نگاهی به فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی ایالات متحده آمریکا در زیمبابوه

ایالات متحده یک سری برنامه‌های تبادل آموزشی و فرهنگی با زیمبابوه دارد که بر تعمیق ارتباطات بین نخبگان زیمبابوه و آمریکا تمرکز دارد، به ویژه در میان اساتید دانشگاهی، پژوهشگران، روزنامه‌نگاران، کارآفرینان و رهبران نوظهور

ایالات متحده اولین کشوری بود که پس از استقلال زیمبابوه در سال 1980 سفارت خود را در این کشور باز کرد و به توسعه اقتصادی زیمبابوه تعهد کرد. زیمبابوه رابرت گابریل موگابه را در سال 1980 به عنوان نخستین نخست وزیر کشور انتخاب کرد. بر اساس ادعای ایالات  متحده روش‌های غیر دموکراتیک دولت موگابه، سوء استفاده از حقوق بشر و مدیریت اقتصادی، باعث شدند کنگره ایالات متحده در سال 2001 (و اصلاح در سال 2018) قانون دموکراسی و بازیابی اقتصادی زیمبابوه (ZDERA) را تصویب کند. این قانون ادعا می‌کند که حمایت ایالات متحده از تأمین مالی چندجانبه برای زیمبابوه را، تا زمانی که زیمبابوه اصلاحات سیاسی و اقتصادی مشخصی انجام دهد، محدود می‌کند. از سال 2003، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌های مالی هدفمندی را علیه افراد و نهادهای زیمبابوه ای به اجرا درآورده است که به اصطلاح در ارتباط با تضعیف دموکراسی، سوء استفاده از حقوق بشر یا فساد عمومی است. ایالات متحده همچنین محدودیت‌های ویزا را برای برخی افراد، ممنوعیت انتقال اقلام و خدمات دفاعی برای زیمبابوه و متوقف کردن برخی از کمک‌های دولتی را اعمال کرد.

در نوامبر 2017، فشار نظامی، تظاهرات عمومی برای برکناری رئیس‌جمهور رابرت موگابه، رأی عدم اعتماد حزب حاکم و روند عزل، منجر به استعفای موگابه شد. معاون سابق و وزیر دفاع امرسون دی.منانگاگوا جایگزین او شد و در تاریخ 24 نوامبر 2017 برای دوره باقی‌مانده رئیس‌جمهوری موگابه به قدرت رسید.

ایالات متحده معتقد است با وجود وعده‌های اصلاحات، دولت منانگاگوا همچنان از خشونت علیه تظاهرات صلح‌آمیز و جامعه مدنی، و همچنین علیه رهبران کارگری و اعضای اپوزیسیون سیاسی استفاده می‌کند. دولت زیمبابوه در پیشبرد اصلاحات گسترده‌ای که کشور نیاز دارد، پیشرفت چندانی نکرده است. ایالات متحده مدعی است از اصول اساسی مردم زیمبابوه حمایت می‌کند: یک زیمبابوه پایدار، صلح‌آمیز و دموکراتیک که نظر مردم را منعکس کند و برای نیازهای آنان فراهم شود. حمایت ما از مردم زیمبابوه شامل اطمینان از آن است که آنانی که از موقعیت‌های قدرت خود برای تضعیف پیشرفت دموکراتیک استفاده می‌کنند، از اعمال خود بهره‌مند نمی‌شوند. ما روشن کرده‌ایم که اصلاحات دموکراتیک قابل اعتماد، شفاف و دائمی باید پیش از تسهیل تدابیر محدودکننده انجام شود.

کمک‌های ایالات متحده به زیمبابوه

در سال 2021، ایالات متحده بیش از 317 میلیون دلار کمک دوجانبه برای حمایت از دموکراسی و حکومت، کشاورزی و برنامه‌های بهداشتی به زیمبابوه کمک کرده است. علاوه بر این، ایالات متحده در سال 2021، 51 میلیون دلار کمک انسانی به زیمبابوه ارائه کرد. از سال 2002، سازمان توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) به مردم زیمبابوه برای تقویت خدمات بهداشتی، افزایش امنیت غذایی، حمایت از رشد اقتصادی و ترویج حکومت دموکراتیک کمک کرده است. با وجود روابط نه چندان خوب ایالات متحده و زیمبابوه، ایالات متحده همچنان بزرگترین ارائه‌دهنده کمک بهداشتی و انسانی است، از جمله از طریق برنامه رئیس جمهور آمریکا برای کمک به بیماری ایدز (PEPFAR)، کمک‌های غذایی و کمک‌های بلایای طبیعی به مردم زیمبابوه.

تبادلات آموزشی و فرهنگی

ایالات متحده یک سری برنامه‌های تبادل آموزشی و فرهنگی با زیمبابوه دارد که بر تعمیق ارتباطات بین نخبگان زیمبابوه و آمریکا تمرکز دارد، به ویژه در میان اساتید دانشگاهی، پژوهشگران، روزنامه‌نگاران، کارآفرینان و رهبران نوظهور. آمریکا از ابزارهایی مانند بورسیه فولبرایت، گرنت‌ها و آموزش ایالات متحده برای ایجاد تبادلات دانشگاهی که همکاری تحقیقی ایالات متحده-زیمبابوه را افزایش دهد را گسترش می دهد. زیمبابویی‌ها تحصیلات تکمیلی در آمریکا را بیشتر از هر کشور دیگری ارج می‌نهند. بیش از 1300 نفر هر سال در دانشگاه‌های آمریکایی ثبت‌نام می‌کنند. ایالات متحده برای پرورش رهبران آینده زیمبابوه سرمایه‌گذاری می کند و تلاش میکند ارتباطات آن‌ها را با ایالات متحده و ارزش‌های آن، تقویت کند.

یکی دیگر از ماموریت آمریکا بازگشت به اصطلاح دموکراسی در زیمبابوه است، ایالات متحده بر تشویق اعضای عموم به دفاع از حقوق خود به آزادی بیان و آزادی رسانه که در قانون اساسی زیمبابوه تعیین شده است، تمرکز کرده است. آمریکا معتقد است حزب حاکم رسانه‌ها را در دست خود گرفته و سردبیران را کنترل میکند. آن‌ها کمیسیون‌های مستقلی را که نقش آن‌ها حفظ آزادی رسانه‌ای است، ایجاد کرده‌اند. همچنین یک کمپین اطلاعاتی را که بر شنیدن صدای عموم مردم در رسانه، راه‌اندازی کرده‌اند. ایالات متحده مدعی است که از برنامه‌هایی که حق آزادی بیان و دموکراسی را در ذهن عموم زنده نگه دارد، حمایت می کند. علاوه بر این، پایه‌گذاری روزنامه‌نگاری خوب یک طرح کسب و کار قوی است. برنامه‌های ایالات متحده با هدف ارتباط رهبران رسانه‌ای با همتایان آمریکایی‌شان است تا بخشی از گفتگوی جهانی درباره تجارت رسانه‌ای خوب در عصر دیجیتال باشند.آمریکا معتقد است ابتکارات ایالات متحده مانند ابتکار رهبران جوان آفریقایی، برنامه‌های توسعه حرفه‌ای مراکز آمریکایی و آکادمی برای کارآفرینان زن، به رهبران نوظهور کمک می‌کنند تا مهارت‌های کسب و کاری را برای ایجاد شغل‌ها، ورود به بازارهای الکترونیکی، طراحی کمپین‌های موفق و ایجاد شبکه با همتایان آمریکایی‌شان برای تحقق پتانسیل خود بسازند.

U.S.-Zimbabwe Relations (2022) https://www.state.gov/u-s-relations-with-zimbabwe

کد خبر 19163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =