افزایش بی‌سابقه درخواست‌ها برای مهاجرت اسرائیلی ها به آلمان

اداره فدرال آلمان (BVA) اعلام کرد که طی چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، در مجموع ۶۸۶۹ درخواست تابعیت از سوی اسرائیلی‌ها ارائه شده است که این تعداد نشان‌ دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است.

بر اساس گزارش اداره فدرال آلمان (BVA) در طول ۱۲ ماه سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، آلمان به ترتیب ۵۶۷۰ و ۹۱۲۹ درخواست تابعیت از سوی اسرائیلی­ ها دریافت کرده بود؛ اما تنها طی چهار ماه اول سال ۲۰۲۴، در مجموع ۶۸۶۹ درخواست تابعیت از سوی اسرائیلی‌ها ارائه شده است که این تعداد بیشترین درخواست مطرح شده از سوی اسرائیلی­ ها برای مهاجرت به آلمان است. علاوه بر به اشتراک گذاشتن داده‌های مربوط به چهار ماه اول سال جاری، مقامات آلمانی اعلام کردند که انتظار دارند طی ماه‌های آینده شاهد افزایش بیشتری باشند. به گفته آنها، این افزایش ناشی از درگیری‌های جاری در منطقه است.بر اساس این گزارش اسرائیلی­ های دارای اصالت آلمانی بیش از دیگر اسرائیلی­ ها خواهان بازگشت به آلمان و گرفتن تابعیت این کشور هستند. آلمان در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت به قربانیان آزار و اذیت نازی که به دلایل سیاسی، نژادی و مذهبی بین ۲۰ ژانویه ۱۹۳۳ و ۸ مه ۱۹۴۵ از تابعیت آلمان محروم شده بودند، حق تابعیت اعطا کند. آلمان همچنان به نشان دادن حمایت خود از اسرائیلی ها ادامه می دهد و با تصمیم خود در اوایل سال جاری مبنی بر اجازه اقامت بدون ویزا برای اسرائیلی‌ها پس از حملات حماس، همچنان حمایت خود از اسرائیل و شهروندان آن را ادامه می‌دهد. در ژانویه گذشته، آلمان تصمیم گرفت به همه شهروندان اسرائیلی که در آلمان حضور داشتند، اجازه دهد تا بدون نیاز به درخواست مجوز اقامت یا تمدید اقامت بدون ویزا، تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ در این کشور اقامت داشته باشند. علاوه بر موارد فوق، آلمان برای تأکید بر اهمیت مسئولیت تاریخی خود در قبال مردم یهود و اسرائیل، تصمیم گرفته است مجموعاً ۱۲ سؤال در مورد یهودیت و اسرائیل را در آزمون شهروندی خود بگنجاند.

نانسی فزر، وزیر کشور آلمان، گفت که آلمان در قبال این گروه از مردم مسئولیت دارد و تأکید کرد که این مسئولیت بخشی از «هویت معاصر» آلمان است. این سؤالات به تاریخ یهود، دولت اسرائیل و روابط آلمان با دولت یهودی می‌پردازد. از سال ۲۰۲۱، فرزندان متولد شده از مادرانی که تابعیت آلمان آنها سلب شده بود و پدران خارجی قبل از ۱ آوریل ۱۹۵۳، واجد شرایط اخذ تابعیت آلمان شده‌اند. علاوه بر این، فرزندان متولد شده خارج از ازدواج از پدرانی که تابعیت آلمان آنها سلب شده بود و مادران خارجی قبل از ۱ ژوئیه ۱۹۹۳ نیز از سال ۲۰۲۱ واجد شرایط اخذ تابعیت آلمان شده‌اند.
همچنین افرادی که به دلیل آزار و اذیت سیاسی، نژادی یا مذهبی به طور اجباری از تابعیت آلمان محروم شده بودند نیز حق تابعیت دارند.با تشدید مشکلات اسرائیل و انتظار تأثیرات داخلی و خارجی، تعداد بیشتری از اسرائیلی‌ها برای درخواست گذرنامه‌های اروپایی در مقابل سفارتخانه‌های اروپا در تل‌آویو صف کشیده‌اند. دفاتر گردشگری غرب اعلام کردند که علاوه بر گذرنامه اسرائیلی، تعداد اسرائیلی‌هایی که سعی در اخذ گذرنامه‌های دیگر دارند، افزایش یافته است. پس از ابراز علاقه اسرائیلی‌های لیبرال به مهاجرت، به دلیل بحران داخلی، درخواست‌های بیشتری برای مهاجرت از اسرائیل صورت گرفته است. اداره مهاجرت پرتغال اعلام کرد که از ابتدای سال جاری، ۲۱ هزار اسرائیلی برای اخذ تابعیت این کشور درخواست داده‌اند که در رتبه اول بین سایر ملیت‌ها قرار دارد. دفاتر مهاجرت به مقصدی برای هزاران اسرائیلی تبدیل شده‌اند و از زمان تشکیل دولت فعلی، تعداد درخواست‌های جدید برای تابعیت پرتغال، آلمان و لهستان ۱۰ درصد افزایش یافته است. رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی مطالب زیادی در مورد مهاجرت اسرائیلی‌ها و درخواست گذرنامه‌های جدید منتشر کرده‌اند. رایج‌ترین کلمه در جستجوهای گوگل در اسرائیل به «مهاجرت» تبدیل شده است. اخیراً گروهی در فیس‌بوک به نام «با هم از کشور خارج می‌شویم» تشکیل شده و اعلام کرده است که با توجه به تغییراتی که شاهد هستیم، تصمیم گرفته‌اند گروه‌هایی را برای خروج از اسرائیل سازماندهی کنند.

با توجه به تنش‌های اخیر در داخل اسرائیل، اصلی‌ترین نگرانی که هزاران اسرائیلی را درگیر کرده، یافتن کشوری است که بتوانند از آن پاسپورت دریافت کنند. آنها درگیر پرسش‌هایی مانند این بوده‌اند که کدام کشورها بدون پیچیدگی به آنها پاسپورت می‌دهند، هزینه آن چقدر است و کدام کشورها شرایط اعطای پاسپورت خود را تسهیل کرده‌اند. اسرائیلی‌ها معتقدند که اخذ یکی از تابعیت‌های اروپایی یکی از گزینه‌های ترجیحی آنهاست، زیرا احساس می‌کنند که این کار دریچه‌ای از فرصت‌ها را برایشان باز می‌کند. دفاتر مسافرت و مهاجرت عمداً با تبلیغات حمایت‌شده در شبکه‌های اجتماعی، اسرائیلی‌هایی را که مایل به اخذ پاسپورت خارجی در قبال سرمایه‌گذاری هستند، وسوسه می‌کنند. شاید چیزی که اسرائیلی‌ها را به اخذ پاسپورت‌های اروپایی تشویق می‌کند این است که اتحادیه اروپا از ۲۸ کشور تشکیل شده است. پاسپورت هر یک از این کشورها به دارنده آن اجازه می‌دهد بدون نیاز به تشریفات به تعداد زیادی از کشورهای عضو دیگر سفر کند و در سراسر اروپا زندگی کند، به صورت رایگان در آنجا تحصیل کند و این امتیاز را به فرزندان خود نیز منتقل کند و این را نوعی امنیت می‌دانند.

منبع:  Schengen.news - middleeastmonitor

کد خبر 19987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =