برگزاری جشن نوروز در بلژیک با حضور دانشجویان قزاقی

جامعه دانشجویی قزاقستان در بلژیک همراه با انجمن دانشجویان ترکیه جشن نوروز را در دانشگاه بلژیک برگزار کردند.

این نخستین جشن نوروز در یکی از دانشگاه‌های برجسته بلژیک است که تاریخچه آن به بیش از 600 سال قبل باز می‌گردد. جشن نوروز در قالب نمایشگاهی برگزار شد که در آن دانش‌آموزان قزاق و ترک غذاهای محلی قزاقستانی و ترکی را به فروش رساندند و برخی از خوراکی ها را به صورت رایگان میان اتباع خارجی توزیع نمودند. از میان این غذاها، میهمانان بلژیک و سایر کشورها غذاهای قزاقستان به ویژه مانتی و نوروز کوژه را دوست داشتند.

برای کسانی که عاشق ورزش‌های پرتحرک هستند، دانشجویان قرقیزستان بازی‌های سنتی خود را به نمایش گذاشتند از جمله اجرای یک مسابقه زورآزمایی (mas wrestling) که در آن حریفان به قدرت نمایی پرداختند؛ این ورزش چیزی شبیه طناب‌کشی است اما به وسیله یک تکه چوب. به این ترتیب که هر دو نفر که یک تکه چوب را که به طور افقی بین خود در دست گرفته‌اند با تمام قدرت به سمت خود می‌کشند و به این صورت قدرت خود را در معرض آزمایش قرار می‌دهند. افزون بر آن  یک تورنمنت طناب‌کشی نیز برگزار شد.

سالن دانشگاه با پرچم های قزاقستان و ترکیه و تزئینات ملی تزیین شد و حال و هوای جشن نوروز را ایجاد کرد.

مادیلان رشیدوف، رئیس انجمن قزاق دانشگاه بلژیک، بیان کرد: در سال جاری تصمیم گرفتیم که با انجمن دوستانه دانشجویان ترک همکاری کنیم تا این جشن خاص برای مردم قزاقستان را با همه به اشتراک بگذاریم.

از میان صدها میهمان، علاوه بر قزاق‌ها و ترک‌ها، آذربایجانی‌ها، بلژیکی‌ها، اوکراینی‌ها، دانشجویان آفریقایی و کشورهای اروپایی نیز حضور داشتند. میهمانانی که آمدند تحت تأثیر جشنواره‌ی نوروز  قرار گرفتند، در مورد فرهنگ قزاقستان چیزهای زیادی یاد گرفتند و آرزو کردند که این جشن را در سال های بعد نیز جشن بگیرند.

منبع:

https://www.inform.kz/ru/nauriz-vpervie-otprazdnovali-v-odnom-iz-vedushih-universitetov-belgii-1f6fda

کد خبر 18995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =