رونمایی از کتاب رئیس جمهور ترکمنستان با عنوان انائو: «محور فرهنگ هزاره »در قزاقستان

مراسم رونمایی از کتاب سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان با عنوان " انائو: محور فرهنگ هزاره " در کتابخانه آکادمی ملی جمهوری قزاقستان برگزار شد.

این مراسم با همکاری سفارت ترکمنستان در قزاقستان و به عنوان بخشی از روزهای فرهنگی ترکمنستان در آستانه برگزار شد.

سازمان بین المللی فرهنگ ترکی (TURKSOY) سال 2024 را به عنوان "سال شاعر و متفکر بزرگ جهان ترک  مختوم‌قلی فراغی و شهر باستانی آنائو ترکمنستان را پایتخت فرهنگی جهان ترک در سال 2024 اعلام نمود.

کتاب مذکور به مناسبت اعلام آنائو به عنوان "پایتخت فرهنگی جهان ترک" در سال 2024 نوشته شده است. کار رئیس جمهور ترکمنستان اجرای سیاست احیای میراث غنی فرهنگی و تاریخی مردم ترکمن، ترویج گسترده آن در جهان، توسعه روابط بین المللی میان مورخان و باستان شناسان کشورهای مختلف، سازماندهی مشترک باستان شناسی و اکتشافات قوم نگاری در خاک ترکمنستان می‌باشد.

در این مراسم، باتیر ​​رژپوف سفیر ترکمنستان در قزاقستان به نوبه خود از کسانی که از برگزاری این رویداد حمایت کردند تشکر کرد و بر اهمیت انتشار این کتاب به سه زبان تاکید کرد. این کتاب که توسط رئیس جمهور ترکمنستان بر اساس منابع تاریخی نوشته شده است به این کتابخانه اهدا شد.

او ادامه داد: در عشق آباد سلسله رویدادهای مربوط به اعلام شهر آنائو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان ترک در سال 2024 ادامه دارد. این نشست همکاری های دو کشور را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. دارخان کیدیرالی، معاون سنای پارلمان جمهوری قزاقستان که ریاست این مراسم را بر عهده داشت، گفت: سیصدمین سالگرد شخصیت جهانی مختوم‌قلی فراغی جشن مشترک همه ترک ها است.

در این مراسم، دعوت شدگان از نمایشگاه تصویری که به مناسبت سیصدمین سالگرد شاعر و فیلسوف و کلاسیک نویس ترکمن تدارک دیده شده بود و هنر میهمانانی که به ویژه به روزهای فرهنگ ترکمنستان در آستانه آمده بودند، بازدید به عمل آوردند.

گفتنی است روزهای فرهنگی ترکمنستان در قزاقستان از 4 تا 7 تیر ماه سال جاری در حال برگزاری است. 

منبع:

https://www.instagram.com/p/C8om6N_MZyk/?img_index=1

کد خبر 20082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =