افزایش جرایم  مواد مخدر در آلمان

بر اساس گزارش اداره پلیس جنایی فدرال آلمان جرایم مربوط به تجارت و مصرف مواد مخدر طی سال ٢٠٢٣ در این کشور افزایش پیدا کرده است. در این میان آمارهای مربوط به قاچاق کوکائین چشمگیر بوده است.

آمارها نشان می‌دهند که در سال‌های گذشته جرائم مربوط به مواد مخدر در آلمان به طور مداوم در حال افرایش بوده اند. بر اساس گزارش اداره پلیس جنایی فدرال آلمان (BKA) ، پلیس این کشور در سال ٢٠٢٣ میلادی ۳۴۶ هزار و ۸۷۷ جرم مربوط به مواد مخدر را ثبت کرده است که نسبت به سال پیش از آن ١.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. پلیس جنایی آلمان در این رابطه گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد، جرائم مربوط به تجارت و قاچاق مواد مخدر شش درصد و جرائم مربوط به مصرف یک درصد افزایش داشته اند. این میزان در نوع خود در آلمان یک رکورد محسوب می‌شود. بر اساس این گزارش جرایم مربوط به کوکائین چشمگیر هستند. با افزایش ۲۷.۴ درصدی، این جرایم در سال ۲۰۲۳ به یک رکورد جدید رسیدند. حدود ۴۳ تن کوکائین در سال گذشته توقیف شد که دو برابر بیشتر از هر یک از سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است. اداره پلیس جنایی فدرال آلمان (BKA) اعلام کرد: «گروه‌های جنایتکار تمایل بیشتری به پرداخت رشوه‌های بالا یا اعمال خشونت شدید هم علیه باندهای رقیب و هم علیه اعضای گروه خود نشان می‌دهند. با این حال، ماده مخدری که بیشترین تعداد جرایم را به خود اختصاص داده است، همچنان ماری‌جوانا (علف) است: دو سوم تمام جرایم مواد مخدر آلمان در سال ۲۰۲۳ مربوط به ماری‌جوانا (علف) بوده است. مجموعاً حدود ۲۰.۹ تن ماریجوانا و ۳.۷ تن حشیش در آلمان توقیف شد. علاوه بر واردات از خارج، ماری‌جوانا (علف)  نیز به طور غیرقانونی در آلمان کشت شده است: در سال ۲۰۲۳ مجموعاً ۴۵۰ مزرعه ماری‌جوانا (علف)  با ظرفیت کشت بیش از ۲۰ گیاه توقیف شد. مصرف و کشت ماری‌جوانا (علف)  تحت شرایط خاصی از اول آوریل ۲۰۲۴ در آلمان قانونی شده است. همچنین، مواد مخدر سنتزی همچنان نقش خود را حفظ کرده‌اند. در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۲۰۰۰ کیلوگرم آمفتامین، بیش از ۱.۱ میلیون قرص اکستازی و بیش از ۴۵۰ کیلوگرم مت‌آمفتامین در آلمان توقیف شد. به گفته «مارتینا لینک»، معاون رئیس اداره پلیس جنایی فدرال آلمان (BKA) بنادر دریای شمال اروپا به مهم‌ترین دروازه‌های ورودی برای واردات مواد مخدر به اروپا تبدیل شده‌اند.

علت افزایش آمار چیست؟

«نانسی فزر»، وزیر کشور آلمان در واکنش به انتشار این گزارش تحقیقات و تحت تعقیب قرار دادن موفق مجرمان را دلیل اصلی افزایش این آمار دانسته است. او در این‌باره گفت ما به این رویکرد سختگیرانه علیه کارتل‌های مواد مخدر ادامه خواهیم داد. وی همچنین «سیل ورود کوکائین به اروپا» را نگران‌کننده توصیف کرده و گفته که این مسئله میلیاردها سود برای کارتل‌های بین‌المللی مواد مخدر در پی دارد. بر اساس گزارش اداره پلیس جنایی فدرال آلمان جرائم مربوط به ماده مخدر «حشیش» دو سوم و بیشترین نسبت جرائم مواد مخدر را به خود اختصاص داده است.به گزارش پلیس جنایی آلمان، در سال ٢٠٢٣ در کل ٢٠ تن و ٩٠٠ کیلو ماری‌جوانا، ٣ تن و ٧٠٠ کیلو حشیش در آلمان کشف و ضبط شده است.در همین حال، میزان مصرف و قاچاق مخدرهای صنعتی نیز کماکان بالا بوده است.

در سال ٢٠٢٣ حدود دو تن مادە مخدر آمفتامین و بیش از یک تن قرص اکستازی در آلمان کشف و ضبط شده اند.در گزارش اداره پلیس جنایی آلمان تاکید شدە کە استفادە از سرویس‌های پیام‌رسان برای قاچاق و فروش مواد مخدر به شدت افزایش یافته است.به علاوه، تجارت مواد مخدر در اینترنت اکنون به طور ثابت جا افتاده است. به گفته BKA (اداره پلیس جنایی فدرال آلمان)، به ویژه از پیام‌رسان‌ها و گروه‌های چت باز برای تبلیغ مواد مخدر استفاده می‌شود. در شبکه‌های اجتماعی، پیشنهادات جامع مواد مخدر یافت می‌شود – حتی مواردی که کاربران به طور فعال به دنبال آن‌ها نیستند. از طریق حساب‌های کاربری متعدد، تجارت مواد مخدر به کاربران به راحتی امکان‌پذیر می‌شود.از سال ۲۰۱۷ تعداد مرگ‌های ناشی از مواد مخدر به طور مداوم در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۳ در آلمان ۲۲۲۷ مرگ ناشی از مواد مخدر به ثبت رسیده است، که این یک افزایش ۱۱.۹ درصدی نسبت به سال قبل است. حدود ۸۰ درصد از متوفیان ناشی از مواد مخدر مرد بودند و میانگین سنی آن‌ها ۴۱ سال بود. همچنین، تعداد افرادی که به دلیل مصرف مخلوطی از مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند، در سال گذشته ۳۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ بود.

افزایش مصرف مواد مخدر در جهان

نه تنها در آلمان، بلکه در سراسر جهان مصرف مواد مخدر در حال افزایش است. این موضوع در گزارشی که سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه منتشر کرده، نشان داده شده است. بر اساس این گزارش، تعداد افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند تا سال ۲۰۲۲ به ۲۹۲ میلیون نفر در جهان رسیده است – یک افزایش ۲۰ درصدی در طول ده سال.

منبع:  FAZ

کد خبر 20340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =