موضع رسمی صربستان و نظرات  برخی تحلیلگران صرب درخصوص پاسخ ایران به جنایات رژیم صهیونیستی

در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق و پاسخ کوبنده ایران به این جنایت، برخی از تحلیلگران صرب نظرات و دیدگاههای خود را در گفتگو با رسانه ها ابراز داشتند و برخی از آنها با ارسال ایمیل به رایزنی فرهنگی حمایت خود را از جمهوری اسلامی ایران ابراز داشتند

ایویکا داچیچ، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه صربستان:

حمله ایران به اسرائیل یک عامل بی‌ثبات‌کننده اضافی در خاورمیانه و جهان است و باید از تشدید اوضاع جلوگیری کرد.

داچیچ به TV Prva گفت "این بدان معناست که ما تلاش می کنیم همه مشکلات را به صورت مسالمت آمیز حل کنیم و در این لحظه از منافع ملی و دولتی خود محافظت کنیم. ما مستقیما در این موضوع دخالت نداریم، می توانیم سعی کنیم شرایط را متعادل کنیم، یعنی نیاز به راه حل مسالمت آمیز در همه مشکلات را نشان دهیم..»

وی افزود: وقتی درباره اتفاقات شب گذشته اظهار نظر می کنیم، نمی توانیم نگوییم چند روز پیش اسرائیل به ایران حمله کرد و کنسولگری آنها را هدف قرار داد و این شب پاسخی است به آنچه در آن زمان انجام شد.

داچیچ گفت: «حداکثر تلاش ها باید برای جلوگیری از تشدید بیشتر این وضعیت انجام شود، زیرا هیچ کس نمی داند چه کسی به چه کسی خواهد پیوست و چه کسی از این وضعیت برای پیچیده تر کردن روابط استفاده خواهد کرد.»

سِوِتو دوبریویچ SVETO DOBRIJEVIC رئیس انجمن دوستی صربستان و کوبا

همه ما و تمام جهان از دیرباز سیاست صهیونیستی اسرائیل را که اول از همه کشور فلسطین و سپس تمام کشورهای اسلامی اطراف را هدف گرفته است و همچنین چند ماه اخیر ویرانی و نسل کشی و کشتار وحشتناک غیرنظامیان بی گناه، زنان، کودکان و سالمندان در غزه را می شناسیم.

دنیای مدرن از زمان آلمان نازی و جنگ جهانی دوم چنین جنایاتی را به یاد نمی آورد!!!

دولت صهیونیستی-نازی اسرائیل تحت حمایت دولت امپریالیستی آمریکا به هر طریق ممکن در تلاش است تا درگیری جنگی را به سایر کشورهای منطقه و بالاتر از همه به خاک جمهوری اسلامی ایران سرایت دهد.برای رسیدن به این هدف، صهیونیست ها از روش های تروریستی استفاده می کنند که به بهترین وجه در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق مشاهده شد که نشان دهنده حمله به نمایندگی دیپلماتیک یک کشور در خاک کشور دیگر است.

پاسخ جمهوری اسلامی ایران منطقی، قابل انتظار و کاملا موجه است! تروریسم دولتی صهیونیستی باید به هر قیمتی و دقیقاً در سرزمین اشغالی جعلی متوقف شود.

هیچ مذاکره ای با تروریست ها وجود ندارد، آنها فقط قانون زور و سلاح را می دانند و بنابراین پاسخ نه تنها جمهوری اسلامی ایران، بلکه کل جهان آزادیخواه باید قاطع، سریع و موثر و با هدف کامل باشد. فروپاشی سیاست مخرب و هیولایی که برای چندین دهه توسط دولت صهیونیستی اسرائیل دنبال می شود.

                                                                           زنده باد جمهوری اسلامی ایران!

                                                                           با سلام صمیمانه برادرانه

دراگان وویچیچ، نویسنده و روزنامه نگار روزنامه نووستی

دوستان عزیز

من به عنوان یک انسان و یک روزنامه نگار که 34 سال است در گفتمان عمومی کار می کنم، کاملاً آگاه هستم که جمهوری اسلامی ایران با حمله تلافی جویانه خود به خاک اسرائیل، کاری را انجام داد که ماده 51 منشور سازمان ملل متحد برآن تصریح دارد،

خوشحالم که ایران غیرنظامیان اسرائیلی را هدف قرار نداده و بلوغ تمدنی از خود نشان داده است، متأسفانه دشمنان شما یا بهتر است بگوییم دشمنان جهان متمدن، با پاسخ ارتش ایران آرام نخواهند نشست. مبارزه ادامه دارد جای تسلیم شدن وجود ندارد.

وقتی برای جنایتی نیاز به توجیه دارند به دین سالاری-تلمود اشاره می کنند و وقتی از حکومت می ترسند به «دموکراسی» اشاره می کنند. می دانید که اسرائیلی ها اکنون ترسیده اند و حتی در خیابان ها خواهان خروج «کابینه نخست وزیر زمان جنگ» هستند.

دیالکتیک، آن کلمه زشت یک اختراع و تعبیر یهودی است که مردم "برگزیده" همیشه خود را در دو سر دیالکتیک می یابند، هم به عنوان یک مشکل و هم به عنوان راه حل. در واقع، این در مورد تروریست هایی است که در اطراف مرزهای فرضی خود هر کس را که دوست ندارند با این توضیح بدبینانه می کشند.

خداوند یکی است و تنها یک پیمان با همه مردم این جهان دارد. مبارزه را عاقلانه و با پشتکار ادامه دهید.

اینجانب شخصا و از طرف خانواده ام عمیق ترین تاسف و تاثر خود را در غم جان باختن شهروندان، افسران، دانشمندان و مردم عادی ایران ابراز می کنم.

کریستینا لالیچ اسپیرکوویچ    روزنامه نگار

دوستان عزیز

مهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد حقوق بین الملل و بر اساس ماده 51 سازمان ملل متحد، اسرائیل را تلافی کرد.نباید اجازه داد اسرائیل به تحقیر حقوق بین المللی و انسانی برای زندگی ادامه دهد.

من به عنوان یک زن، جنگ را درک نمی کنم، اما همچنین می دانم که قلدرها فقط زور را تشخیص می دهند.

ایران یهودیان عادی را تهدید نکرد و تلفات غیرنظامی نداشت و این خوبی در شر جنگ است.

دوستان محترم، وارثان شایسته تمدن بزرگ پارسی و در راه خدا بمانید و وقتی صحبت از اسرائیل می شود، اسقف و فیلسوف بزرگ ما پتار پتروویچ نیگوش می گوید: شر نمی تواند خیر بیاورد!

اینجانب عمیق ترین اندوه و تسلیت خود را در غم جان باختن شهروندان، افسران، دانشمندان و مردم عادی ایران ابراز می کنم.                                     

پروفسور دکتر دراگان باتاولیچ Dragan Bataveljić  استاد حقوق بین الملل دانشگاه کراگویواتس

من بسیار متاسفم که اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد که باعث کشته شدن اعضای بی گناه نمایندگی دیپلماتیک ایران شد. امیدوارم عقل پیروز شود و جامعه بین المللی به رهبری شورای امنیت سازمان ملل متحد با حضور قدرت های بزرگ در غلبه بر شرایط دشوار پیش آمده مشارکت کند تا صلح در مناطق بحران زده حاکم شود و برای کودکان خوابی آرام و آینده ای روشن فراهم شود.به امید اینکه درگیری های جنگی غیرمنطقی به زودی متوقف شود، از خداوند برای همه افراد خیرخواه که خواهان دوستی، صلح و ثبات در جهان هستند، دعا می کنم.

زوران کوسوواتس، Zoran Kusovac تحلیلگر ژئوپلیتیک و امنیتی

الجزیره بالکان 14 آوریل 2024

https://www.youtube.com/watch?v=M5wwgxr9-qg&ab_channel=AlJazeeraBalkans

زوران کوسوواتس، تحلیلگر ژئوپلیتیک و امنیتی  معتقد است ایران به اهداف کوتاه مدت خود و برخی اهداف بلندمدت نیز دست یافت. در این حمله، ایران از سه نوع سلاح استفاده کرد، اولی پهپاد، دوم موشک های کروز و سومین و جالب ترین آنها موشک های بالستیک که بسیار کم استفاده شد، اما کاملا به اندازه ای بود که ایران آنها را آزمایش کند. این احتمال وجود دارد که در میان این موشک های بالستیک، موشک های مافوق صوت نیز وجود داشته باشد. این نسل جدیدی از تسلیحات است که ایران در حال توسعه آن است. من فکر می کنم کاملا محتمل است که هفت موشکی که به فرودگاه نظامی در جنوب اسرائیل اصابت کرده اند، موشک های مافوق صوت بوده باشند. در این صورت - ممکن است نشان دهنده ضعف در دفاع اسرائیل باشد، و آن این است که سیستم های ضد موشکی بسیار پیشرفته آن ممکن است هنوز نتوانند آن موشک ها را متوقف کنند.

کوسوواتس می گوید آمریکا، بزرگترین متحد اسرائیل، برای مدت طولانی از کاری که اسرائیل انجام می دهد، یعنی کاری که نتانیاهو انجام می دهد، ناراضی بوده است. بایدن به وضوح به او گفت که جنگ را متوقف کند و مشاهده شد که بین واشنگتن و اسرائیل اختلاف نظر وجود دارد و بایدن نتانیاهو را حداقل یک ماه و شاید بیشتر از آن دور نگه داشت. با این حال، نتانیاهو به خوبی می‌داند که این یک مشارکت راهبردی بلندمدت است و در لحظه‌ای که اسرائیل در جنگ است، آمریکا نمی‌تواند آن را از فاصله دور نگه دارد، به همین دلیل تصمیم گرفته شد به کنسولگری ایران در دمشق حمله کند. هدف نظامی آن حمله چندان مهم نیست زیرا ایران نیروهای نظامی و شبه نظامی بسیار سازمان یافته ای دارد که همه به راحتی قابل تعویض هستند و آنها در جنگ با عراق در دهه 80 یاد گرفتند که از دست دادن دو ژنرال چیز وحشتناکی نیست. با این حال، حمله به کنسولگری ایران یک چالش مستقیم برای ایران بود و ایران باید - به خاطر خود، متحدانش، متحدان بالقوه‌اش و نمایش نفوذ نظامی و دیپلماتیک خود - نشان می‌داد که می‌تواند مقابله کند و مستقیم حمله کند. از نظر نظامی، این حمله تا آنجا که به اسراییل آسیب وارد شده، ناچیز است.

باید بگویم که ایران بزرگترین پیروزی استراتژیک را در آن بخش به دست آورد و این مهم ترین امتیازی است که ایران در این جنگ به دست آورد. یعنی هر ارتشی تا حد زیادی توانایی های واقعی سلاح های خود و نحوه واکنش آنها را پنهان می کند. اسرائیل نشان داد که می تواند روی متحدانش حساب کند، اتحاد استراتژیک خود را به جهانیان نشان داد که در آن آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اردن و عربستان سعودی مستقیماً در کنار اسرائیل درگیر نظامی بودند. اتحاد با این دو کشور اخیر یک دستاورد استراتژیک بزرگ اسرائیل است.

از سوی دیگر، ایران آزمایش کرد که اسرائیل چه دارد و چه کاری می تواند انجام دهد. ایران دیروز عملیات نظارتی و شناسایی الکترونیکی بسیار پیچیده ای را از پایگاه های خود در جنوب لبنان، سوریه و عراق انجام داد تا نحوه واکنش اسرائیل را بسنجد. بنابراین اسرائیل بزرگترین راز خود را به خطر انداخته است و این شاید بزرگترین پیروزی ایران باشد. نحوه واکنش، نحوه برقراری ارتباط، اولویت بندی اهداف، نحوه تداخل آن با موقعیت یابی ماهواره ای - همه اینها راز بزرگی است که ایران اکنون فاش کرده است و اسرائیل به زمان زیادی نیاز دارد تا آن را به سطح دیگری برساند که برای ایران غیر قابل نفوذ باشد.

در پاسخ به این سوال که پس از شنیدن اظهارات مقامات ایرانی که می گویند این موضوع برای آنها تمام شده است، در این درگیری چه انتظاری می توان داشت؟احتمالاً برای اسرائیل نیز تمام شده است، زیرا اول از همه، آمریکا گفت که ما انتظار داریم درگیری تشدید نشود. از سوی دیگر، اسرائیل از نظر نظامی آنقدر قدرتمند نیست یعنی اسرائیل شش ماه است که جنگ طولانی در غزه به راه انداخته است که منابع زیادی را مصرف می کند و اسرائیل در حال حاضر هیچ امکانی برای جنگ جدی با ایران ندارد.

میرکو داوتوویچ، Dautović تحلیلگر روابط بین الملل

 یورونیوز صربستان،  14 آوریل 2024.

https://www.youtube.com/watch?v=eQqhfYyCBqM&ab_channel=EuronewsSerbia

میرکو داوتوویچ، تحلیلگر سیاست خارجی به یورونیوز گفت: اینکه حمله ایران اعلام شد و پهپادهای آنها چندین ساعت طول کشید تا به حریم هوایی اسرائیل برسد، نشان می دهد که ایران می خواست بگوید برای حمله بزرگ آماده است، اما اکنون نمی خواهد کسی را بکشد، بلکه آنها آماده هستند برای این نوع حمله به منظور تلافی حمله به نمایندگی دیپلماتیک آنها در دمشق .وی گفت که ایران به غرب 12روز فرصت داده تا به حمله به کنسولگری خود در سوریه پاسخ دهد، اما هیچ محکومیتی وجود نداشت.

بوشکو یاکشیچ، تحلیلگر سیاست خارجی

https://www.youtube.com/watch?v=gxq5_IGeSw4&t=58s&ab_channel=Dnevnik

بوشکو یاکشیچ، تحلیلگر سیاست خارجی، معتقد است که حمله ایران به اسرائیل از سوی مقامات آمریکایی و اسرائیلی مورد انتظار و حتی اعلام شده بود. مثلا پرزیدنت بایدن روز جمعه گفت که یک حمله مورد انتظار است و رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ای دو بار علناً متعهد شده است که اسرائیل را مجازات کند.  ایران به سادگی باید پاسخ می داد، زیرا احساس وظیفه اخلاقی می کرد که به اسرائیل پاسخ دهد. وقتی امروز در ایران جشن گرفته می شود، دقیقاً همین پیروزی اخلاقی و انتقام مرگ شهدایی است که در دمشق کشته شدند.

در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا اکنون می توان خط و نشان کشید و ایران بگوید ما انتقام گرفتیم و اسرائیل بگوید ما از خود دفاع کردیم و بگذاریم همه چیز به همین جا ختم شود، یاکشیچ می‌گوید، اگر نتانیاهو را در مقابل خود نداشتیم، می‌توان گفت، زیرا اعمال او و خود او بسیار غیرقابل پیش بینی است، می بینیم که او از نقش نخست وزیر زمان جنگ بسیار لذت می برد و تداوم خصومت‌ها او را از دست دادن قدرت و مواجهه با رسوایی‌های بزرگ محافظت می‌کند و شخصاً برای مدت طولانی در رویای حمله به ایران است. من معتقدم نتانیاهو تحت فشار مستقیماً به ایران حمله نخواهد کرد، بلکه در یک سری اقدامات به شبه نظامیان طرفدار ایران در لبنان و سوریه حمله خواهد کرد و تا آنجا پیش نخواهد رفت که جنگنده بمب افکن به ایران بفرستد.

امروز اغلب از حمله ایران به اسرائیل صحبت می شود، اما تقریباً همیشه فراموش می شود که آغاز  آن چیست در حالی که آغاز آن اقدامات اسرائیل در خارج از خاک اسرائیل، در لبنان و سوریه است که فرماندهان ایرانی را هدف قرار می دهند که نقض مستقیم قوانین بین المللی است.

وویسلاو لالیچ، روزنامه نگار

تلویزیون NOVA S ، 15 آوریل 2024

https://www.youtube.com/watch?v=4G3aLeLDSbA&ab_channel=NOVAS

ایران به خود و جهان ثابت کرده است که می تواند به حملات پاسخ دهد. لالیچ معتقد است جنگ به نفع نتنیاهو است که متهم به فساد و تحت رسیدگی است. با این حال، یک درگیری بزرگتر نه به نفع نطقه و نه  متحدان اوست.

نظام جدید اسپوتنیک

https://www.youtube.com/watch?v=oZQTNHerzic&list=PLhux9NM6ow1iSUsLPWHyMiruHee5czlSR&index=1&t=2111s&ab_channel=CENZURISAN%F0%9F%A4%90

بوریسلاو کورکودلوویچ، سردبیر طولانی مدت سیاست خارجی در تانیوگ

من فرض می‌کنم که اسرائیل می‌خواست ایران را تحریک کند تا اقدامی بی‌ملاحظه انجام دهد، که پس از آن آمریکا حتی بیشتر و شاید آشکارا در کنار اسرائیل قرار بگیرد . این به نظر من منطقی ترین چیز است، اما باید در نظر داشت که در این جنگ شش ماهه اسرائیل در غزه، اسرائیل عملاً به 4 یا 5 کشور یا سرزمین عربی حمله کرد: غزه،  که یک سرزمین خودمختار است، سپس چندین بار لبنان ، سپس آخرین حمله به سوریه، اما این حمله به تمامیت ارضی ایران و در نهایت عراق نیز هست. بنابراین، همانطور که می بینیم، اسرائیل تمایل به گسترش درگیری دارد، اسرائیل احساس می کند که دستش باز است تا هر کاری می خواهد انجام دهد.

استاد روابط بین الملل سرجان پریشیچ

آمریکا نمی‌خواهد مستقیماً در جنگ خاورمیانه دخالت کند و نمی‌خواهد مستقیما با ایران وارد جنگ شود، اما می‌خواهد اسرائیل جنگجوی نیابتی آنها باشد که با ایران وارد جنگ شود. از سوی دیگر اسرائیل برعکس این را می‌خواهد - اسرائیل می‌خواهد آمریکا را درگیر کند تا با ایران وارد جنگ شود. این بازی بین این دو کشور است و ما می دانیم که ایالات متحده آمریکا از زمان تأسیس اسرائیل حامی اصلی آن بوده است. زمانی که درگیری در غزه در 7 اکتبر سال گذشته آغاز شد، ایالات متحده قصد داشت ایران را به جنگ بکشاند، آنها قصد داشتند یک متحد روسیه را در جنگ اوکراین بیرون بکشند و جنگ پروکسی را بر او تحمیل کنند، چون آمریکا دیگر نمی‌تواند درگیری مستقیم نظامی به جایی انجام دهد، ارتش خود را مستقیم بفرستد، فقط می تواند پشتیبانی کند، تجهیزات و سلاح، اطلاعات و سایر ظرفیت ها، کارشناسان و مربیان و مزدوران بفرستد، اما دیگر قادر به اعزام مستقیم نیروهای نظامی خود نیستند. به همین دلیل است که آنها جنگجویان نیابتی را  استخدام می کنند و اسرائیل به عنوان جنگجوی نیابتی علیه ایران تعیین می شود. واضح است که اسراییل تمام حمایت های رسانه ای را در جهان غرب از دست داده است و می خواهد به نحوی از این جنگ خارج شود، اما با کشاندن آمریکا به داخل، چیزی که آمریکا در این سال ها نمی خواهد - این نگاهی به پیشینه درگیری هایی است که این روزها شاهد آن هستیم.

کد خبر 19168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =