چرا مردم نیجریه نسبت به موضوع فلسطین بی خیال هستند

در این نوشته تلاش می شود میزان حمایت مردم و دولتمردان نیجریه از نگاه یک نویسنده و روزنامه نگار در این کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد . رشید ابوبکر یکی از نویسندگان کشور نیجریه اخیرا در مقاله ای دیدگاه و نظر خود را نسبت به این موضع در روزنامه مسلم نیوز مطرح می کند .

چرا مردم نیجریه نسبت به موضوع فلسطین بی خیال هستند

 

در این نوشته تلاش می شود میزان حمایت مردم و دولتمردان نیجریه از نگاه یک نویسنده و روزنامه نگار در این کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد . رشید ابوبکر یکی از نویسندگان کشور نیجریه اخیرا در مقاله ای دیدگاه و نظر خود را نسبت به این موضع در روزنامه مسلم نیوز مطرح می کند .

ایشان می گوید درد و رنج فلسطینیان از دست رژیم غاصب و نسل کش رژیم اسراییل بار دیگر در خط مقدم جهان قرار دارد . شاید ماه رمضان می توانست بستری را برای مسلمانان در سراسر جهان فراهم آورد تا در مورد مصائب جهان به طور هماهنگ فکر کنند، از آنجمله نیجریه ها که امروز با  بسیاری از مسائل از جمله بحران ارز و افزایش ناامنی دست و پنجه نرم می کند .

امروز بخشی از مسلمانان از رهبران مسلمان چه در جهان عرب و چه در جهان غیر عرب انتقادهای تندی را مطرح می کنند و می گویند از فلسطینی‌ها برای جنگ علیه سربازان اسرائیلی که متأسفانه بیش از 33000 فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان را از آغاز حملات تروریستی خود در غزه قتل عام کرده‌اند، حمایت نمی‌کنند و به نظر می رسید بمباران اخیر رفح، آخرین امید غزه برای فرار از جنگ، و کشتار بی‌رویه فلسطینیان بی‌گناه توسط نیروهای اشغالگر باید اعتراض تازه مسلمانان را بر می انگیخت، که متاسفانه این چنین نشد .

مسلمانان نیجریه نیز معتقد هستند رهبران باید این کار می کردند و به همین جهت از رهبران خود به نوعی ناامید هستند . آنها می گویند کشورهای عربی باید مهمات را به گروه مقاومت فلسطین، حماس، ارسال کنند، زیرا ایالات متحده بدون اطلاع از پیامدهای چنین اقدامی، همین کار را برای اسرائیل انجام می دهد. رهبران مسلمان جهان در این وضعیت سخت در حمایت خود از برادران مسلمان در غزه غفلت کرده و به آنها خیانت کرده اند . نیجریه ای ها هم در این خصوص با این رهبران همصدا و همراه هستند به اندازه رهبران خود گناهکار هستند.

جامعه مسلمانان نیجریه به عنوان بزرگترین جامعه آفریقا، بخشی از جهان اسلام  هستند . ولی متاسفانه در حمایت از وضعیت اسفبار فلسطینیان در جنگ جاری به طور کلی بسیار ضعیف عمل کرده اند . به غیر از گروه شیعه به رهبری شیخ زکزاکی که راهپیمایی همبستگی جنبش اسلامی نیجریه برای فلسطین را در منطقه پایتخت فدرال یعنی ابوجا به خوبی و آگاهانه برنامه ریزی کرد و  در نوع خود قابل توجه برای آرمان فلسطین در نیجریه بود ، تاکنون تحرک جدی در این خصوص در نیجریه مشاهده نشده است  . البته با تلاش مشترک بین سازمان‌های مسلمان و همچنین گروه‌های حقوق بشر و مدنی یک تجمع بزرگ در لاگوس و یک کنفرانس مطبوعاتی در ابوجا و شهر ایبادان نیز در این راستا برگزار گردید.

 براساس بررسی های  بدست آمده توسط مسلم نیوز ، متاسفانه این تنها اقدامات جامعه مسلمانان نیجریه برای فلسطینیان مظلوم در یک نسل کشی شش ماهه بود . این در حالی است برخی کشورها با مردم خود - از جمله غیرمسلمانان، اعتراضات را ادامه دادند. از دولت های خود و رهبران جهانی می خواهند که به جنگ پایان دهند و رژیم اسرائیل را به دست عدالت بسپارند.

به عنوان مثال، در آفریقای جنوبی، هم دولت و هم مردم کمپین گسترده ای را برای ایجاد آگاهی در مورد مصیبت فلسطینیان راه اندازی کرده اند. دولت پرتوریا کاری غیرقابل تصور را انجام داد و دولت آپارتاید اسرائیل را به دلیل ارتکاب به نسل کشی در غزه به دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) کشاند و این حرکت قهرمانانه آفریقای جنوبی مورد ستایش جهانیان قرار گرفت.

نیجریه ای ها در سراسر شبکه های اجتماعی حضور دارند. در واقع ، رتبه‌بندی سال ۲۰۲۳ توسط نهاد های بین المللی، نیجریه را به عنوان کشور شماره یک که زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی با میانگین ۴ دقیقه و ۲۰ ثانیه در روز صرف می‌کند، رتبه‌بندی کرد. اما متأسفانه نیجریه ای ها به سفرهای دریایی بیشتر گرایش دارند تا در موضوعات مهم و مبتلا به جامعه مسلمانان در جهان . کشور نیجریه در دفاع از فلسطین در این عرصه بسیار عقب بوده و بد عمل کرده اند .

 بررسی فعالیت‌های مسلمانان نیجریه در رسانه‌های اجتماعی در 30 روز گذشته نشان می‌دهد که آگاهی بسیار کمی از وضعیت اسفناک فلسطینی‌ها - از جمله فلسطینی‌ها در کرانه باختری، که در برابر حملات و تهاجمات نیروهای اشغالگر اسرائیل به مسجد الاقصی مقاومت کرده‌اند ، وجود دارد . این وضعیت برای مسلمانان جنوب غرب این کشور با مرکزیت لاگوس ، بدتر هم بوده است  ، زیرا بسیاری از آنها با هدف  سرگرمی ،  شوخی، حملات به اشخاص در شبکه های اجتماعی، به ویژه در فیس بوک و X  حضور داشتند و به ندرت چیزی در مورد فلسطین در حساب های رسانه های اجتماعی خود پست کرده اند و در مجموع به اتفاقات غزه  بسیار بی تفاوت بوده اند . با این اوصاف میتوان دریافت که مردم عادی نیجریه هم به اندازه رهبران خود در این خصوص گناهکار هستند.  بدترین اینها به اصطلاح علمای دینی هستند. بسیاری از آنها نه تنها بی خبرند، بلکه فاقد جهت گیری هستند . آنها نه درک کاملی از دین دارند و نه درک درستی از معنای اسلام درسطح جهان.

بسیاری از مسلمانان در شبکه های اجتماعی ریاکار هستند. آنها هرگز بحث درباره نسل کشی اسرائیل در رسانه های اجتماعی را به جهت اینکه تهدیدی برای منافع تجاری آنها باشد، ترجیح نمی دهند .  وضعیت مسلمانان نیجریه در همین حد است که یک غیر مسلمان، مانند وزیر سابق نیجریه، فمی فانی-کایوده مرتباً به نیجریه‌های نادان آموزش می‌دهد که در طول سال‌ها به اشتباه معتقد بودند که جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه بین اسلام و مسیحیت بوده است!

استفاده از ابزار تحریم نیز یکی دیگر از راهکار های حمایت از مردم مظلوم فلسطین است . در حالی که تحریم علیه رژیم صهیونیستی اسرائیل در غرب و برخی کشورهای مسلمان رو به افزایش است، نیجریه‌ها در این حوزه نیز عملا کاری را انجام نداده اند . اگر نمی توانیم به صورت فیزیکی به فلسطین برویم یا به فلسطینیان مهمات بدهیم، مطمئناً می‌توانیم با تحریم این رژیم و شرکت‌هایی که به رژیم اسرائیل کمک مالی می‌کنند، ادای وظیفه کنیم . آفریقای جنوبی و مردم آن نه به این دلیل که مسلمان هستند، بلکه به خاطر بشریت، تحریم را پذیرفته اند. ولی متاسفانه در نیجریه برعکس است . نیجریه ای ها، از جمله مسلمانان، در مورد موضوع تحریم اسرائیل جدی نیستند. به عنوان مثال، در یک  سخنرانی بمنظور طرفداری از فلسطین در چند هفته پیش در لاگوس، به برگزارکنندگان و شرکت کنندگان محصولات کوکاکولا که یکی از شرکت های حامی رژیم اشغالگر غیرقانونی فلسطین است ، توزیع گردید.

روزنامه مسلم نیوز اخیراً در مورد میزان اثربخشی موضوع تحریم اسرائیل در نیجریه ، بررسی هایی را انجام داده است و متاسفانه بر این اساس ، سطح آگاهی در مورد محصولات و شرکت‌هایی که از رژیم اسرائیل حمایت مالی می‌کنند، بسیار پایین است. برخی از مردم نمی دانند که چرا و چگونه تحریم ها و عدم خرید این محصولات به کشتار مردم در فلسطین کمک می کند .  دیسو کامور، رئیس اجرایی مرکز روابط عمومی مسلمانان، MPAC، یکی از گروه‌های مدافع در نیجریه، می گوید :

ü    اکثر مسلمانان (نیجریه ای) برای سازماندهی در این نوع کنشگری آموزش ندیده اند، برخلاف همتایان یهودی آنها . باید محلی برای آموزش، جلب حمایت و حفظ حمایت در میان جمعیت گسترده‌تر مسلمانان وجود داشته باشد

ü     هیچ گروه و تشکل حرفه ای در نیجریه وجود ندارد که تمام منابع و کمپین خود را برای مسئله فلسطین متمرکز و اختصاص دهد. آنچه ما در نیجریه داریم، گروه های هستند که به عنوان بخشی از کارهای خود، حمایت از فلسطین را انجام می دهند. با این حال، این موضوع بسیار مهم است و ما به سازمان های اختصاصی نیاز داریم که کل زنجیره ارزش کار دفاع از فلسطین را مدیریت کنند.

بنابرین در این عرصه ، همه باید مسئولیت پذیر باشند. آرمان فلسطین بر عهده همه است. به عنوان مسلمانان، خداوند در روز قیامت از ما در مورد عربستان سعودی، امارات یا ترکیه سوال نخواهد کرد، ما پاسخگوی تلاش ها و کمک های خود خواهیم بود. رهبران اعراب و دیگر کشورهای مسلمان نیز پاسخگوی خیانت خود خواهند بود، همانطور که ما نیز پاسخگوی خیانت و اهانت خود خواهیم بود. بنابراین مهم است با تعهدات خود در رابطه با برادری جهانی به طور مستقیم روبرو شویم و از تلف کردن زمان و منابع برای سرزنش کردن خود خودداری کنیم.

همانطوریکه ملاحظه گردید دانش عمومی مردم و نهاد های فرهنگی و دینی در نیجریه نسبت به موضوع فلسطین خواسته یا ناخواسته ، بسیار پائین است و گروه های سیاسی و مرجع نیز به نوعی پیروی از منافع شخصی و گروهی را در این کشور دنبال می کنند و همین امر موجب گردیده است تا یک بی خیالی مطلق جامعه مسلمانان و بطور کلی همه جامعه نیجریه را با خود درگیر نماید .

منابع :

https://muslimnews.com.ng/2024/04/10/travails-of-palestinians-complicit-leaders-and-docile-citizens-how-nigerian-muslims-failed-gaza/

 

کد خبر 19133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =