پیروزی راست افراطی در انتخابات اروپا و آینده مبهم مسلمانان و مهاجران

انتخابات پارلمان اروپا 9 ژوئن در آلمان برگزار شد و اروپا یک پارلمان جدید انتخاب کرد. نتایج انتخابات پارلمان اروپا واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است. شماری از رسانه‌ها و تحلیلگران می‌گویند که اروپا از میزان آراء احزاب پوپولیست و راست‌گرا دچار نوعی شوک سیاسی شده است. این امر به ویژه در زمانی که اسلام‌هراسی در حال افزایش است و مسلمانان در سراسر اروپا با تبعیض روبرو هستند، پیامد بدی می تواند اشته باشد.

اروپا دوران‌های چالش‌برانگیز و نامعلومی را پشت سر می‌گذارد. این قاره با مجموعه‌ای از بحران‌ها و چالش‌ها مواجه است: جنگ‌ها و درگیری‌ها در خاک اروپا، افزایش قابل توجه گرایش‌های راست‌گرا در بسیاری از کشورها با تبعیض فزاینده علیه اقلیت‌ها، پیامدهای تغییرات اقلیمی، توزیع ناعادلانه منابع، افزایش فقر در بخش‌های وسیعی از جهان همچنین افزایش حرکت‌های مهاجرتی از کشورهای فقیرتر و فرار از مناطق جنگی و درگیری نیز به این مشکلات افزوده است. انتخابات پارلمان اروپا در مواجهه با این چالش‌ها نقش آینده‌سازی خواهد داشت، به ویژه برای مسلمانان.نظرسنجی‌های اخیر رشد احزاب پوپولیست را پیش‌بینی می‌کنند که با ارائه راه‌حل‌های ظاهراً ساده، روز به روز نفوذ بیشتری کسب می‌کنند. این امر نه تنها مسلمانان، بلکه سایر اقلیت‌ها را نیز نگران می‌کند، به ویژه در رابطه با آینده حقوق اولیه انسانی. افزایش اسلام‌هراسی به طور خاص در میان مسلمانان نگرانی‌های آینده‌نگرانه ایجاد می‌کند.در این شرایط، این انتخابات مربوط به دفاع از حقوق اولیه، تنوع در اروپا و حفظ اصول دموکراتیک است. آزادی مذهبی یک حق انسانی غیرقابل انکار است که باید در سراسر جهان محافظت شود. این حق در اروپا و فراتر از آن به طور فزاینده‌ای تحت فشار قرار گرفته است. بسیار مهم است که اتحادیه اروپا به طور فعال از آزادی مذهبی محافظت کند. به ویژه مسلمانان در اروپا با محدودیت‌هایی در حقوق خود مواجه هستند به ویژه ممنوعیت پوشیدن حجاب، ممنوعیت ذبح اسلامی یا افزایش اسلام‌هراسی.

ممنوعیت حجاب

در برخی از کشورهای اروپایی، ممنوعیت‌های حجاب مانع از فعالیت شغلی زنان مسلمان می‌شود. در تصمیم اخیر دادگاه اروپایی حقوق بشر، قضات بار دیگر علیه حجاب حکم دادند. هرچند این تصمیمات به طور مستقیم برای دادگاه‌های ملی الزام‌آور نیستند، اما تأثیر ماندگاری بر سیستم‌های حقوقی ملی دارند. احکام دادگاه اروپایی حقوق بشر اغلب به عنوان راهنما استفاده می‌شوند و دادگاه‌های ملی تمایل دارند که به این تفسیرها پایبند باشند.

ذبح اسلامی

جوامع اروپایی در مورد ذبح اسلامی معتقدند جوامع دینی اسلامی باید در این زمینه برابر با سایرین باشند و آزادی مذهبی جمعی آنها محترم شمرده شود. با این حال، دادگاه اروپایی حقوق بشر اخیراً حکمی صادر کرده که دولت‌ها می‌توانند ذبح اسلامی و یهودی را ممنوع کنند. این دادگاه شکایات از بلژیک را رد کرد. با توجه به رنج حیوانات در زمان ذبح بدون بی‌هوشی، محدودیت آزادی مذهبی مرتبط با ممنوعیت ذبح اسلامی قابل قبول دانسته شد.

حملات به مسلمانان به اوج جدیدی رسیده است

در بسیاری از مناطق اروپا، اسلام‌هراسی به میزان نگران‌کننده‌ای گسترش یافته است. این پیش‌داوری‌ها و دشمنی‌ها در بخش‌های مختلف جامعه از جمله نهادهای دولتی، موسسات آموزشی، قوه قضائیه، جامعه مدنی، رسانه‌ها و حوزه‌های هنر و فرهنگ نمایان است. شهروندان مسلمان اغلب با نگرش‌های خصمانه، کلیشه‌ها و حتی حملات لفظی و فیزیکی مواجه می‌شوند. ثبت دقیق و جامع جرائم اسلام‌هراسانه در سراسر اروپا ضروری است تا ابعاد این مشکل به درستی مشخص شود و بتوان به‌طور مناسب به آن پاسخ داد.

پیروزی راست افراطی در انتخابات اروپا و آینده مبهم مسلمانان و مهاجرانبرنامه‌های انتخاباتی احزاب موضوعات متعددی را پوشش می‌داد که از جمله آنها می‌توان به نحوه برخورد با اسلام و مسلمانان اشاره کرد. در اینجا مهمترین مواضع احزاب بزرگ را بررسی می‌کنیم:

CDU و SPD

در برنامه های احزاب CDU و SPD موضوعات مربوط به اسلام و مسلمانان کم است. در حالی که  CDU موضعی قاطع علیه افراط‌گرایی اتخاذ کرده و با افراط‌گرایان و ضد یهودیان مبارزه می‌کند و نادیده گرفتن افزایش اسلام‌هراسی در آلمان و اروپا را مطرح کرده، در برنامه انتخاباتی SPD هیچ اظهارنظر یا اقدام مشخصی که به زندگی مسلمانان مربوط باشد، وجود ندارد.

AfD

حزب AfD نگرش بسیار انتقادی نسبت به اسلام دارد و آن را به عنوان خطری جدی برای اروپا می‌بیند. برنامه انتخاباتی این حزب شامل اظهارات و خواسته‌های منفی زیادی درباره اسلام است. AfD هشدار می‌دهد که اسلام بنیادگرا بر اساس قرآن و سنت به یک پسرفت اجتماعی منجر می‌شود و تأکید می‌کند که مهاجرت از کشورهای اسلامی از دهه ۱۹۶۰ به مشکلات غیرقابل حل ادغام، ایجاد گتوها و جرم و جنایت بیش از حد منجر شده است. این حزب تمرکز مهاجران اسلامی در مناطق خاصی از شهرها را به عنوان مانعی برای فرآیندهای ادغام ضروری می‌داند که باید از آن جلوگیری کرد.

سبزها، FDP  و چپ

سبزها تأکید می‌کنند که مسلمانان دومین جامعه مذهبی بزرگ در اروپا هستند و بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه محسوب می‌شوند. آنها با اسلام‌هراسی مخالفند و از تصدی سمت هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برای مقابله با اسلام‌هراسی استقبال می‌کنند. علاوه بر این، سبزها می‌خواهند تهدیدات تروریسم راست‌گرا و افراط‌گرایانه را مهار کنند.

برای FDP، همبستگی اجتماعی به دلیل "اسلام‌گرایی، ضدیهودی‌گری، افراط‌گرایی راست و چپ" و همچنین فضای نظرپردازی روزافزون قطبی‌شده در معرض خطر است. این موضوعات در برنامه این حزب مطرح شده‌اند، اما اقدامات مشخصی برای مقابله با اسلام‌هراسی ذکر نشده است.

حزب چپ موضعی قاطع علیه ناسیونالیسم، ایدئولوژی‌های قومی و نژادپرستی، از جمله نژادپرستی ضد مسلمانان و ضد کولی‌ها دارد. آنها حملات به مساجد، کنیسه‌ها و سایر اماکن مقدس را محکوم می‌کنند و از حفاظت اقلیت‌های مذهبی حمایت می‌کنند.

نتایج اولیه انتخابات

برآوردهای نخستین از نتایج انتخابات پارلمان اروپا نشان می دهد که احزاب سبز و لیبرال «نوسازی اروپا» هر کدام حدود ۲۰ کرسی را در پارلمان اروپا را از دست داده‌اند. امری که به طور بالقوه اکثریت مورد نیاز حامیان اتحادیه برای تصویب قوانین و پشتیبانی از مقامات ارشد را به خطر می‌اندازد. پیش‌بینی‌های اولیه در اولین ساعات بامداد پس از بسته شدن شعب اخذ رای نشان می دهد که حزب سبزها تنها توانسته است ۵۲ کرسی پارلمان اروپا را به خود اختصاص دهد. این حزب در پارلمان فعلی ۷۲ کرسی را در اختیار داشت. نتایج همچنین نشان می‌دهند که حزب «نوسازی اروپا» به رهبری امانوئل ماکرون از ۱۰۲ کرسی به ۸۰ کرسی سقوط کند. امری که باعث شد تا رئیس‌جمهور فرانسه در اقدامی غیرمنتظره پارلمان ملی این کشور را منحل کند. این شکست‌ها با افزایش حمایت از احزاب افراطی در اروپا همراه است، ولو آن که در برخی از کشورها هنوز این احزاب نتوانسته باشند اکثریت اختصاصی را کسب کرده باشند. در فرانسه، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حزب راستگرای «اجتماع ملی» ۳۱٫۵ درصد آرا را به دست آورده است. این بیش از دو برابر رقم حزب رئیس‌جمهور بوده است. یش بینی شده است حزب راست افراطی «آزادی اتریش» نیز در صدر انتخابات این کشور قرار بگیرد و با کسب ۲۵٫۷ درصد آرا، تعداد نمایندگانش را در پارلمان اروپا دو برابر کند و به شش نفر برساند.

در آلمان پیش‌بینی می‌شود حزب دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال-مسیحی کمی بیش از ۳۰ درصد آرا را به دست آورده‌اند که تقریبا مشابه ۲۹ درصد سال ۲۰۱۹ است. همچنین در آخرین برآوردها حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» با ۱۴.۲ درصد نسبت به ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۹، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده و درست پس از حزب حاکم سوسیال دموکرات متعلق به اولاف شولتس صدراعظم قرار گرفته است. ائتلاف سارا واگن‌کنشت (BSW) که برای اولین بار در انتخابات اروپا شرکت می‌کند، موفق به کسب ۵.۷ درصد شده و در نتیجه از حزب چپ پیشی گرفته که تنها به ۲.۷ درصد از آراء رسیده است. این ضعیف‌ترین نتیجه حزب چپ در انتخابات اروپا است. حزب واگن‌کنشت از حزب چپ انشعاب کرده بود. نظرسنجی‌های خروجی شعب اخذ رای همچنین نشان می‌دهند که حزب «برادران ایتالیا» به رهبری جورجا ملونی، که متعلق به گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان راست اروپا است، نسبت به اپوزیسیون حزب دموکرات چپ میانه با ۲۳٫۷ درصد رای عملکرد بسیار بهتری داشته است. نظرسنجی‌های خروجی همچنین نشان می‌دهند که این روند چرخش به راست در اسپانیا نیز اتفاق افتاده، جایی که انتظار می‌رود حزب «وُکس» تعداد کرسی‌های خود در پارلمان اروپا را با دو تا سه نماینده افزایش دهد.  این در حالی است که گروه تازه تاسیس «حزب پایان یافته است»، که به عنوان یک حزب پوپولیست راست افراطی شناخته می‌شود، برای اولین بار توانسته دو یا سه کرسی را در پارلمان اروپا به دست بیاورد. در کشورهایی مانند هلند که رای‌گیری در آن در روز پنجشنبه برگزار شد، آخرین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حزب راست‌گرای «برای آزادی» خیرت ویلدرس شش کرسی به دست خواهد آورد. انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا، که بزرگترین تمرین دموکراتیک چند کشوری در جهان است، تعیین می‌کند که کدام ۷۲۰ عضو می‌توانند در مورد قوانین اتحادیه اروپا در پنج سال آینده بحث کنند.

در آلمان حدود ۶۵ میلیون و در سراسر اتحادیه اروپا حدود ۳۶۰میلیون نفر واجد شرایط برای رأی دادن فراخوانده شده بودند. برای اولین بار در آلمان، افراد ۱۶ و ۱۷ ساله نیز واجد شرایط رای دادن بودند. برخلاف انتخابات ایالتی و فدرال، هیچ حدنصاب پنج درصدی وجود نداشته است.بر اساس ارزیابی‌ها، میزان مشارکت در آلمان بین ۶۴ تا ۶۵ درصد بوده است. در سال ۲۰۱۹ میزان مشارکت ۶۱.۴ درصد بود. در آن زمان آلمان در مقایسه با ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در جایگاه پنجم قرار داشت.

نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا حاکی از آن است که در سطح اروپا راست‌گرایان و پوپولیست‌ها به طور چشمگیری بر آرای خود افزوده‌اند و در واقع پیروز این انتخابات بوده‌اند. و پیروزی گروه­های راست افراطی برای آینده اروپا و به ویژه برای جامعه مسلمانان می تواند مشکل­ساز باشد و همچنین می‌توانند بر ترکیب و عملکرد پارلمان اروپا تأثیر بگذارند.

برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که علیرغم نتایجی که به دست آمده، سیاست‌های کلی در پارلمان اروپا دچار تغییر نخواهند شد.از جمله آنها روزنامه اسپانیایی لاوانگواردیا در گزارشی نوشت: «بعید است چارچوبی که سیاست‌های کلی بروکسل طبق آن عمل می‌کند، به‌سبب نتایج انتخابات اتحادیه اروپا تغییر کند.این روزنامه تاکید کرد که اگرچه شهروندان اتحادیه اروپا به طور فزاینده‌ای به سمت راست گرایش یافته‌اند اما اکثریت پارلمانی دموکرات‌های مسیحی، سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها، که عملاً سیاست‌های اروپا را در سال‌های اخیر تعیین کرده‌اند، همچنان می‌توانند به برنامه‌های خود ادامه دهند. اشاره این روزنامه به آن است که علیرغم موفقیت احزاب راستگرا و پوپولیست در انتخابات پارلمان اروپا، احزاب محافظه‌کار و راست میانه‌رو بزرگ‌ترین فراکسیون را در پارلمان اروپا در دست دارند و شمار کرسی‌های خود را از ۱۷۶ به ۱۸۴ کرسی افزایش داده‌اند.

منبع:  zdf tagesschau jungefreiheit islamiq1 islamiq2

کد خبر 20105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =