افتتاح نخستین موسسه هوش مصنوعی در قزاقستان

نخستین موسسه هوش مصنوعی در قزاقستان با همکاری دانشگاه Korkyt Ata و به عنوان بخشی از همکاری‌های میان قزاقستان و کره جنوبی در قیزیلوردا افتتاح شد .

برنامه نویسان آینده، متخصصان امنیت سایبری، علوم کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی در برنامه‌های توسعه‌یافته توسط دانشگاه ملی علم و فناوری سئول آموزش خواهند دید. این دانشگاه در سال جاری 100 بورسیه تحصیلی به دانشجویان اعطا نموده‌است.

محمود تومانوف، معاون توسعه راهبردی دانشگاه فناوری اطلاعات کورکیت آتا در خصوص تقاضا برای علاقه مندان به دانش در خصوص هوش مصنوعی توضیحاتی را ارائه نمود.

او گفت: تقاضا در اقتصاد جهانی برای فراگیران در زمینه هوش مصنوعی است. بنابراین، همراه با Seoul SeoulTech و Korkyt Ata University، برنامه‌ای را راه اندازی کردیم که در آن متخصصان را آموزش می‌دهیم. دولت کره جنوبی از ما به صورت فنی پشتیبانی می‌کند و روش‌هایی را ارائه می دهد. همچنین هزینه‌های مربوط به سازماندهی آموزش در حال حاضر بر عهده طرف قزاقی است.

پروژه مشترک قزاقستان و کره جنوبی ایجاد یک پایگاه قوی مادی و فنی را فراهم می‌کند. مقرر است آزمایشگاه‌های مدرن افتتاح شود و برنامه‌های آموزشی پیشرفته معرفی شود.

نورلان کولمورزایف، مدیر موسسه هوش مصنوعی در این باره گفت: برای این پروژه، SeoulTech نه تنها محتوای آموزشی، بلکه تمامی فناوری‌ها از جمله 190 رایانه آخرین مدل و 8 سرور را در اختیار ما قرار می‌دهد. اینها ابزارهای فوق العاده ای خواهند بود که ما آنها را محاسبه خواهیم کرد. سپس پنج آزمایشگاه وجود خواهد داشت: یک آزمایشگاه هواپیماهای بدون سرنشین، یک آزمایشگاه هوش مصنوعی، یک آزمایشگاه روباتیک و یک آزمایشگاه واقعیت مجازی. یعنی تمام آزمایشگاه‌هایی که برای اجرای برنامه‌هایمان در نظر گرفته شده است را خواهیم داشت.

افزون بر این دانش فنی، دانش آموزان به زبان های خارجی نیز تسلط خواهند داشت. یعنی علاوه بر روسی و قزاقستانی – زبان‌های انگلیسی و کره ای نیز تدریس خواهدشد.

گفتنی است در سال جاری این موسسه 100 بورسیه تحصیلی در چهار برنامه آموزشی «انفورماتیک»، «سیستم‌های اطلاعاتی»، «امنیت سایبری»و «برنامه‌نویسی رایانه و توسعه نرم‌افزار» اختصاص داده است.

منبع:

https://adaladam.kz/events/594-v-kazakhstane-otkryli-pervyi-institut-ii/

کد خبر 20312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =