روی گردانی از کلیسای کاتولیک آلمان ادامه دارد

کلیسای کاتولیک در آلمان همچنان در حال کوچک شدن است: طبق آمار جدید ارائه شده توسط کنفرانس اسقفان آلمان در بن، بیش از 400 هزار نفر در آلمان در سال گذشته از کلیسای کاتولیک خارج شده‌اند. این تعداد کمی کمتر از سال قبل است.

بر اساس آمار جدید در سال 2023، ۴۰۲,۶۹۴ نفر از کاتولیک‌ها در آلمان از کلیسا خارج شدند. این اطلاعات از آمار منتشر شده توسط کنفرانس اسقفان آلمان در بن استخراج شده است. بیشترین تعداد خروج با بیش از ۵۲۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

درخواست اسقف لیمبورگ برای اصلاحات

«جورج بی‌زینگ» اسقف لیمبورگ و رئیس کنفرانس اسقفان کاتولیک آلمان، آمار جدید کلیسا را نگران‌کننده توصیف کرده است. بی‌زینگ گفت این ارقام نشان می‌دهد که کلیسا در بحران عمیقی قرار دارد. این اعداد نشان‌دهنده واقعیت هستند. او بر لزوم اصلاحات در کلیسای کاتولیک تاکید می‌کند اما می‌گوید تنها اصلاحات نمی‌تواند بحران را برطرف کند اما بدون اصلاحات بحران تشدید می‌شود و به همین دلیل تغییرات ضروری است.

خروج از کلیسا در اسقف‌نشین‌ها

اسقف‌نشین درسدن-مایسن در سال گذشته شاهد 2771 مورد خروج از کلیسا بود. این اسقف‌نشین که شامل ایالت زاکسن و بخش‌هایی از تورینگن است، در مجموع 130991 عضو دارد. بر اساس روند سراسری، اسقف‌نشین ماگدبورگ نیز در سال گذشته 1224 مورد خروج از کلیسا را ثبت کرد. در مجموع در پایان سال 2023، 71925 کاتولیک در اسقف‌نشین ماگدبورگ باقی مانده بودند. 392 عضو کلیسای کاتولیک را در گورلیتز ترک کردند، 30 نفر کمتر از سال 2022. این موضوع نشان می‌دهد که ضعیف‌ترین اسقف‌نشین آلمان از نظر تعداد اعضا نیز با روند سایر اسقف‌نشین‌های آلمان مطابقت دارد. در پایان سال 2023، 28862 عضو در اسقف‌نشین گورلیتز باقی مانده بودند.

تعداد خروج از کلیسا در اسقف‌نشین کاتولیک ارفورت در سال گذشته 1811 نفر بود. در سال 2022، 2413 نفر از این اسقف‌نشین خارج شده بودند. در مجموع، اسقف‌نشین ارفورت در پایان سال 2023، 134371 عضو کلیسا داشت.

در حال حاضر ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر پیرو کلیسای کاتولیک در آلمان هستند که ۲۴ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، یعنی از هر چهارنفر یک نفر در آلمان معتقد و پیرو کلیسای کاتولیک است. اما این آمار ممکن است تا پایان سال جاری میاتدی برای اولین بار به کمتر از ۲۰ میلیون نفر برسد. رییس کنفرانس اسقف‌های آلمان می‌گویداعداد نشان‌گر واقعیت هستند. او تاکید می‌کند که کلیسای کاتولیک باید صادق باشد و تغییرات را بپذیرد.

بنا بر گزارش کنفرانس اسقف‌ها تعداد کسانی که در سال گذشته غسل تعمید داده شدند ۱۳۱ هزار نفر در برابر ۱۵۵ هزار نفر در سال قبل از آن است. ازدواج‌های کلیسایی نیز در سال گذشته  ۲۷ هزار و ۶۰۰ فقره بود در حالی که در سال 2022 تعداد ۳۵ هزار و ۵۰۰ فقره ازدواج کلیسایی ثبت شده بود.

روند خروج شهروندان از کلیسای کاتولیک آلمان ادامه دارد

تقریباً ۴۶ درصد هنوز عضو کلیسا هستند

سهم دو کلیسای اصلی آلمان از جمعیت کل به ترتیب ۲۴ و ۲۲ درصد است. بنابراین در مجموع حدود ۴۶ درصد از مردم آلمان عضو کلیسای انجیلی یا کاتولیک این کشور هستند. کلیسای پروتستان در آلمان نیز در سال ۲۰۲۳، ۳۸۰ هزار عضوش را از طریق خروج از کلیسا از دست داد که نزدیک به آمار سال قبل بود. این کلیسا در مجموع ۱۸ و نیم میلیون عضو در آلمان دارد.

کلیسای پروتستان آلمان (EKD) نیز پیش از این در ماه مه آمار خود را ارائه کرده بود. طبق آمار این کلیسا، حدود 380 هزار نفر در سال 2023 از این کلیسا خارج شده‌اند. طبق برآوردهای اولیه EKD، در پایان سال 18.56 میلیون نفر عضو 20 کلیسای ایالتی در سراسر آلمان بوده‌اند.

تأثیر کاهش اعضا بر درآمد و مالیات کلیسا

کاهش تعداد اعضا در طولانی مدت بر درآمدهای مالیات کلیسا و به تبع آن بر امور مالی کلیساها تأثیر می‌گذارد. بسیاری از اسقف‌نشین‌ها و کلیساهای محلی به همین دلیل در حال حاضر مسیر صرفه‌جویی شدید را پیش رو گرفته اند. این وضعیت به نوبه خود بر تعداد خدمات کلیسایی، اجتماعی و همچنین مشاوره‌های روحانی آنها نیز تأثیر می‌گذارد.

تعداد کشیشان و روحانیون نیز کاهش یافته است

تعداد کلیساهای کاتولیک در آلمان از ۹,۶۲۴ در سال ۲۰۲۲ به ۹,۴۱۸ در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. همچنین آمار کنفرانس اسقف‌ها نشان می‌دهد که تعداد کشیشان به ۱۱,۷۰۲ نفر (در سال ۲۰۲۲: ۱۱,۹۸۷ نفر) رسیده است که از این تعداد، ۵,۹۷۱ نفر به عنوان کشیشان محلی فعالیت می‌کنند (در سال ۲۰۲۲: ۶,۰۶۹ نفر).کلیسای کاتولیک در آلمان به دلیل  رسوایی کودک‌آزاری و تغییر ارزش‌های جامعه سالهاست که در حال از دست دادن اعضایش است. با این حال از سال 2019 سعی کرده با ایجاد اصلاحاتی موسوم به «راه مجمع مشورتی کلیسا» این بحران‌ها را مدیریت کند، هرچند واتیکان به این اصلاحات با دیده تردید و انتقاد می‌نگرد.

منبع:  ZDF - mdr

کد خبر 20341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =