امضا قانون شناسایی متقابل مدارک علمی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سوی توقایف

در تاریخ 23 آوریل ۲۰۲۴، رئیس‌جمهوری قزاقستان قانون “تصویب توافقنامه متقابل شناسایی مدارک علمی را در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا” امضا کرده است.

 
در تاریخ 23 آوریل ۲۰۲۴، رئیس‌جمهوری قزاقستان قانون “تصویب توافقنامه شناسایی متقابل مدارک علمی را در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا” امضا کرده است.

هدف از قانون تصویب توافقنامه این است که به‌رسمیت‌شناختن خودکار مدارک علمی افراد را از پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعمال کند و با تقویت بازار کار اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق ارائه فرصت تحرک از آزاد منابع کاری در فضای اتحادیه کمک  کند.

بر اساس این توافقنامه، مدارک علمی - دکتری (PhD)، کاندیدای علوم و دکترای علوم - بدون انجام رویه‌های ملی به رسمیت شناخته می‌شوند، به جز مواردی که صاحبان این مدارک ادعا ‌کنند که حقوق مربوط به مدرک علمی خود را در کشور موردنظر تعهد دارند.

نتایج مورد انتظار این قانون عبارت است از تبادل نیروهای علمی و یکپارچه‌سازی نظام های آموزشی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که منجر به تقویت ارتباطات علمی بین دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در چارچوب اتحادیه خواهد شد.

دولت‌های ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه این توافقنامه را در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۲۳ در سوچی امضا کردند.

نکته: اجرای این برنامه بر روند تبادل دانشجو و جذب دانشجو در کشورهای اتحادیه اوراسیا تاثیر قابل ملاحظه ای برجای می گذارد.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://www.zakon.kz/sobytiia/6431914-tokaev-podpisal-zakon-o-vzaimnom-priznanii-dokumentov-ob-uchenykh-stepenyakh-v-eaes.html

کد خبر 19246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =