افتتاح شعبه دانشگاه هلسینکی فنلاند در قزاقستان

به گزارش Primeminister.kz. تامارا دویسنوا معاون نخست‌وزیر قزاقستان طی جلسه‌ای با ویل تاویو وزیر توسعه همکاری و تجارت خارجی فنلاند، در خصوص تقویت همکاری بین ایالتی از جمله در زمینه علوم و آموزش گفتگو کرد.

دویسنوا در گزارش با Primeminister.kz از علاقمندی قزاقستان به کار مشترک در زمینه آموزش پرسنل در حوزه جنگلداری و مدیریت آب خبر داد. او همچنین گفت: در حال حاضر، اقدامات برای باز کردن شعبه‌های دانشگاه‌های برتر جهان در کشور که به ارتقاء علم و نوآوری در مناطق کمک می‌کند، در حال انجام است و در همین رابطه پیشنهاداتی مبنی بر افتتاح شعبه دانشگاه هلسینکی فنلاند در قزاقستان در جریان است.

معاون نخست‌وزیر اشاره کرد که برنامه ضد زورگویی فنلاند KiVa در مدارس کشور به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

افزون بر آن، دویسنوا خواستار همکاری نزدیک‌تر با این کشور در حوزه سرمایه‌گذاری شد. به طور کلی، گردش مالی تجاری بین قزاقستان و فنلاند در سال گذشته به حدود 210 میلیون دلار آمریکا رسید. از سوی دیگر، ویل تاویو به این مساله اشاره کرد که قزاقستان یکی از بزرگترین شرکای اتحادیه اروپا در آسیای مرکزی است و در این راستا، فنلاند علاقه‌مند به توسعه بیشتر همکاری در زمینه‌های مختلف است.

در ادامه این نشست، طرفین آمادگی خود را برای توسعه فعالانه تعامل در زمینه‌های علوم و آموزش، بهداشت، انرژی، اکولوژی، متالورژی، صنعت خودرو و موارد دیگر ابراز کردند.

لازم به ذکر است که پیشتر سیاست نوربک وزیر علوم و آموزش عالی جمهوری قزاقستان که به کره جنوبی سفر کرده بود، خبر از پیشنهاد افتتاح شعبه خارجی دانشگاه KAIST کره جنوبی در قزاقستان را داده بود. این موسسه آموزشی به عنوان نوآورانه‌ترین دانشگاه در  منطقه آسیا و اقیانوسیه شناخته می‌شود.

منبع:

https://en.inform.kz/news/branch-of-university-of-helsinki-may-be-opened-in-kazakhstan-db7322/

کد خبر 19117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =