باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی

باسوکی عبدالله نقاش معروف اندونزیایی به دلیل توانایی اش در به تصویر کشیدن پرتره و صحنه های طبیعی است. او در 25 ژانویه 1915 (۴ بهمن ۱۲۹۳) در شهر سوراکارتا، جاوه مرکزی به دنیا آمد و در 5 نوامبر 1993 (۱۴ آبان ۱۳۷۲) در جاکارتا درگذشت.

باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی است که به دلیل نقاشی های مختلفش که بر اساس رئالیسم و ​​طبیعت گرایی ساخته شده اند، محبوبیت زیادی دارد. نام کامل وی فرانسیسکوس خاوریوس باسوکی عبدالله است .  باسوکی در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد، پدرش عبدالله سوریوسوبروتو نیز نقاش و پیشگام هنرهای تجسمی مستقل در دوران هند شرقی هلند بود. باسوکی عبدالله تحصیلات رسمی را در مدرسه ابتدایی کاتولیک ( HIS Katolik) و راهنمایی کاتولیک شهر سولو، جاوه مرکزی دریافت کرد. درسال 1933 وی بورسیه تحصیلی برای تحصیل درهنرهای تجسمی Academie Voor Beeldende Kunsten در لاهه، هلند دریافت کرد. پس از آمدن به لاهه، هلند، همچنین در مطالعات تطبیقی ​​در تعدادی از مدارس هنرهای تجسمی در پاریس و رم شرکت کرد.

باسوکی عبدالله علاوه بر محبوبیت به عنوان یک نقاش پرتره ماهر، نقاشی های بسیاری از مناظر طبیعی، حیوانات، گیاهان، مضامین مبارزه و موارد دیگر را خلق کرد. به عنوان یکی از هنرمندان برجسته در اندونزی، توسط رئیس جمهور سوکارنو به عنوان نقاش کاخ مِردکا، جاکارتا منصوب شد. بسیاری از بهترین آثار او دیوارهای کاخ های کشورها و کاخ ریاست جمهوری اندونزی را تزئین کرده است. درسال 1948 باسوکی برنده مسابقه نقاشی ملکه جولیانا در آمستردام شد. از آنجا او به طور فزاینده ای محبوب تر شد زیرا توانست نقاشان اروپا را شکست دهد. از آن زمان، باسوکی به طور فزاینده ای نمایشگاه های نقاشی در خارج و داخل کشور، از جمله در بانکوک (تایلند)، مالزی، ژاپن، هلند، انگلستان، پرتغال و سایر کشورها برگزار کرد. تقریبا بیش از 22 کشور در جهان نقاشی های باسوکی عبدالله را جمع آوری کرده اند.

نقاشی های باسوکی عبدالله

درمجموع، نقاشی ‌های باسوکی عبدالله دارای چندین دسته است، از جمله پرتره ‌های شخصیت‌ های عمومی، شخصیت‌ های انسانی، مناظر طبیعی، اسطوره‌شناسی، معنویت و مضامین مبارزه و ملیت. آثار باسوکی عبدالله اغلب در داخل و خارج از کشور از جمله در چندین نمایشگاه بین المللی هنری به نمایش گذاشته می شود.

چند نمونه از نقاشی های باسوکی عبدالله که بسیار محبوب هستند عبارتند از:

http://archive.ivaa-online.org/img/artworks/big/1333436206.jpg

"رئیس جمهور سوکارنو"

باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی

«اگر خدا غضب کند» باسوکی عبدالله

باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی

«دکتر مهندس سوکارنو» اثر باسوکی عبدالله

باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی

«مراسم سوزاندن جنازه در بالی» اثر باسوکی عبدالله

http://archive.ivaa-online.org/img/artworks/big/1333084823.jpg

«گله بوفالو» اثر باسوکی عبدالله

باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی

«مادر و فرزند» باسوکی عبدالله

باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی

«مریم مقدس در لباس جاوه» اثر باسوکی عبدالله

باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی

«برادر و خواهر» باسوکی عبدالله

باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی

«سوکارنو» (1960)

http://archive.ivaa-online.org/img/artworks/big/1333020953.jpg

دیپونگورو "نبرد را رهبری می کند" (1940-1960)

باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی

«ملکه رورو کیدول» (1950-1964)

باسوکی عبدالله نقاش اندونزیایی

"نبرد گاتوتکاچا و آنتاسِنا" (1940-1960)

منابع:

ویکی پدیا اندونزی  https://id.wikipedia.org/wiki/Basuki_Abdullah

سایت وزارت فرهنگ،آموزش  https://www.kemdikbud.go.id/

کد خبر 20249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =