عید قربان در صربستان و پیام های تبریک رئیس جمهوری و وزرا ی این کشور به مسلمانان

الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان، وزرای دولت صربستان و نمایندگان دیگر نهادها به مناسبت عید سعید قربان به مسلمانان صربستان تبریک گفتند.

مسلمانان اهل سنت صربستان یکشنبه 16 ژوئن عید قربان را جشن گرفتند. روز دوم قربان ، دوشنبه 17 ژوئن، با تائید دولت صربستان، برای مسلمانان یک روز غیر کاری است.به دلیل این تعطیلات مذهبی، امتحانات نهایی مدارس یک روز به تعویق افتاد.الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان، وزرای دولت صربستان و نمایندگان دیگر نهادها به مناسبت عید سعید قربان به مسلمانان صربستان تبریک گفتند.

 مراسم نماز عید در نووی پازار مرکز ایالت مسلمان نشین سنجاک در جنوب این کشور در مسجد جامع غازی لَر جامعه اسلامی به امامت دکتر مولود دودیچ مفتی و رئیس مشیخت اسلامی بعد از اقامه نماز صبح  در ساعت  05:30 صبح برگزار شد.رادیو تلویزیون صربستان جشن عید قربان را به صورت زنده پخش کرد.در این روز برنامه های مختلفی توسط دانش آموزان مدارس جامعه اسلامی، و قاریان قرآن اجرا شد.

دانش آموزان پیش دبستانی - مؤسسه رئودا صبح عید را شاداب کردند و بخشی از برنامه به نوازندگان جوان نووی پازار و  اجرای تواشیح دانش آموزان علوم اسلامی اختصاص داشت.

نماز عید قربان توسط رئیس مشیخت صربستان، مفتی دکتر دودیچ، اقامه و خطبه عید قربان ایراد شد.او در خطبه های نماز گفت: قربان یا قربانی فقط یک عمل فیزیکی نیست. این نمادی از تمایل ما برای رها کردن چیزی گرانبها به خاطر رضای خداوند است. لحظه‌ای است که به خود یادآوری می‌کنیم که همه دارایی‌هایمان از آن خداست و او ولی نعمت‌ ماست. هر یک از اعمال ما، هر یک از فداکاری های ما باید اظهار شکر و عشق به خالق باشد. این واقعیت را به ما یادآوری می کند که هر آنچه در این دنیای گذرا داریم در واقع هدیه ای از جانب خداوند است و ما فقط به طور موقت از آن هدایا بهره مند هستیم.

مفتی دودیچ افزود عید با قدرت ایمان و عشق و اعتماد جامعه را تقویت می کند.اکنون زمان بخشش و آشتی است. باشد که قلب ما پر از عشق و محبت باشد. بیایید به خودمان بیاموزیم که دیگران را ببخشیم همانطور که می خواهیم خداوند ما را ببخشد. در این روزها با خانواده دور هم جمع می شویم، وی افزود خانواده ستون جامعه ماست و عید قربان فرصت مناسبی برای یادآوری اهمیت ارزش های خانوادگی و با هم بودن است.

وی بر اهمیت تربیت فرزندان با روحیه ارزش های اسلامی و اخلاقی تأکید کرد.

 دودیچ تاکید کرد جامعه اسلامی با تمام امکانات و با همه فعالیت ها، نهادها و جماعات خود در جهت آگاهی بخشی به اهمیت خانواده به عنوان سلول اساسی جامعه که تک تک افراد عامل مهمی در آن است، تلاش خواهد کرد. فرد سالم، خانواده سالم را تضمین می کند و خانواده های سالم تر، جامعه را سالم تر و بهتر می کنند.

پس از اقامه نماز عید فطر، پذیرایی سنتی عید در میدان غازی عیسی بیگ ایشاکوویچ برگزار شد.

پیام های تبریک رئیس جمهوری صربستان، وزرا و مقامات صربستان به مسلمانان این کشور

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، وزرای دولت صربستان و نمایندگان دیگر نهادها امروز به مناسبت عید قربان که از فردا آغاز می شود و به مدت چهار روز ادامه می یابد، به مسلمانان صربستان تبریک گفتند.بگذارید روح  عید قربان انگیزه ای باشد برای ادامه ساختن صربستان همانطور که فکر می کنیم باید باشد و صلح و هماهنگی را تقویت کنیم. ووچیچ در پیام تبریک خود گفت: با هم و تنها از این طریق می توانیم فردای خود را بهتر کنیم.

رئیس جمهور آرزو کرد که مسلمانان ایام عید را با شادی سپری کنند و آن را با بستگان، همسایگان و دوستان خود تقسیم کنند و روح این عید بزرگ همه ما را مملو از فضایل انسانیت، تعاون و گذشت کند.ووچیچ نوشت: صربستان خانه مشترک ما است، جایی که هر یک از ما احساس امنیت می کنیم، ایمان نیاکان خود را ابراز می کنیم و آن را به فرزندان خود می سپاریم.رئیس جمهوری صربستان گفت: قربان بایرام بزرگوار مبارک باد. قربان بایرام شریف مبارک اولسون! 

مارکو یوریچ وزیر امور خارجه در پیامی فرا رسیدن عید قربان را به نجم الدین ساچیپی و تمامی مومنان مسلمان تبریک گفت.

رئیس دیپلماسی صربستان در پیام تبریک خود خاطرنشان کرد که با گرامیداشت این عید متعالی، سخاوت، نیکوکاری و کمک متقابل را با الهام از قدرت و ایمان به روحیه وحدت، بردباری و همبستگی جشن می گیریم.وی  آرزو کرد که اعیاد شادی‌بخش ما را سرشار از ارزش‌های انسانی واقعی احترام متقابل، مهربانی و بخشش کند و نیروی لازم برای غلبه بر همه آزمایش‌هایی را که در این روزهای پرچالش با آن روبرو هستیم به ما تزریق کند.

ایویکا داچیچ معاون نخست وزیر و وزیر امور داخلی صربستان در پیام تبریک خود به همه مسلمانان صربستان آرزو کرد که تعطیلات را در شادی و هماهنگی با همسایگان خود سپری کنند.

داچیچ گفت: این عید نماد احترام متقابل، مراقبت از دیگران و همبستگی است و اینها فضیلت هایی هستند که ما باید آنها را حفظ کنیم و دائماً پرورش دهیم.داچیچ در پیام تبریک خود نوشت که صربستان خانه مشترک همه کسانی است که در آن زندگی می کنند، فارغ از ملیت و مذهب. معاون نخست وزیر و وزیر کشور گفت: ما آن را به عنوان جامعه ای متشکل از مردم هماهنگ، همسایگان خوب و دوستان حفظ خواهیم کرد.براتیسلاو گاشیچ، وزیر دفاع، پیام تبریکی به مناسبت  عیدقربان  به اعضای وزارت دفاع و نیروهای مسلح  مسلمان صربستان ارسال کرد.وزارت دفاع اعلام کرد: به مناسبت عید بزرگ اسلامی قربان به همه اعضای وزارت دفاع و ارتش صربستان که این عید را جشن می گیرند صمیمانه تبریک می گویم.  باشد که شادی تعید قلب همه شما را سرشار از صلح، عشق و بردباری متقابل کند. گاشیچ افزود: با آرزوی صمیمانه برای همکاری برای ایجاد یک صربستان بهتر، برای شما آرزوی صلح، شادی، رفاه معنوی و هر خیر واقعی دارم.

مایا پوپوویچ وزیر دادگستری نیز در پیامی به ریاست از جامعه اسلامی صربستان، مشیخت جامعه اسلامی صربستان و همچنین به همه مومنان دین مبین اسلام تبریک گفت.

 وی در پیام خود گفت من صمیمانه به شما  بمناسبت عید قربان تبریک می گویم ، می‌خواهم این عید الهام‌بخشی برای تقویت بزرگ‌ترین ارزش‌های صلح، عشق و بردباری در کنار هم باشد، زیرا تنها از این طریق می‌توانیم به همه چالش‌هایی که دنیای مدرن پیش از این مطرح کرده است، پاسخ درست بدهیم.

نیکولا سلاکوویچ، وزیر فرهنگ صربستان، پیام تبریکی به مقامات جامعه اسلامی و همچنین همه مسلمانان صربستان ارسال کرد.

در این پیام آمده است من از طرف وزارت فرهنگ و شخصا عید قربان را به همه مسلمانان جمهوری صربستان تبریک می گویم. با آرزوی سپری کردن تعطیلات در کنار عزیزانتان در سلامتی، عشق و بهروزی، شادی عید الهام بخش تقویت فضایل جاویدان انسانیت، شفقت و بردباری برای زندگی در کنار یکدیگر بر اساس احترام متقابل باشد. . بایرم شریف مبارک اولسون!

شایان یادآوری است حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیام های جداگانه ای به رهبران جامعه اسلامی این عید بزرگ را تبریک گفت. در این پیام ها آمده است:عید سعید قربان عید بزرگ مسلمین و انسانهای آزاده و خداجوی جهان در مسیر حرکت به سوی کمال و لبیک به فرمان الهی محسوب می شود تبلور حس بندگی در برابر پروردگار عالمیان جایی برای سلطه شیطان طاغوت و جریان سلطه و زور بر حیات انسانهای خداجو باقی نگذاشته و جوامع آگاه را به سوی سعادت و عزت رهنمون می سازد.امروز در برهه ای که جریان سلطه کمر به نسل کشی در غزه بسته و در سایه حمایتهای آمریکا و غرب روز به روز بر شدت و وسعت جنایات خود علیه کودکان و زنان بی دفاع فلسطینی می افزاید ضرورت بازگشت انسانها در سرتاسر دنیا به اصالت ارزشمند و حق طلب خود بیش از پیش حس میشود. تبلور بندگی انسانها منجر به پایان سلطه میشود و عید سعید قربان پیام آور همین وعده بزرگ الهی است.فرا رسیدن این عید سعید را به جنابعالی تبریک میگویم و برای شما و همه پیروان آخرین و کاملترین دین الهی در این روز بزرگ بهترینها را از خداوند متعال آرزومندم.

1403/03/27

کد خبر 19946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =