تصویب اعلامیه حمایت از حقوق ملی و سیاسی و آینده مشترک مردم صربستان

روز شنبه 8 ژوئن 2024 اعلامیه حمایت از حقوق ملی و سیاسی و آینده مشترک مردم صربستان در نشست مشترک دولت های صربستان و جمهوری صربسکا، به اتفاق آرا به تصویب رسید.رسانه های صربستان از این روز به عنوان روز تاریخی یاد کردند.

 https://www.politika.rs/thumbs/upload/Article/Image/2024_06/677z381_jedinstvo-naroda.jpg

                                                                                                                                                                            

 پاتریارک پورفیریه، الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان و میلوراد دودیکرئیس ایالت جمهوری خودمختار صربسکا  

میلوش ووچویچ، نخست وزیر صربستان، ارزیابی کرد که این یک تصمیم تاریخی مهم است و همه به متن سند افتخار می کنند. پارلمان های صربستان و جمهوری خودمختارصربسکا باید این بیانیه را ظرف 90 روزآینده تصویب کنند.الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان تاکید کرد که در اعلامیه، کلمات با دقت انتخاب شده و همه چیز مورد بحث قرار گرفته است. وی گفت که این بیانیه در مورد کوزوو و متوهیا و احترام به قطعنامه 1244 صحبت می کند، اما به وضوح از گفتگو به عنوان راهی اساسی برای حل مشکل صرب ها و آلبانیایی ها صحبت می کند و به گفته وی، راه حل دیگری جز گفتگو وجود ندارد.صربستان برخی از درخواست های جمهوری صربسکا را پذیرفت، زیرا وحدت پارلمانی مهم است. ووچیچ گفت: "ما نمی توانیم کسانی باشیم که همیشه به مردم صربسکا بگوییم که مشکلات آنها را بهتر از خودشان درک می کنیم."

وی خاطرنشان کرد که صربستان و جمهوری صربسکا هرگز توافق 10 سال پیش را نقض نکرده اند و صرف نظر از نظرات مختلف، روابط صربستان و صربسکا هرگز نباید آسیب ببیند. وی تاکید کرد که این توافق بیانگر آن است که در صربستان هرگز نباید در مورد صربسکا و بالعکس و همچنین درباره کسانی که صربستان و صربسکا را رهبری می کنند، کلمه بد شنید.

او تاکید کرد گرچه در بلگراد به دنیا آمده است و به آن افتخار می کند، اما هرگز نگفته است که از دیگری بهتر یا بزرگتر است و یادآور شد که منشأ خود را در آن سوی درینا دارد. "فقط برای ما صرب ها از صفت های ملکی مختلف به عنوان نام مستعار استفاده می کنند." خوب، ما صرب های کرواسی و صرب های بوسنی، صرب های مونته نگرو و این و آن را داریم. ما در دولت صربستان کروات داریم و آیا تا به حال گفته ایم کروات صرب؟ شما هرگز نمی توانید چنین عبارتی یا چیزی شبیه به آن را بشنوید. این فقط در مورد صرب ها صدق می کند.

او افزود مردم قهرمان ما در کوزوو و متوهیا هرگز و هرگز به خود اجازه نداده اند بدون نام و نام خانوادگی صرب، و بدون دولت صرب خود بمانند.» ووچیچ گفت: روزهای سختی در پیش داریم. رئیس جمهور ووچیچ گفت که منافع ملی صربستان اقتصاد است که بدون آن نه حفظ الفبای سیریلیک و نه حفظ زبان وجود دارد.

رئیس جمهوری صربستان در مورد تصویب قطعنامه سربرنیتسا گفت: که ما سربرنیستا را کتمان نمی کنیم، صحنه یا محل وقوع اتفاقات وحشتناک و هولناکی بود و به شدیدترین شکل ممکن آن را محکوم می کنیم، اما هرگز نتوانستیم پاسخی برای آن بگیریم. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر در سال 2015 یک قطعنامه کلی در مورد نسل کشی در تمام نقاط جهان به تصویب رسید، چرا باید به طور خاص هشت یا نه سال بعد قطعنامه سربرنیتسا تصویب می شد - رئیس جمهور خاطرنشان کرد که حتی برای این سوال هم پاسخی نگرفته است.

رئیس جمهور ووچیچ گفت که صربستان باید برای گفتگو با همه باز باشد و افزود که این بیانیه به وضوح در مورد چشم انداز اروپا صحبت می کند. ما باید با شرکای خود در غرب همکاری کنیم، چه کسی بخواهد و چه نخواهد، زیرا فردای آن روز همه به دنبال منافع خود، بلکه به دنبال جایگاه خود در دنیای مدرن هستند و اگر ما نباشیم شگفت زده خواهند شد. رئیس جمهور گفت: در خود اعلامیه یک نکته وجود دارد که از حفظ دوستی های سنتی ما صحبت می کند، دوستی هایی که همیشه توانسته ایم حتی در سخت ترین زمان ها حفظ کنیم.

میلوراد دودیک، رئیس جمهوری صربستان، با بیان اینکه این بیانیه سندی تاریخی است که منافع ملی صربستان را احیا می کند، خاطرنشان کرد که برای منافع دولتی و ملی صربستان جایگزینی ندارد.

در نشست مشترک دولت های صربستان و صربسکا، دودیک خواستار برگزاری چنین مجالسی بصورت یک سال در میان شد.دودیک با ارزیابی پارلمان سراسری صربستان به عنوان یک مجمع برای همه شهروندان صربستان و صربسکا و همچنین سایر مردمان ساکن در آنها، گفت که افتخار می کند که در این موضوع همکار ووچیچ بوده است.وی اظهار داشت که کلیسای ارتدکس صرب نهادی برای مردم صربستان است که هویت خود را در شرایط تقریباً غیرممکن حفظ کرده است. او گفت که جمهوری صربسکا خواهان یک صربستان قدرتمند است که در دهه گذشته غیرقابل تشخیص بوده است.

رادوان ویشکوویچ، نخست‌وزیر جمهوری صربستان، در نشست مشترک دولت‌های صربستان و جمهوری صربستان، این روز را تاریخی ارزیابی کرد و اعلام کرد که تصمیم گرفته شد یک مسابقه بین‌المللی برای ساخت یک بنای یادبود اختصاص داده شده به قربانیان Jasenovac در Donja Gradina و بلگراد برگزار شود.

اردوگاه یاسنواتس در دوران جنگ جهانی دوم در دولت مستقل کروواسی بنا شد. این اردوگاه توسط رژیم اوستاشه (جنبش انقلابی کروواسی) بنا نهاده شده بود. و یکی از بزرگترین اردوگاه‌های مرگ در اروپا به حساب می‌آمد که توسط نازی‌ها اداره نمی‌شد.این اردوگاه نزدیکی روستای یاسنواتس قرار داشت. اغلب قربانیان آن قومیت صرب، کروات‌های ناراضی، مخالفان فاشیسم، یهودی‌ها و کولی‌ها و مسلمانان بودند.موزه یادبود هولوکاست ایالات متحده آمریکا تعداد کشته شدگان در این اردوگاه را بین ۷۷ هزار تا ۹۹ هزار نفر عنوان کرده است.

ویشکوویچ گفت که این مکان‌ها مکان‌هایی خواهند بود که می‌توان به همه کسانی که در تنها اردوگاهی در جهان که کودکان زندانی در آن به‌سر می‌بردند، به وحشتناک‌ترین شکل رنج بردند، پست داد.وی تصریح کرد: امروز تاریخ جدیدی از مردم صربستان در حال نگارش است. ویشکوویچ گفت: "هر کاری که انجام می دهیم، برای محافظت از خود و منافع، توسعه و مسیرمان انجام می دهیم و به کسی آسیب نمی رسانیم.الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، گفت که روزهای سختی در پیش است، اما صلح منافع اصلی صربستان است. در جلسه مشترک هیئت های صربستان و جمهوری صربسکا، او توضیح داد که روزهای سختی در پیش رو داریم که در درجه اول به دلیل اتفاقات اروپا و جهان است، زیرا وقتی زور به زور ضربه می زند، هیچ کس نمی خواهد عقب نشینی کند.

اگر به اروپا و آمریکا نگاه کنید، آنها نمی توانند اجازه دهند روسیه برنده شود و این ما را به یک فاجعه جهانی سوق می دهد. به همین دلیل است که منافع حیاتی ما حفظ صلح است. ما مورد حمله قرار گرفتیم، مورد آزار و اذیت قرار گرفتیم، در جنگ جهانی اول تعداد زیادی از ساکنان را از دست دادیم، در جنگ جهانی دوم نیز همینطور. ووچیچ گفت: در جنبش های ضد فاشیستی در یوگسلاوی سابق، عمدتا صرب ها حضور داشتند. به همین دلیل است که زمان آن فرا رسیده است که با حفظ صلح، آینده را بسازیم، زیرا اگر جنگ ها نبود، تعداد ما از هلندی ها بیشتر بود. ووچیچ در پایان گفت: «به همین دلیل صلح منافع اصلی ماست.

گسترش مناسبات اقتصادی صربستان و جمهوری خودمختار صربسکا

وزیر دارایی صربستان سینیشا مالی گفت که مبادلات اقتصادی بین صربستان و جمهوری صربسکا در سال گذشته بیش از یک میلیارد یورو بوده است و او انتظار دارد که در آینده حتی بیشتر شود. وی در نشست مشترک دولت های صربستان و صربسکا در چارچوب پارلمان سراسر صربستان یادآور شد که صربستان از سال 2018 تا به امروز 100 میلیون یورو برای پروژه هایی در دولت های محلی سرپسکا و در چهار شهر فدراسیون بوسنی و هرزگوین در این کشور اختصاص داده است.

وی افزود: صربستان در هفته آینده 10 میلیون یورو برای ساخت بزرگراه بییلینا - سرمسکا راچا  اختصاص داده و همچنین بزرگراه کوزمین - سرمسکا راچا تا پایان سال تکمیل خواهد کرد، اما همچنین به زودی یک پیمانکار نیز به این پروژه اختصاص خواهد یافت.وی همچنین اظهار داشت که در مورد راه آهن، برنامه های زیادی در رابطه با راه آهن بلگراد - سارایوو و همچنین سرمایه گذاری در زمینه انرژی، مانند پروژه های بالادستی درینا، مانند نیروگاه های برق آبی، وجود دارد.وی افزود: در مورد سیستم انتقال، یعنی ساخت کریدور برق ترانس بالکان، کارهای زیادی در حال انجام است.مالی خاطرنشان کرد که اتصال اتاق های بازرگانی صربستان و صربسکا و همچنین ایجاد یک منطقه صنعتی بین بیجلینا و زوورنیک در اسرع وقت که در آن مشاغل جدید ایجاد می شود نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

تقویت مناسبات فرهنگی صربستان و جمهوری خودمختار صربسکا

آرنو گیون مدیر دفتر دیپلماسی عمومی و فرهنگی نیز گفت که در طول تورهای قبلی خود در جمهوری صربسکا و منطقه، متوجه شده است که در هر مکان امکان کمک مالی صربستان باشد خواه کمک به شهرداری باشد یا ساخت مدرسه، مهدکودک یا بیمارستان سرمایه گذاری خواهد شد.  گیون به تلویزیون ملی صربستان RTS گفت که در سال های گذشته، صربستان حدود 107 میلیون یورو در صربسکا سرمایه گذاری کرده است. این مبلغ هنگفتی است، اما فقط مربوط به آن نیست، بلکه به پیوندهای فرهنگی و توسعه همبستگی نیز مربوط می شود.» وی خاطرنشان کرد که به عنوان رئیس دفتر دیپلماسی عمومی و فرهنگی، برای تقویت روابط فرهنگی میان صربستان و صربسکا تلاش خواهد کرد.

در چارچوب پارلمان سراسری صربستان، چندین پروتکل و یادداشت در مورد همکاری بین دولت های صربستان و صربسکا در زمینه های فرهنگی، آموزشی، کشاورزی، تجارت، گردشگری، مراقبت از خانواده و دیاسپورا به امضا رسید.

منبع:

https://www.politika.rs/scc/clanak/618406/Jednoglasno-trasiran-put-jedinstva-naseg-narod

https://www.mod.gov.rs/cir/21329/odrzana-zajednicka-sednica-vlada-republike-srbije-i-republike-srpske21329

https://www.rtrs.tv/vijesti/vijest.php?id=558277

کد خبر 19827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =