۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
سلفیه معاصر زیر ذره‌بین

آقای دکتر احمد کریمه در پژوهش خود با عنوان: "سلفیه معاصر زیر ذره بین" به بررسی خاستگاه جنبش‌های سلفی معاصر می‌پردازد و ریشه آن را در اندیشه ابن‌تیمیه و پس از او ابن‌عبدالوهاب و جریان وهابیت در عربستان سعودی جستجو می‌کند

سلفیه معاصر زیر ذره‌بین

دکتر احمد کریمه

(یکی از علمای برجسته دانشگاه الأزهر)

آقای دکتر احمد کریمه در پژوهش خود با عنوان: "سلفیه معاصر زیر ذره بین" به بررسی خاستگاه جنبش‌های سلفی معاصر می‌پردازد و ریشه آن را در اندیشه ابن‌تیمیه و پس از او ابن‌عبدالوهاب و جریان وهابیت در عربستان سعودی جستجو می‌کند. ایشان به طور خاص بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • اختلافات ملک سعود با سلفی‌ها و رنج او از اندیشه و اعمال آنها که مانع از پیشرفت عربستان سعودی در ابتدای تأسیس آن به دلیل فتاوای آنها مبنی بر تحریم تقریباً تمام مظاهر زندگی مدرن شد. ملک سعود سیاست مماشات با آنها را در پیش گرفت تا اینکه موفق به شکستن سلطه آنها شد.
  • دشمنی و تکفیر آنها نسبت به همه فرقه‌ها، مذاهب و مکاتب اسلامی مانند شیعه، الازهر، عراقی‌ها، شامی‌ها و مصری‌ها. اندیشه آنها ریشه اصلی تشکیل گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده و غیره است، زیرا تکفیر مقدمه‌ای برای مشروعیت بخشیدن به خونریزی، قتل و انفجار است.
  • تأسیس جنبش سلفی معاصر در مصر با کمک مالی خارجی از کشورهای خلیج فارس که آنها را قادر به مالکیت مؤسسات اقتصادی و استفاده از سود آنها برای تأمین مالی مراکز خود و نشر دعوت خود کرد.
  • دشمنی سلفی‌ها و تحریم تلاش‌ها برای تقریب بین مذاهب اسلامی.
  • ضرورت مبارزه با این افکار افراطی که تفسیر غلطی از دین ارائه می‌دهند تا بتوان با جریان‌های سکولاریسم و ​​الحادی مبارزه کرد.
کد خبر 20279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =