بزرگداشت سهراب شهید ثالث در چهل و یکمین جشنواره فیلم مونیخ

علاقه‌مندان به فیلم از ۲۸ ژوئن تا ۷ ژوئیه ۲۰۲۴ می‌توانند جشنواره فیلم مونیخ (FILMFEST MÜNCHEN) را در سراسر شهر تجربه کنند. جشنواره امسال ادای احترام ویژه‌ای به فیلمساز برجسته ایرانی، سهراب شهید ثالث خواهد داشت.

بازدیدکنندگان جشنواره فیلم مونیخ (FILMFEST MÜNCHEN)  می‌توانند از بیش از ۱۵۰ فیلم که شامل تعداد زیادی اکران نخست است و گفتگوهای هیجان‌انگیز فیلم و حضور ستارگان بزرگ روی فرش قرمز در سینماهای جشنواره و فضای باز شهر لذت ببرند.

آغاز جشنواره با کمدی تابستانی آلمان شرقی و غربی «دو به یک»

شامگاه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۴، جشنواره با کمدی تابستانی آلمان شرقی و غربی «دو به یک» در ایزارفیلارمونی گاستایگ HP8 به طور رسمی آغاز می‌شود. فیلم افتتاحیه با حضور بازیگران برجسته‌ای مانند ساندرا هولر، مکس ریملت و رونالد زرفلد در زمان اتحاد دوباره، در تابستان سال ۱۹۹۰ روایت می‌شود: سه دوست، مارن (ساندرا هولر)، روبرت (مکس ریملت) و فولکر (رونالد زرفلد)، میلیون‌ها مارک شرقی آلمان (DDR) را پیدا می‌کنند و به سرعت تصمیم می‌گیرند تا به سرمایه‌داری غربی که در حال ظهور است، ضربه بزنند. آنها کوله‌پشتی‌های پر از پول را قاچاق می‌کنند و سیستم پیچیده‌ای را برای به جریان انداختن این پول‌های به زودی بی‌ارزش ایجاد می‌کنند. اما زمان محدود است، زیرا تنها در چند روز، در اول ژوئیه ۱۹۹۰، مارک شرقی تاریخی خواهد شد.

تمرکز بر اوکراین و فیلمساز سهراب شهید ثالث

جشنواره فیلم مونیخ امسال به فیلم‌های فعلی اوکراین توجه ویژه‌ای دارد. با همکاری فیلمسازان میلا ژلوکتنکو و دانیل فائز و با همکاری کالکتیو فیلم اوکراینی بابلون ۱۳، سه برنامه فیلم مبتنی بر ضرورت مواجهه فردی و جمعی با جنگ را به تصویر می‌کشند.

بزرگداشت سهراب شهید ثالث در جشنواره فیلم مونیخ

جشنواره فیلم مونیخ، ادای احترام ویژه‌ای به فیلمساز برجسته ایرانی، سهراب شهید ثالث خواهد داشت. او به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان ایرانی شناخته می‌شود. شهید ثالث در سال ۱۹۷۴ کشورش را ترک کرد و در آلمان به کار خود ادامه داد. در اواخر دهه ۷۰ میلادی، او در فیلم‌هایش به بازتاب برخورد آلمان با گذشته نازی‌ها پرداخت. در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴، شهید ثالث ۸۰ ساله می‌شد و به همین مناسبت، جشنواره سه اثر از او را به نمایش می‌گذارد.

بزرگداشت سهراب شهید ثالث در ۴۱مین جشنواره فیلم مونیخ «نظم» (۱۹۸۰): شهید ثالث در این فیلم به لختی اجتماعی در بازخوانی نازیسم می‌پردازد. زمانی که شخصیت اصلی در یک بیمارستان روانی ناگهان "آشویتس!" فریاد می‌زند، توسط کارکنان با تزریق آرام‌بخش می‌شود.

«گیرنده ناشناس» (۱۹۸۳): این فیلم به بررسی شباهت‌های بین تبعیض و آزار یهودیان از سال ۱۹۳۳ و برخورد جامعه اکثریت با مهاجران در بحران اقتصادی اوایل دهه ۸۰ میلادی می‌پردازد.

«هانس - پسری در آلمان» (۱۹۸۵): این فیلم بر اساس رمان «ساعت آبی» از نویسنده هانس فریک ساخته شده است. فیلم داستان یک نوجوان با پدری یهودی را در فرانکفورت در طول و پس از دوره نازیسم روایت می‌کند. هانس، نام شخصیت اصلی، به صورت استوار در برابر محیط خصمانه و یهودستیزانه مقاومت می‌کند.

سهراب شهیدثالث، زاده ۷ تیر ۱۳۲۳ در تهران از مطرح‌ترین کارگردانان  ایرانی آغازگر موج نوی سینمای ایران شناخته است. او برای مدتی کوتاه از اعضای کانون سینماگران پیشرو بود و ریتم فیلم‌هایش اغلب کند و شبیه به زندگی واقعی است. برخی فیلم‌های او با نام‌های یک اتفاق ساده (۱۳۵۲)، طبیعت بی‌جان (۱۳۵۳) و در غربت (۱۳۵۴) برنده جایزه‌های بین‌المللی شده‌اند. شهید ثالث بسیار دوستدار آثار آنتون چخوف و لوئیس بونوئل بود. او در این دوران چند فیلم مستند با موضوع رقص‌های محلی در میان اقوام مختلف ایران ساخت. شهید ثالث در دوران اقامتش در ایران دو فیلم یک اتفاق ساده (محصول ۱۳۵۲ و برنده جایزه اینتر فیلم و جایزه هیئت ژوری کاتولیک از جشنواره فیلم برلین، جایزه منتقدان بین‌المللی جشنواره جهانی فیلم تهران) و طبیعت بی‌جان (محصول ۱۳۵۳ و برنده جایزه خرس نقره‌ای، جایزه فیپرشی، جایزه اینتر فیلم و جایزه هیئت ژوری کاتولیک از جشنواره فیلم برلین) را ساخت که هر دو به دلیل نگاه واقع‌گرایانه اجتماعی و سبک سینمایی نوآور و تجربه‌گرایانه برنده جوایز معتبر بین‌المللی شدند. وی همچنین چندین مستند کوتاه در مورد شرایط ناگوار طبقه کارگر در ایران ساخت که مضامین انتقادی پنهان در آنها به مذاق مسئولان خوش نیامد و در نهایت مجبور به ترک کشور شد. او در ایران ساخت فیلم قرنطینه را کلید زده بود که بعد از تولید حدود نیمی از کار، فیلم توقیف شد و ساخت آن نیمه‌کاره ماند. با اقامت در آلمان از سال ۱۳۵۳ وی شروع به تولید مستندهایی برای رسانه‌های آلمانی کرد که این فیلم‌ها برای وی شهرت بین‌المللی بیشتری به ارمغان آورد. شهید ثالث فیلم‌های «در غربت» (۱۳۵۴)، «زمان بلوغ» (۱۳۵۵)، «آخرین تابستان گرابه» (۱۳۵۹) و «یک زندگی، چخوف» (۱۳۶۰) را در زمان اقامتش در آلمان ساخت.

او در ۱۰ تیر ۱۳۷۷ بر اثر خونریزی شدید به علت ازکارافتادن کبد و عودکردن سرطان روده در شیکاگو درگذشت.

منبع : Süddeutsche Zeitung

کد خبر 20268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =