معرفی محبوب‌ترین دانشگاه‌های قزاقستان در میان متقاضیان

به گزارش خبرگزاری کازینفورم، وزارت علوم و آموزش عالی جمهوری قزاقستان محبوب‌ترین دانشگاه‌های قزاقستان در میان متقاضیان را معرفی کرد.

به گفته این وزارتخانه، در شرایط کنونی 120 دانشگاه در این کشور وجود دارد که از این تعداد 11 دانشگاه ملی، 29 دانشگاه دولتی، 14 دانشگاه غیر دولتی، 1 سازمان آموزشی مستقل، 1 دانشگاه بین المللی، 16 دانشگاه ( سهامی عام) و 48 دانشگاه خصوصی هستند.

این وزارتخانه بیان کرد: دانشگاه‌های مستقر در شهرهای بزرگ، از جمله پایتخت، آلماتی و چیمکنت، همواره محبوب هستند. در عین حال، خاطرنشان می‌شود که دانشگاه‌های منطقه ای نیز محبوب هستند.

 به عنوان بخشی از مشارکت استراتژیک، امروزه شعب دانشگاه‌های برتر خارجی تقریباً در همه دانشگاه‌های منطقه افتتاح می‌شود که این امر مورد توجه جوانان است. به عنوان نمونه، سال گذشته، متقاضیان از 18 منطقه وارد شعبه دانشگاه آریزونا، واقع در دانشگاه دولتی قزاقستان شمالی به نام قوزیبایف شدند.

توجه داشته باشید که تعداد فارغ التحصیلان مدارس 188245 نفر می باشد. پذیرش در دانشگاه ها بر اساس نتایج آزمون سراسری صورت می‌گیرد که 185371 نفر در آن شرکت نمودند کردند که از این تعداد 156297 نفر فارغ التحصیل مدارس امسال هستند.

در سال 2023، 171699 نفر برای تحصیلات عالی وارد دانشگاه شدند که از این تعداد 68240 نفر کمک هزینه دریافت کردند.

به گفته این وزارتخانه امسال 360 کمک هزینه برای اتباع خارجی بر اساس موافقت نامه‌های بین المللی و 490 کمک هزینه اضافی برای آموزش تحت برنامه بورس تحصیلی برای اتباع خارجی، از جمله افراد دارای ملیت قزاق که شهروند جمهوری قزاقستان نیستند، اختصاص داده شده است.

لازم به ذکر است اخیرا دانشگاه علیخان بوکیخان قزاقستان و پامو قلعه،یکی از دانشگاه های برتر ترکیه، تفاهم‌نامه‌ای را برای افتتاح پردیس شعبه PAU-ABU در شهر سمی قزاقستان امضا کردند.

مشارکت استراتژیک بین دو دانشگاه با هدف گسترش فرصت‌های آموزشی، تبادل بین فرهنگی، و توسعه علم و نوآوری به نفع توسعه اجتماعی-اقتصادی دو ملت است.

منبع:

https://www.inform.kz/ru/samie-populyarnie-kazahstanskie-vuzi-sredi-abiturientov-nazvali-v-minnauki

کد خبر 20294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =