کاهش شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در آلمان پس از چندین سال

برای اولین بار از زمان شیوع کرونا تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در آلمان کمتر شده است. یک کارشناس این موضوع را روند معکوس نامیده که برای بار اول در زمینه شبکه‌های اجتماعی تجربه می‌شود.

برای اولین بار تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در آلمان کاهش یافته است.

کاهش استفاده حرفه‌ای از شبکه‌های اجتماعی

استفاده حرفه‌ای از شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به طور متوسط، این رسانه‌ها به میزان ۹.۳ ساعت در هفته برای کار استفاده می‌شوند که این میزان ۴.۴ ساعت کمتر از سال ۲۰۲۳ است. به طور خاص، فعالیت کاربران گروه سنی ۴۰ تا ۴۹ سال به میزان ۱۲.۷ ساعت کاهش یافته و به ۷.۶ ساعت در هفته رسیده است.

رولاند هاینتسه، علت این امر را بیش از هرچیز نفرت پراکنی در شبکه‌های اجتماعی می‌داند که به خصوص پس از آغاز جنگ در غزه بسیار بیشتر شده است.دلیل دیگر کم شدن رغبت آلمانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی نیز از نظر این کارشناس سیل عظیم محتوای نامتناسب در این شبکه‌هاست. در صورتی که کاهش اهمیت شبکه‌های اجتماعی تایید شود، این برای صنعت تبلیغات نیز معنادار خواهد بود. به گفته هاینتسه این موضوع در نهایت به این ختم می‌شود که شعار «هرچه دیجیتال‌تر، بهتر» دیگر بی‌معناست. اطلس شبکه‌های اجتماعی ۲۰۲۴ که سفارش‌دهنده این نظرسنجی بوده می‌گوید ۸۰ درصد آلمانی‌های بالای ۱۶ سال در شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک، یوتیوب، ایکس، واتس‌اپ، بلاگ‌ها یا اتاق‌های بحث دیجیتال فعال هستند. این در حالی است که سال گذشته ۸۴ درصد آلمانی‌ها در این شبکه‌ها عضویت داشتند. از زمان همه‌گیری کرونا تا کنون این اولین بار است که این اطلس یک عقب‌گرد در این زمینه را نشان می‌دهد.

کاهش اعتماد به پست‌های رسانه‌های اجتماعی

بر اساس داده‌های منتشرشده اطلس شبکه‌های اجتماعی، بالاترین درصد استفاده آلمانی‌ها از این شبکه‌ها با ۹۰ درصد در سال ۲۰۱۷ بود.نظرسنجی انجام‌شده همچنین نشان داده که نه تنها تعداد کاربران کاهش داشته بلکه فعالیت آنها نیز کمتر شده است. به طور متوسط فعالیت هفتگی بیشتر از دوساعت در این شبکه‌ها ۱۸/۷ درصد کاهش داشته است. این کاهش بیش از همه در رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال رخ داده است.این نظرسنجی که در فاصله ژانویه تا فوریه سال جاری انجام شده مجموعاَ ۳۵۰۰ نفر  بالای ۱۶ سال را مورد سوال قرار داده است.

استفاده حرفه‌ای از شبکه‌های اجتماعی

با این حال، شبکه‌های اجتماعی همچنان برای فعالیت حرفه‌ای اهمیت دارند:

نیمی از افراد در شغل خود از شبکه‌های اجتماعی برای مقاصد حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

۱۷ درصد از آن‌ها حتی به طور مکرر.

۷۱ درصد از کاربران حرفه‌ای بر این باورند که شبکه‌های اجتماعی کار آن‌ها را آسان‌تر می‌کنند.

۴۰ درصد شبکه‌های اجتماعی را به خصوص برای تبادل اطلاعات مرتبط مهم می‌دانند.

 ۳۳ درصد برای نگهداشتن ارتباطات به این پلتفرم‌ها مراجعه می‌کنند. در گروه سنی بالای ۶۰ سال، این میزان به ۶۸ درصد می‌رسد، در حالی که در زیر ۳۰ سال تنها ۱۸ درصد است.

نتایج اطلس شبکه‌های اجتماعی ۲۰۲۴

برای تهیه اطلس شبکه‌های اجتماعی ۲۰۲۴، ۳۵۰۰ کاربر اینترنتی آلمانی بالای ۱۶ سال به صورت آنلاین مورد پرسش قرار گرفتند.نتایج نظرسنجی از یک گروه بالای ۱۶ سال در آلمان نشان داده که تعداد کسانی که در این کشور از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، برای اولین از زمان شروع کرونا نسبت به سال قبل کاهش داشته است. برخی افراد حتی این شبکه‌ها را به کل ترک کرده‌اند. این نظرسنجی همچنین نشان داده که افراد ساعات کمتری را نیز در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. رولاند هاینتسه کارشناس سیاسی علت این امر را بیش از هرچیز نفرت پراکنی در شبکه‌های اجتماعی می‌داند که به خصوص پس از آغاز جنگ در غزه بسیار بیشتر شده است.دلیل دیگر کم شدن رغبت آلمانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی نیز از نظر این کارشناس سیل عظیم محتوای نامتناسب در این شبکه‌هاست. در صورتی که کاهش اهمیت شبکه‌های اجتماعی تایید شود، این برای صنعت تبلیغات نیز معنادار خواهد بود. به گفته هاینتسه این موضوع در نهایت به این ختم می‌شود که شعار «هرچه دیجیتال‌تر، بهتر» دیگر بی‌معناست. اطلس شبکه‌های اجتماعی ۲۰۲۴ که سفارش‌دهنده این نظرسنجی بوده می‌گوید ۸۰ درصد آلمانی‌های بالای ۱۶ سال در شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، تیک‌تاک، یوتیوب، ایکس، واتس‌اپ، بلاگ‌ها یا اتاق‌های بحث دیجیتال فعال هستند. این در حالی است که سال گذشته ۸۴ درصد آلمانی‌ها در این شبکه‌ها عضویت داشتند. از زمان همه‌گیری کرونا تا کنون این اولین بار است که این اطلس یک عقب‌گرد در این زمینه را نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های منتشرشده اطلس شبکه‌های اجتماعی، بالاترین درصد استفاده آلمانی‌ها از این شبکه‌ها با ۹۰ درصد در سال ۲۰۱۷ بود.نظرسنجی انجام‌شده همچنین نشان داده که نه تنها تعداد کاربران کاهش داشته بلکه فعالیت آنها نیز کمتر شده است. به طور متوسط فعالیت هفتگی بیشتر از دوساعت در این شبکه‌ها ۱۸/۷ درصد کاهش داشته است. این کاهش بیش از همه در رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال رخ داده است.این نظرسنجی که در فاصله ژانویه تا فوریه سال جاری انجام شده مجموعاَ ۳۵۰۰ نفر  بالای ۱۶ سال را مورد سوال قرار داده است.اطلس شبکه‌های اجتماعی آلمان از سال ۲۰۱۱ همه ساله در همکاری با چند موسسه دیگر از جمله انستیتو تحقیقات مدیریت و اقتصاد  IMWF این نظرسنجی را سفارش می‌دهد.

منبع:  Springerprofessional

کد خبر 20392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =