بیانیه مشترک چین و کشورهای عربی در باره مسئله فلسطین

در 30 مه 2024، دهمین جلسه وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی در پکن برگزار شد که در طی آن دو طرف بحث های عمیقی در مورد مسئله فلسطین داشتند.      دو طرف بر این باورند که قطعنامه های مربوط شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از جمله قطعنامه 2728 شورای امنیت سازمان ملل متحد، باید به طور کامل و مؤثر اجرا شود و باید تلاش های مشترک برای ترویج آتش بس و توقف خصومت ها در نوار غزه در اسرع وقت و دستیابی به حل و فصل جامع، درست و پایدار مسئله فلسطین در تاریخ اولیه انجام شود. طرفین در مورد زیر توافق کردند:

     1. هر دو طرف ادامه نقض حقوق بشر توسط اسرائیل علیه مردم فلسطین را محکوم می کنند. بیش از 125 هزار غیرنظامی فلسطینی در نوار غزه کشته یا زخمی شده اند که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند. جمعیت فلسطینی در نوار غزه در معرض قحطی و محاصره مرگبار، قطع تمام معیشت، تخریب سیستماتیک مناطق مسکونی، بیمارستان ها، مدارس، مساجد، کلیساها و زیرساخت ها در نوار غزه و بازداشت و بدرفتاری با هزاران زندانی فلسطینی قرار گرفته است.

     2. هر دو طرف تجاوز به شهر الرفح و همچنین بمباران اردوگاه پناهندگان و کنترل گذرگاه الرفح را محکوم می کنند.

     3. هر دو طرف مخالف اجرای طرح ها، اهداف و اقدامات انتقال اجباری مردم فلسطین به فراتر از قلمرو ملی خود هستند که فرصت صلح در منطقه خاورمیانه را از بین می برد و منجر به گسترش و بدتر شدن درگیری های منطقه ای می شود.

     4. دو طرف از شورای امنیت می خواهند قطعنامه های الزام آور را برای دستیابی به یک آتش بس فوری، جامع و پایدار، توقف جابه جایی اجباری مردم فلسطین، اطمینان از تحویل کمک های امدادی در سراسر غزه، اجرای قطعنامه های مربوط  در شورای امنیت و بازگرداندن زندگی به مسیر خود در نوار غزه صادر کند. هر دو طرف استفاده از حق وتو توسط آمریکا برای جلوگیری از تبدیل شدن فلسطین به یک عضو کامل سازمان ملل متحد را محکوم می کنند.

     5. دو طرف از دستور دیوان بین المللی دادگستری در تاریخ 26 ژانویه، 28 مارس و 24 مه 2024 برای اقدامات موقت در رابطه با پرونده آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به دلیل نقض «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی» حمایت می کنند و بر این باور هستند که اسرائیل باید از مقررات قانونی مربوط، به ویژه قوانین بین المللی بشردوستانه پیروی کند. هر دو طرف تأکید کردند که اسرائیل به عنوان قدرت اشغالگر مسئولیت شرایط انسانی وخیم در غزه را بر عهده دارد.

     6. طرف عربی بر لزوم اجرای قطعنامه های نشست مشترک فوق العاده عرب و اسلامی که در 11 نوامبر 2023 در ریاض برگزار شد، از جمله شکستن محاصره نوار غزه توسط اسرائیل و امکان دسترسی فوری کمک های بشردوستانه از کشورهای عربی و اسلامی و جامعه بین المللی به کل شمال و جنوب غزه از راه زمینی، دریایی و هوایی تأکید کرد. طرف چینی درک خود را ابراز کرد.

     7. دو طرف تأکید کردند که صلح، امنیت و ثبات در منطقه بدون پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین با اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت آن، بلندی های اشغالی جولان سوریه و سرزمین اشغالی لبنان به دست نمی آید. از جامعه بین المللی درخواست کرد که ابتکاراتی را برای ترویج استقرار مستقل فلسطین و دستیابی به یک راه حل سیاسی بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه های بین المللی مربوط انجام دهد تا مردم فلسطین بتوانند حقوق غیر قابل انکار و مشروع خود را تحقق بخشند. هر دو طرف از دولت فلسطین به عنوان یک عضو کامل سازمان ملل متحد حمایت می کند. دو طرف از تبدیل شدن کشور فلسطین به عضویت کامل سازمان ملل متحد حمایت می کنند. دو طرف بار دیگر تأکید کردند که "برنامه دو کشور" تنها راه واقع بینانه برای حل و فصل مسئله فلسطین است.

     8. دو طرف خواستار برگزاری یک کنفرانس بین المللی صلح سریعتر، بزرگتر، معتبرتر و مؤثرتر و آغاز یک روند صلح معتبر بر اساس اصول بین المللی شناخته شده هستند.

     9. دو طرف از دولت فلسطین در انجام دادن وظایف خود در نوار غزه، کرانه باختری و اورشلیم شرقی مطابق با اصول شناخته شده بین المللی حمایت می کنند. نوار غزه بخشی جدایی ناپذیر از دولت فلسطین است. هر دو طرف بر حمایت خود از تلاش های امدادی دولت فلسطین در غزه تأکید کردند. دو طرف بار دیگر تأکید کردند که سازمان آزادیبخش فلسطین تنها نماینده مشروع مردم فلسطین است و از همه جناح های فلسطینی خواستند تا تحت پرچم سازمان آزادیبخش فلسطین متحد شوند و مسئولیت های خود را در مشارکت ملی تحت رهبری سازمان آزادیبخش فلسطین به عهده بگیرند.

     10. دو طرف از تصویب قطعنامه A / RES / ES-10/23 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 10 مه 2024 استقبال کردند. این قطعنامه تأیید کرد که دولت فلسطین واجد شرایط عضویت کامل سازمان ملل متحد است و از شورای امنیت خواست تا در حمایت از پیوستن فلسطین به سازمان ملل متحد تجدید نظر کند و حقوق و منافع بیشتری را به دولت فلسطین اعطا کند.

     11. دو طرف خواستار حمایت از آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) برای جلوگیری از بسته شدن آن شدند. از برخی کشورها برای از سرگیری کمک مالی به آژانس استقبال شد و از کشورهایی که بودجه خود را مسدود کرده بودند خواسته شد تا حمایت خود را از آژانس از سر بگیرند.

     12. دو طرف از به رسمیت شناختن اخیر دولت فلسطین توسط بسیاری از کشورها استقبال و تأکید کردند که با توجه به حقوق مشروع مردم فلسطین و نیروی محرکه صلح، امنیت و ثبات در منطقه بین المللی، از کشورهایی که هنوز این کار را انجام نداده اند، خواستند که این کار را در اسرع وقت انجام دهند.

     13. طرف عربی از موضع دیرینه چین در حمایت از مسئله فلسطین و حقوق غیرقابل انکار مردم فلسطین در مجامع دوجانبه و چند جانبه قدردانی می کند و از پیشنهاد رئیس جمهور چین آقای شی جین پینگ در مورد حل مسئله فلسطین و همچنین مجموعه ای از ابتکارات و پیشنهادهای ارائه شده توسط چین در مورد مسئله فلسطین قدردانی می کند؛ طرف عربی از انصاف و عدالت چین در مورد مسئله فلسطین و تلاش های بی وقفه آن برای ترویج روند صلح قدردانی می کند؛ طرف عربی از حمایت چین از فلسطین در بهبود معیشت مردم، توسعه اقتصاد آن، ارائه کمک های بشردوستانه به فلسطین و تلاش برای ترویج دولت فلسطین برای تبدیل شدن به یک عضو کامل سازمان ملل متحد قدردانی می کند.

     14. طرفین بر بی اعتباری اقدامات یکجانبه اسرائیل با هدف تغییر وضعیت موجود در اورشلیم تأکید کردند و از حفاظت از بناهای اسلامی و مسیحی اورشلیم اشغالی توسط خانواده هاشمی و نقش آن در حفاظت از ویژگی های عرب، اسلامی و مسیحی شهر و حفظ وضعیت تاریخی و حقوقی فعلی اورشلیم و مکان های مقدس آن حمایت کردند. دو طرف بر لزوم حفظ وضعیت تاریخی و حقوقی فعلی مسجد الاقصی تأکید کردند.

     15. هر دو طرف فشار مداوم دولت اسرائیل برای پیگیری یک برنامه شهرک سازی هدفمند با هدف تغییر وضعیت تاریخی و قانونی فعلی سرزمین های اشغالی فلسطین و بلندی های جولان اشغالی سوریه را محکوم کردند.

     16. دو طرف از تلاش های اعلی حضرت محمد ششم پادشاه مراکش به عنوان رئیس کمیته اورشلیم حمایت کردند. دو طرف بر نقش مهم رئیس کمیته اورشلیم و تلاش های آژانس خانه ثروت اورشلیم که بخشی از کمیته است، تأکید کردند.

     17. دو طرف از مصر در اتخاذ تمام اقدامات برای مقابله با تأثیر نقض حقوق بشر در نوار غزه و تکیه بر تلاش های مصر برای تحویل فوری، مداوم و به مقدار کافی به نوار غزه حمایت می کنند. دو طرف حمایت خود را از اقدامات مصر برای حفاظت از امنیت ملی خود که همچنین جزء اساسی امنیت ملت عرب است، ابراز کردند.

     18. دو طرف از تلاش های مشترک مصر و قطر برای ترویج یک آتش بس پایدار و بازگرداندن زندگی در نوار غزه حمایت می کنند. دو طرف از نقش مصر و الجزایر در برقراری آشتی میان جناح های فلسطینی حمایت می کنند.

     19. دو طرف از نقش الجزایر و امارات متحده عربی در مسئله فلسطین در دوران تصدی خود به عنوان اعضای غیر دائم شورای امنیت، از جمله تلاش های آنان برای ترویج تصویب قطعنامه های مربوط در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد درگیری فلسطین و اسرائیل و ترویج کشور فلسطین برای تبدیل شدن به یک عضو کامل سازمان ملل متحد قدردانی کردند.

     20. دو طرف از درخواست نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر برای اقدام فوری برای کمک به همه یتیمان فلسطینی که والدین و خانواده های خود را در نتیجه تجاوز غزه از دست داده اند، قدردانی کردند. این بیانیه از همه کشورها و جامعه بین المللی درخواست کرد تا برای ارائه حمایت های پزشکی و روانی لازم برای یتیمان و کودکان قطع عضو در چارچوب تلاش های مربوط  اتحادیه عرب همکاری کنند.

     21. دو طرف از تلاش های الجزایر برای حمایت از مسئله فلسطین در سطوح سیاسی و مادی و همچنین تلاش های مثبت رئیس جمهوری چین، به ویژه ترویج برگزاری کنفرانس آشتی بین جناح های فلسطینی در 13 اکتبر 2022 و تصویب «اعلامیه الجزایر» که گامی مثبت در مسیر وحدت ملی فلسطین بود، قدردانی کردند.

https://www.yicai.com/news/102132548.html

کد خبر 19865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =