گنجاندن مساجد مانگیستاو در فهرست میراث جهانی یونسکو

تهیه مستندات برای گنجاندن مساجد زیرزمینی مانگیستاو در فهرست میراث یونسکو آغاز شده است. این خبر را وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان اعلام کرد.

کمیته فرهنگ وابسته به وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی این کشور ، اسناد مربوط به گنجاندن نام مساجد زیرزمینی در مانگیستاو برای سال 2024 در میراث فرهنگی یونسکو را آغاز کرده است. به طور کلی مقرر است مستنداتی در خصوص آرامگاه‌های بکت اتا، شوپان اتا، شکپک اتا، کارامان اتا به عنوان بخشی از مستندات مربوط به مساجد زیرزمینی منطقه مانگیستاو تهیه شود. به گفته وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان، تهیه مستندات مطابق با الزامات یونسکو مستلزم تلاش فراوان است.

به گفته مسئولین این وزارتخانه ، برجسته کردن بالاترین ارزش جهانی سایت های پیشنهادی برای فهرست یونسکو در ارتباط با 10 معیار نامزدی تعیین شده توسط یونسکو، توسعه برنامه‌های مدیریتی و انجام کارهای نظارتی اولیه ضروری است.

مقرر است در آینده نمونه های معماری مساجد و مقبره های قرون وسطایی قزاقستان و همچنین آثار هنری معماری مدرن در سطح بین‌المللی ارائه شود.

گفتنی است رئیس جمهور قزاقستان در سومین نشست کنگره ملی این کشور، دستور داد تا مساجد زیرزمینی را در فهرست نامزدی میراث جهانی قرار دهند.

منبع:

https://www.inform.kz/ru/v-kazahstane-nachati-raboti-po-vklyucheniyu-podzemnih-mechetey-mangistau-v-spisok-yunesko-c39865

کد خبر 19868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =