هنر در نیجریه راه درازی را طی کرده است. هنر مدرن و معاصر در کشور نیجریه عمدتا توسط بخش خصوصی هدایت شده است. از زمان های اولیه تا به امروز، هنر و هنرمندان در نیجریه از یک سطح تجربی به سطح دیگری منتقل شده اند. همانطور که سیاست و اقتصاد نیجریه توسعه می یابد، هنر نیز توسعه می یابد . هنر محصول مردم و جامعه است و منعکس کننده اشتیاق و آرمان های زمان خود است و چنین بازتابی می تواند شاخصی را بوجود آورد که توسعه هنر بر آن استوار باشد. اگر منظور ما از توسعه هنر، بهبود تدریجی یا بهبود یک وضعیت باشد، در این صورت توسعه هنر به پویایی جامعه شناسی هنر و چگونگی تاثیر مثبت یا منفی آن در محیط زیست اشاره خواهد داشت . در زیر به برخی عوامل و چالش ها در توسعه هنر در کشور نیجریه اشاره می شود :
- مشکل توسعه هنر در نیجریه ناشی از ناتوانی در مدیریت هنر و به طور غیر مستقیم از منافع زودگذر دولت است. از آنجا که بخش فرهنگ بودجه ضعیفی دارد، به نظر آسان می رسد که در مرحله اول تمام این مشکلات را به گردن کم بودن بودجه بیاندازیم ، اما همه مشکل این نیست. نبود نگرش و ایده ها به گونه ای که بتواند سیستم خلاقانه و تخیلی این حوزه را تحرک ببخشد و تولید منابع جدید بودجه ای را ایجاد کند نیز از مبحث جدی در این خصوص است. موزه ها و گالری های عمومی تا شوراهای هنری، نیاز به بهبود دارند. اکثر مردم در نیجریه حتی نمی دانند که موزه ها و گالری های عمومی کجا هستند و اهمیت آنها چیست .
- اموزش جادو نیست، اما این موضوع می تواند معنا و مفهوم هنر را به خوبی به جامعه برساند. کاهش کلی کیفیت آموزش در نیجریه یکی از بزرگترین بدبختی های نیجریه پس از استقلال است . این را می توان به عوامل بسیاری از جمله بودجه ضعیف، وجود معلمان با کیفیت پایین، نگرش بد و عدم تعهد برخی از معلمان، عدم بهبود در برنامه درسی آموزشی، داشتن سیاست های آموزشی اشتباه و بنیادگرایی مذهبی را اضافه کرد. پس آموزش مناسب قادر به درک و گفتگو بین هنرمند و جامعه منجر خواهد شد . از دهه 1980، به نظر می رسد که هنر جایگاه خود را به عنوان یک غرور ملی از دست داده است و در مدارس به اندازه کافی آموزش داده نمی شود و یا بطور کلی سیاست گذاران آموزشی نیجریه معتقدند که هنر به توسعه انسانی و اجتماعی جامعه اساسا مرتبط نیست.
- با وجود پیشرفت در قدردانی از هنر در چند سال گذشته در نیجریه ولی بطور کلی درک هنر در نیجریه بسیار ضعیف است، . امروزه موسسات هنری زیادی در نیجریه وجود دارد و گالری ها و مراکز هنری بیشتری در حال رشد هستند و بسیاری از جشنواره های هنری برگزار می گردد اما تا حد زیادی، هنر و جامعه در نیجریه از یکدیگر جدا هستند . اگر هنر و زیبایی شناسی جایی در طرح کلی نداشته باشند، قدردانی از آنها صرفا در حد قدر دانی از چند نخبه باقی خواهد ماند. امروزه هنر در نیجریه بیشتر به یک تجمل تبدیل شده است و به عنوان یک ارزش ملی دیگر محسوب نمی گردد .
- برخی از مردم به راحتی به گرسنگی به عنوان یک مصیبت اشاره می کنند، البته گرسنگی می تواند بخشی از آن باشد . اما ناتوانی و رهبری بخش فرهنگ و هنر هم یک مصیبت دیگر است. برای مدت طولانی است که مفهوم دولت و جامعه از هنر و فرهنگ فقط به رقص کنندگان و صنایع دستی محلی در عابر پیاده محدود شده است . تعداد بسیار کمی از جشنواره های هنری پایدار معتبر توسط دولت برگزار می شود و موسسات یا نهادهای بسیار کمی وجود دارد که از طریق آن اولویت گذاری و ارزش گذاری درستی در این حوزه انجام شود . موسسات و سازمان های هنری عمومی در این کشور بشدت گرفتار بوروکراسی اداری شده اند. اگر به این معضلات ضعف بنیه علمی ذاتی در این کشور را نیز اضافه کنیم، هنر در کشور نیجریه با تنگنای سخت توسعه روبرو است .
- تعداد زیادی از هنرمندان این کشور به جهت تعصب مذهبی از هنر دست برداشته اند. همانطور که می دانیم، مذهبی متکبرانه پیش فرض ارتدوکسی است که یکی از بزرگترین دشمنان هنر است. بنابراین دردناک است که ببینیم چگونه از دین برای نابودی هنر در این کشور استفاده می شود .
در مجموع، مشکل هنر در نیجریه مختص این کشور نیست. در بسیاری از کشور های آفریقایی هم این مشکل به همین شکل جاری و ساری است. این تنها یک نگرش است و محصول وضعیت اجتماعی غالب است که در قاره افریقا در امتداد سیاست و علم تعریف شده است .
منابع:
ü https://pmnewsnigeria.com/2013/12/04/problems-of-art-development-in-nigeria/
ü https://www.iiste.org/Journals/index.php/EJBM/article/view/41484
ü https://www.linkedin.com/pulse/factors-affect-development-art-nigeria-patience-asuelimen
نظر شما