افزایش خشونت‌ و تبعیض‌ برضد مسلمانان آلمان

شبکه «اتحاد ضد اسلام‌ستیزی و خصومت با مسلمانان» (Claim )در برلین دومین گزارش خود را در مورد وضعیت مسلمانان در آلمان ارائه و اعلام کرد، بر اساس آمار این شبکه در سال ۲۰۲۳ رویدادهای اسلام‌ستیزانه در آلمان، نسبت به سال 2022 دو برابر شده است و دست کم هر روز پنج اقدام با انگیزه اسلام‌هراسی در آلمان صورت می‌گیرد.

افزایش114 درصدی خشونت‌ها و تبعیض‌های ضد مسلمانان آلمان در سال ۲۰۲۳

سازمان «کلیم» CLAIM  که شامل شبکه‌ای از سازمان‌های غیردولتی مرتبط با نظارت بر حوادث اسلام‌هراسی است، در طول سال گذشته ۱۹۲۶ مورد اسلام‌هراسی را در آلمان ثبت کرده است، در حالی که مقامات آلمانی آن را نادیده گرفته‌اندکه این رقم نشان‌دهنده افزایش حدود 114 درصدی نسبت به سال قبل و آماری بسیار نگران‌کننده است. از این تعداد، حدود 90 مورد حمله به اماکن مذهبی مانند مساجد، قبرستان ها و مراکز مسلمان‌نشین بوده است. موارد ثبت‌شده نشان می‌دهد که نژادپرستی ضد مسلمانان در همه  زمینه‌های زندگی از جمله جستجوی مسکن، مراجعه به پزشک و مدرسه نفوذ کرده است. به‌ویژه پس از شروع جنگ غزه در 7 اکتبر 2023، موارد  رفتار نژادپرستانه در آلمان ضد مسلمانان به طور ناگهانی افزایش یافته است. بخش قابل توجهی از موارد ثبت‌شده با 62 درصد زنان مسلمان را در محیط‌های آموزشی و عمومی هدف قرار می‌دهد. در کل،  می‌توان  مطمئن بود که تعداد واقعی  رفتار نژادپرستانه ضد مسلمانان  بسیار بیشتر از موارد ثبت‌شده است. به گفته «ریما هانانو» مدیر «کلیم» CLAIM، افزایش شدید حملات و تبعیض‌های ضد مسلمانان در سال ۲۰۲۳ به شدت نگران‌کننده است و تاکنون به این تهدید به اندازه‌ کافی توجه نشده است. در آلمان خیابان، اتوبوس یا مسجد دیگر برای مسلمانان و کسانی که مسلمان به نظر می‌رسند، مکان‌های امنی نیستند. نژادپرستی ضد مسلمانان هرگز به اندازه‌ امروز عادی و پذیرفته شده نبوده و در میان مردم آلمان ریشه نداشته است. پیامدهای این موضوع برای قربانیان اغلب بسیار جدی است و بسیاری از افراد احساس می‌کنند که شایسته ادغام در جامعه آلمان نیستند. این نژادپرستی اغلب پشت سر بحث‌های نمایشی پنهان می‌شود و به این ترتیب تداوم می‌یابد و عادی و بازتولید می‌شود. گفتمان‌های مغرضانه نژادی در فضای سیاسی و رسانه‌ای در مورد مهاجرت، ادغام یا امنیت، فضایی را ایجاد می‌کند که نفرت، تبعیض و خشونت علیه مسلمانان را دامن می‌زند و مشروعیت می‌بخشد. «کلیم» CLAIM در چارچوب هفته‌های اقدام علیه نژادپرستی ضد مسلمانان (17 ژوئن تا 1 ژوئیه) گزارشی از وضعیت نژادپرستی ضد مسلمانان در جامعه مدنی آلمان و گزارشی از  تعداد  سالانه  تجاوزات و تبعیض‌های ضد مسلمانان در آلمان در سال 2023 را منتشر کرد. گزارش سالانه 2023  هشداردهنده است: به طور متوسط، روزانه بیش از پنج حمله ضد مسلمانان در آلمان رخ می‌دهد که شامل تبعیض، توهین و خشونت فیزیکی یا آسیب به اموال می‌شود. در سال 2023، در مجموع 1926 مورد حادثه ضد مسلمانان که فقط مربوط به فضای آفلاین هستندکه این رقم در سال 2022 898 مورد بود. این رقم نشان‌دهنده افزایشی حدود 114 درصدی نسبت به سال قبل است که بسیار نگران‌کننده است. افراد به دلیل مسلمان بودن یا به دلیل زبان، نام، قومیت واقعی یا انتسابی یا ظاهر آنها که تصور می‌شود مسلمان هستند، هدف قرار می‌گیرند. رویدادهای اسلام‌ستیزانه در سال ۲۰۲۳ در آلمان شامل این موارد بوده اند: ۱۲۷۷ حمله لفظی از قبیل تحریک به نفرت، توهین و تهدید، ۳۶۳ مورد تبعیض، ۱۷۸ مورد حمله فیزیکی با پیامد جراحات جسمی، ۴ اقدام به قتل و ۵ مورد آتش سوزی عمدی.

از جمله  این حوادث مواردی مثل آتش‌زدن یک مسجد در شهر بوخوم و کشیدن تصویر صلیب شکسته بر روی دیوارهای آن، تیراندازی به درب خانه‌ای که یک خانواده مسلمان در آن ساکن بودند و هل دادن یک زن مسلمان طرفدار جنبش اسلامی حماس به روی ریل قطار را شامل می‌شود. در گزارشی که توسط سازمان کلیم در کنفرانس مطبوعاتی در برلین اعلام شد، آمده است که مقامات آلمانی به این پدیده توجه کافی ندارند و حتی وجود آن را انکار می‌کنند، زیرا احزاب اصلی، سیاست‌های جناح راست افراطی و ضد اسلامی – که محبوبیت آن در حال افزایش است – پذیرفته‌اند. حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) که علنا در برنامه خود اعلام کرده است که اسلام بخشی از آلمان نیست، در نظرسنجی‌ها در سال گذشته به رتبه دوم جهش کرد و احزاب اصلی را بر آن داشت تا در مورد مهاجرت سخت‌تر موضع‌گیری کنند.

«ریم آلبالی-رادووان»، وزیر مشاور در امور مهاجران، پناهندگان و ادغام در این رابطه گفت حملات ضد مسلمانان در خلأ رخ نمی‌دهند. این حملات ریشه در گفتمان‌ها و روایت‌های ضد مسلمانان دارند که فضایی از طرد و جدایی ایجاد می‌کنند و زمینه را برای نفرت‌پراکنی و خشونت فراهم می‌کنند. نژادپرستی ضد مسلمانان به  واقعیت روزانه‌ بسیاری از مردم در کشور آلمان تبدیل شده است. وی تاکید کرد همه‌ ما باید در برابر نژادپرستی بایستیم، نژادپرستی ضد مسلمانان را به وضوح  بیان و محکوم کنیم و با آن مقابله کنیم - در پارلمان‌ها و  مباحثات  عمومی، در محل کار، در باشگاه ورزشی یا در جمع دوستان. پس از آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر 2023،حملات به مسلمانان و اماکن مسلمان‌نشین به طور چشمگیری در سراسر آلمان افزایش یافت. مورد  بسیار  نگران‌کننده  این است که  عاملان  بزرگسال  بارها  کودکان و زنان را به صورت  لفظی و  جسمانی  مورد  حمله قرار داده‌اند.

نتایج اصلی گزارش وضعیت اجتماعی درباره نژادپرستی ضد مسلمانان در سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۳، تعداد وقایع ضد مسلمانان به ۱۹۲۶ مورد ثبت شده رسید که بالاترین حد خود را نشان می‌دهد. به این ترتیب، در سال ۲۰۲۳ به‌طور متوسط روزانه بیش از ۵ واقعه ضد مسلمانان رخ داده است که این ارقام در سال ۲۰۲۲به میزان 2 مورد در روز بوده است. از جمله این موارد ۸۸ حمله به مکان‌های مذهبی و اماکن مرتبط با مسلمانان بوده است.

متأثران شامل مسلمانان و افرادی که به عنوان مسلمان شناخته می‌شوند، مکان‌های مذهبی و اماکنی مانند مساجد یا قبرستان‌های مسلمانان و همچنین اماکن مشخص‌شده برای مسلمانان مانند رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها بوده‌اند.

حملات لفظی با ۱۲۷۷ مورد ثبت شده بزرگترین سهم را داشتند (۶۶٪)، و پس از آن ۳۶۳ مورد تبعیض (۱۹٪) و ۲۸۶ مورد رفتار آسیب‌زننده (۱۵٪) ثبت شده است. دسته حملات لفظی شامل ۷۶۴ مورد تحریک به نفرت عمومی، ۳۵۳ توهین، ۱۲۰ تهدید/اجبار، ۱۷ تهمت و ۲۳ مورد بدگویی بوده است. در مجموع، ۱۷۸ مورد ضرب و جرح، ۴ تلاش برای قتل، ۹۳ مورد تخریب اموال، ۵ مورد آتش‌سوزی و ۶ مورد دیگر از خشونت‌ها مانند سرقت یا ورود به ملک دیگر ثبت شده است.

۵۰۷ مورد ثبت شده علیه افراد بوده است. در ۱۲۵ مورد ثبت شده، گروه‌ها و در ۷۴ مورد یک «مکان مذهبی/مکان» مانند مسجد یا قبرستان تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. در ۱۴ مورد اماکن مشخص‌شده به‌عنوان مسلمانان مانند رستوران‌ها یا دکه‌های غذا تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. در ۶۲٪ موارد ثبت شده، زنان تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

شورای اروپا نگران افزایش اسلام‌هراسی

کمیسیون شورای اروپا نیز با انتشار گزارشی نگرانی خود را نسبت افزایش اسلام‌هراسی و یهودی‌ستیزی در سطح اروپا ابراز کرد.بر اساس گزارش سالانه کمیسیون ضد نژادپرستی و عدم تحمل شورای اروپا (ECRI) که در استراسبورگ منتشر شد، جنگ خاورمیانه در نوار غزه از 7 اکتبر باعث افزایش اسلام‌هراسی و یهودی‌ستیزی در اروپا شده است. طبق این گزارش، در برخی کشورها، تعداد حملات یهودی‌ستیزانه در سه ماه پس از 7 اکتبر بیشتر از یک سال کامل بوده است. همچنین اظهارات نفرت‌پراکنانه علیه مسلمانان نیز به شدت افزایش یافته است. در ادامه گزارش آمده است که مسلمانان در اروپا به طور کلی مسئول حملات تروریستی در خاورمیانه شناخته شده و به همین دلیل با خشونت مرتبط شده‌اند. در بسیاری از موارد، در بحث‌های عمومی، اسلام‌هراسی با بیگانه‌هراسی عمومی ترکیب شده و یا به صورت سیاسی از یک اسلام‌گرایی تهدیدآمیز استفاده شده است.

کمیسیون شورای اروپا نگرانی جدی خود را از اشکال مختلف نفرت ضد مسلمانان و تبعیض که در اروپا مشاهده می‌شود، ابراز کرده است. به همین ترتیب، اقدامات ضد تروریسم و افراط‌گرایی، پیامدهایی برای مسلمانان به طور کلی یا افرادی که به عنوان مسلمان شناخته می‌شوند، داشته است.

فقط در آلمان، از 7 اکتبر تاکنون، 630 حمله به مسلمانان ثبت شده است. در این میان زنان مسلمان در رأس کسانی هستند که از وضعیت موجود آسیب می‌بینند؛ کسانی که با موارد متعددی از اسلام‌هراسی مواجه هستند و به طور خاص زنان محجبه با محدودیت‌های اجتماعی بیشتری مواجه هستند، درحالی که در کشورهای اروپایی به دنیا آمده و در آن رشد کرده‌اند، اما فرصت‌های آموزشی و شغلی کمتری برای آن‌ها فراهم است.در این گزارش سالانه آمده است: مسلمانان در اروپا در پی جنگ در خاورمیانه، با دستاویز تعمیم جنگ‌طلبی و کلیشه‌سازی علیه کل مسلمانان و پیش فرض ارتباط آنها با خشونت‌طلبی، مقصر شناخته شده و مورد سرزنش قرار می‌گیرند.این گزارش می‌افزاید: مسلمانان، به ویژه دختران دانش‌آموز در برخی از کشورها که نمادهای مذهبی قابل مشاهده مانند حجاب یا لباس‌های سنتی به تن دارند، در برخی مواقع مرتبط با تروریسم یا افراط‌گرایی معرفی شده‌اند.

افزایش114 درصدی خشونت‌ها و تبعیض‌های ضد مسلمانان آلمان در سال ۲۰۲۳

توصیه‌های کلیدی برای مقابله با نژادپرستی ضد مسلمانان

سازمان «کلیم» CLAIM  توصیه‌های کلیدی برای مقابله با نژادپرستی ضد مسلمانان ارائه کرده این توصیه‌ها شامل موارد زیر است:

تضمین حفاظت از افراد که به طور نژادپرستانه نشانه‌گذاری شده‌اند - از جمله مسلمانان - در تمامی فضاهای عمومی توسط دولت آلمان.

گسترش و تأمین مالی دائمی ساختارهای مشاوره و حمایت و همچنین گسترش ساختارهای نظارت ملی برای نژادپرستی ضد مسلمانان - به صورت آنلاین و آفلاین.

ثبت و مجازات قاطع جرائم ضد مسلمانان توسط نهادهای قضایی و همکاری با جامعه مدنی.

شناخت نژادپرستی ضد مسلمانان و ایجاد یک تعریف عملیاتی واحد از نژادپرستی ضد مسلمانان به عنوان پایه‌ای برای اقدامات دولتی.۱۲ توصیه عملی در نشریه «تصویر وضعیت اجتماعی نژادپرستی ضد مسلمانان» موجود است.

«کلیم» CLAIM شامل و متصل‌کننده ۵۱ نهاد مدنی مسلمان و غیرمسلمان است و یک اتحاد گسترده اجتماعی علیه نژادپرستی ضد مسلمانان، ضد اسلام‌هراسی و ضد مسلمان‌هراسی ایجاد می‌کند. «کلیم» CLAIM توسط Teilseiend e. V اداره می‌شود و همچنین توسط وزارت فدرال خانواده، سالمندان، زنان و جوانان (BMFSFJ) در چارچوب برنامه فدرال «زندگی دموکراتیک» و توسط نماینده دولت فدرال برای مهاجرت، پناهندگان و ادغام و همچنین نماینده دولت فدرال برای مبارزه با نژادپرستی حمایت می‌شود.

از سال ۲۰۲۰، «کلیم» CLAIM شریک شبکه مهارت‌های ضد اسلام‌هراسی و ضد مسلمان‌هراسی در چارچوب برنامه فدرال "زندگی دموکراتیک!" است. اطلاعات بیشتر درباره «کلیم» CLAIM در www.claim-allianz.de موجود است.

منبع:  Claim-allianz - zeit

کد خبر 20337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =