی نیجریه

زبان رسمی نیجریه، در نتیجه استعمار بریتانیا، انگلیسی است. این زبان عمدتاً در مناطق شهری و کمتر در میان آنهایی که سطح تحصیلات آنها پائین است ، صحبت می شود و همچنین در سیستم آموزش و پرورش نیز مورد استفاده قرار می گیرد . با این وضع ، به عنوان زبان اول در سراسر کشور استفاده نمی شود. به عنوان مثال، تنها 1 درصد از جمعیت شمال شرق نیجریه به خوبی انگلیسی صحبت می کنند و60 میلیون نیجریه ای از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در این کشوراستفاده می کنند. با این حال زبان‌های دیگری که هزاران سال در این کشور وجود داشته‌اند، به شرح زیر از نظر می گذرد .

    زبان پیجین نیجریه

پیجین انگلیسی نیجریه ای، گویشی است که در نیجریه صحبت می شود. این به عنوان ترکیبی از زبان های بومی و انگلیسی تعریف شده است. این زبانی است که از ترکیب چند زبان در نیجریه تشکیل شده است. پیجین ها بر خلاف زبان های دیگر عمدتا خلاقانه و منحصر به فرد هستند. به دلیل انطباق پذیری، آنها می توانند تاحدودی نیاز رسمی یا غیر رسمی آنها را برطرف کند. اکثریت مردم نیجریه به زبان مادری خود صحبت می کنند و همین امر باعث می شود که گویشوران با سایر زبان ها احساس ناراحتی کنند. بنابرین نباید از صدها زبان موجود در نیجریه ترسید ،Pidginزبان مشترکی است که همه نیجریه ای ها به آن صحبت می کنند.

زبان هاوسا

در نیجریه و غرب آفریقا، زبان هاوسا معمولاً با فرهنگ مسلمانانی همراه است. این زبان یکی از رایج ترین زبان های نیجریه است. در نیجریه، هاوسا زبان دوم است . سوکوتو، کادونا، کاتسینا، کانو و سایر ایالت ها این کشور به این زبان گویش می کنند و تقریبا 29 درصد جمعیت این کشور به زبان صحبت می کنند.

زبان ایگبو

ایگبو که در اصل از تبار ایگبو است، زبان مادری تقریباً 24 میلیون نفر در ابیا، آنامبرا، آبونی، انوگو و ایمو است و همچنین در مناطق Akwa Ibomو دلتا صحبت می شود. بسیاری از Igbo زبان ها را می توان در کشور کامرون نیز یافت و این در حالی است که این زبان در گینه استوایی نیز یک زبان اقلیت است.

زبان یوروبا

یوروبا، زبان بومی مردم یوروبا، توسط حدود 19 میلیون نفر در نیجریه صحبت می شود. مهاجران نیجریه ای همچنین در بریتانیا و ایالات متحده به زبان یوروبا صحبت می کنند و این زبان را به یکی از محبوب ترین زبان های نیجریه ای در سراسر جهان تبدیل کرده است.

زبان فولانی

دامداران و گله داران در سراسر ساحل، و همچنین مهاجران فولانی در شمال نیجریه، اکنون با این زبان صحبت می کنند . کانو، کاتسینا، زاریا، فلات جوس و سایر ایالت ها و تقریبا 1.7 میلیون نفر با این زبان  نیجریه صحبت می کنند .

زبان کانوری

کانوری یکی از رایج ترین زبان های این کشور است. ایالت های بورنو، یوبه و جیگاوا میزبان 3 میلیون زبان مادری با این زبان هستند. علاوه بر این، بیش از 500000 نفر در نیجریه با آن به عنوان زبان دوم صحبت می کنند.

زبان ایجاو

حدود 2 میلیون نفر در ایالت های بایلسا، دلتا، اوندو، اکیتی و سایر ایالت ها به زبان Ijaw در کشور نیجریه صحبت می کنند.

زبان تیو

در نیجریه، تقریباً 2 میلیون نفر به زبان تیو صحبت می کنند که عمدتاً در ایالت بنوئه هستند. با این وجود، در ایالت های فلات و تارابا نیز به طور گسترده صحبت می شود.

زبان ایبوم

ایالت اکوا ایبوم با 1.5 میلیون نفر با این گویش بومی Ibibio صحبت می کنند و همچنین در مدارس ابتدایی و متوسطه در نیجریه مورد استفاده قرار می گیرد و این زبان از رادیو و تلویزیون محلی نیز شنیده می شود.

زبان ادو

در ایالت ادو، حداقل یک میلیون نفر به عنوان زبان اول خود به زبان ادویی صحبت می کنند.

منابع:

  1. https://www.remitbee.com/blog/top-10-most-spoken-languages-in-nigeria-an-introduction-to-all-languages-in-nigeria
  2. https://medium.com/@mailipcinfo/top-8-most-spoken-languages-in-nigeria-c6c2e7a222b1

کد خبر 18984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =