بیش از 160 کالج در قزاقستان از مجوز فعالیت محروم شدند.

امروزه ۷۴۱ کالج در کشور فعال هستند که ۵۲۵ هزار دانشجو در آن‌ها تحصیل می‌کنند. تقریباً ۷۰٪ از آن‌ها به صورت رایگان تحصیل می‌کنند.

در سال 2023، بیش از 160 کالج در قزاقستان از مجوز فعالیت محروم شدند، به گزارش دفتر مطبوعاتی نخست وزیر.

"در چارچوب کاری که برای کنترل کیفیت آموزش انجام شده است، تعدادی از مجوزهای مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای که دارای تعداد کمی از دانشجویان هستند، بازپس گرفته شد. به عنوان مثال، در سال گذشته، 161 کالج از مجوز خود محروم شدند." - معاون وزیر آموزش ناتالیا جومادیلدایوا اظهار کرد.

همچنین تجزیه و تحلیل نشان داد که در بسیاری از کالج‌ها، رشته‌های تکراری وجود دارد، به ویژه در مؤسسات آموزشی در شهرهای آلماتی، شیمکنت و استان تورکستان.

امروزه ۷۴۱ کالج در کشور فعال هستند که ۵۲۵ هزار دانشجو در آن‌ها تحصیل می‌کنند. تقریباً ۷۰٪ از آن‌ها به صورت رایگان تحصیل می‌کنند.

بر اساس برنامه توسعه بازار کار تا سال ۲۰۳۰، قزاقستان به ۴ ناحیه کلان تقسیم شده است. وزارت کار ماموریت تهیه نیروی کار را با توجه به ویژگی‌های هر یک از این مناطق دارد. بنابراین، آنها قصد دارند کالج‌ها را تخصصی‌سازی کنند. امسال قرار است که ۲۳۲ مؤسسه آموزشی این برنامه را اجرا کنند.

معاون نخست وزیر تامارا دویسنوا تاکید کرد :«در فرآیند تخصصی سازی، نیاز به بازآموزی معلمان و تأمین زیرساخت‌های مالی و فنی نیز وجود خواهد داشت. این موارد را باید در نظر گرفت و همچنین ارتباط نزدیکی بین کالج‌ها و کارفرمایان برقرار کرد».

همچنین در جلسه پیشنهاد شد که روش تامین مالی برای کالج‌ها تغییر یابد. به گفته رئیس هیأت مدیره شرکت "مرکز مالی" آسکار ایبرایموف، این تدابیر امکان کاهش بار مالی بر بودجه را فراهم می‌کند، موسسات آموزشی را تشویق می‌کند و کارفرمایان را بیشتر به فعالیت‌های کالج‌ها جذب می‌کند.

همچنین اعلام شد که بورسیه های تحصیلی دانشجویان کالج‌های قزاقستان 50 درصد افزایش می‌یابد. این برنامه برای 300 هزار نفر اجرا می‌شود و از سال 2024 فعال خواهد شد. در نتیجه، دانشجویان رشته‌های متوسط به جای 31,422 تنگه فعلی، 41,896 تنگه دریافت خواهند کرد. برای دانشجویانی که در حال تحصیل در مقاطع حرفه‌ای هستند، بورسیه نیز از 32,681 تنگه به 43,574 تنگه افزایش خواهد یافت.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران-آلماتی

منبع: 

https://kz.kursiv.media/2024-03-16/zhzh-college/

کد خبر 18986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =