۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
بروز ناآرامی در نیجریه

بیش از ده ها کشته بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان الهام گرفته از شورش کنیایی به رهبری جوانانبر اساس گفته‌های گروه‌های حقوق بشری، در پی تیراندازی نیروهای پلیس به معترضان در چندین ایالت شمالی از جمله بورنو، بیش از ده‌ها نفر کشته شدند که بخشی از تلاش برای کاهش ناآرامی‌ها بود.

نیجریه ای ها برای اعتراضات سراسری به خیابان ها آمدند

بیش از ده ها کشته بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان الهام گرفته از شورش کنیایی به رهبری جوانان

تظاهرکنندگان روز جمعه برای شنبه روز برای محکوم کردن بحران شدید زندگی و حکومت داری بد به خیابان‌های بزرگ‌ترین شهرهای نیجریه آمدند.

بر اساس گفته‌های گروه‌های حقوق بشری، در پی تیراندازی نیروهای پلیس به معترضان در چندین ایالت شمالی از جمله بورنو، بیش از ده‌ها نفر کشته شدند که بخشی از تلاش برای کاهش ناآرامی‌ها بود.

سازمان دهندگان تظاهرات، که در لاگوس و پایتخت ابوجا نیز برگزار شد، از مردم نیجریه خواسته بودند تا نارضایتی خود را از افزایش قیمت مواد غذایی و تورم افسارگسیخته در طول تظاهرات ده روزه نشان دهند.

آنها تا حدی از تظاهرات کنیا الهام گرفته اند، جایی که جنبشی به رهبری جوانان علیه افزایش مالیات پیشنهادی دولت برای پر کردن کسری مالی شورش کردند.

یک گروه حقوق بشری روز جمعه تأیید کرد که حداقل 28 معترض در جریان اعتراضات گسترده در نیجریه به دلیل بحران اقتصادی این کشور کشته شده اند.

در حالی که هزاران نفر از جوانان علیه بدترین بحران هزینه زندگی در این کشور طی سال‌ها تظاهرات کردند، نیروهای امنیتی برای سرکوب تظاهرات گسترده در نیجریه به خشونت متوسل شدند. آنها به سوی مردم شلیک کردند و برای متفرق کردم معترضین از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

عیسی سانوسی، مدیر عفو بین‌الملل، در نیجریه گفت که این سازمان به طور مستقل 13 مورد مرگ را که توسط شاهدان، خانواده‌های قربانیان و وکلا گزارش شده بود، تأیید می کند. سانوسی گفت: «یافته‌های ما تاکنون نشان می‌دهد که پرسنل امنیتی در مکان‌هایی که جان افراد از دست رفته است، عمداً از تاکتیک‌های طراحی شده برای کشتن استفاده کرده‌اند.»

پلیس و ارتش به شدت مسلح در سراسر کشور مستقر شده اند و پلیس در روز اول تظاهرات به سمت معترضان گاز اشک آور پرتاب کرد. رئیس پلیس ملی نیجریه، Kayode Egbetokun، گفت که همه واحدها در "هشدار قرمز" قرار گرفته اند و ممکن است به دنبال مداخله نظامی بیشتر باشند.

افزایش سختی

معترضان روز پنجشنبه در ابوجا، لاگوس و چندین شهر دیگر به دلیل اصلاحات اقتصادی که به تورم افسارگسیخته منجر شده و مشکلات فزاینده ای را بر مردم عادی نیجریه وارد کرده است، تظاهرات کردند.

معترضان اکثراً جوان با حمل پلاکاردها، زنگ ها و پرچم سبز و سفید نیجریه، آهنگ هایی را سر دادند و خواسته های خود از جمله بازگرداندن یارانه های گاز و برق را که به عنوان بخشی از تلاش اصلاحات اقتصادی لغو شده بود، ذکر کردند.

خشونت و غارت در ایالت های شمالی نیجریه متمرکز بود، که از جمله ایالت هایی هستند که از گرسنگی و ناامنی بیشترین آسیب را دیده اند. ده ها معترض در حال دویدن با کالاهای غارت شده از جمله مبلمان و حلب های روغن آشپزی دیده شدند.

چهار فرماندار در ایالت های خود مقررات منع آمد و شد اعلام کردند و گفتند که اراذل و اوباش تظاهرات را ربوده اند.

این اعتراضات عمدتاً به دلیل کمبود مواد غذایی و سوء حکومت و فساد در پرجمعیت ترین کشور آفریقا است. مقامات دولتی نیجریه جزو پردرآمدترین افراد در آفریقا هستند، در کشوری که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت این قاره است، برخی از فقیرترین و گرسنه ترین مردم جهان زندگی می کنند.

اصلاحات تینوبو

ناخوشی عمیقی که دولت رئیس جمهور بولا تینوبو در زمان روی کار آمدن سال گذشته متعهد به رفع آن شد، میلیون‌ها نفر را در کشوری با یکی از بالاترین تعداد افراد فقیر در جهان به فقر سوق داده است.

Tinubu مجموعه ای از اصلاحات اقتصادی را برای احیای اقتصاد بیمار نیجریه به کار گرفته است. اما راه‌حل‌های او مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است، با اقدامی برای حذف بخشی از یارانه‌های رایج اما پرهزینه سوخت که منجر به سه برابر شدن قیمت سوخت و افزایش هزینه‌های کالاهای مصرفی و حمل‌ونقل شد. ارز محلی نایرا نیز در پی دو کاهش ارزش در سال گذشته حدود 70 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

رئیس جمهور اصرار دارد که تغییرات برای سرپا نگه داشتن کشور مورد نیاز است.

در آستانه تظاهرات، مقامات دولتی از فعالان جوان خواسته بودند که راهپیمایی‌های به سبک کنیا را کنار بگذارند و به اصلاحات Tinubu فرصت دهند تا اقتصاد را بهبود بخشد.

اما شهروندان شاکی هستند چراکه سیاستمداران از خود خرج نمی‌کنند و خواستار بازگرداندن یارانه‌ها برای بنزین و برق و همچنین آموزش ابتدایی و متوسطه رایگان هستند.

آنها همچنین خواهان اقداماتی برای مبارزه با ناامنی گسترده هستند که به بخش کشاورزی آسیب رسانده است، در حالی که باندهای مسلح ساکنان و کودکان مدرسه را برای باج خواهی در شمال می ربایند.

Tinubu حداقل دستمزد جدیدی را روز دوشنبه امضا کرد تا به کارگران کمک کند تا با مشکلات کنار بیایند، اما بسیاری از 230 میلیون نفر این کشور یا خوداشتغال هستند یا شغل ندارند.

نیجریه سابقه سرکوب معترضان را دارد. تقریباً 60 نفر در سراسر کشور در تظاهرات علیه خشونت پلیس در سال 2020 کشته شدند، از جمله در محله لکی در لاگوس، جایی که سربازان به معترضان مسالمت آمیز آتش گشودند.

شایان ذکر است این اعتراض با عنوان " خشم 10 روزه " از اول آوگوست آغاز و تا 10 ام این ماه ادامه خواهد یافت و با شعار پایان دادن به حکومت داری بد در نیجریه در حال برگزاری است.

منابع:

ü https://www.rfi.fr/en/africa/20240802-nigeria-anti-hardship-protests-turn-deadly-as-police-fire-shots-tear-gas

ü https://abcnews.go.com/International/wireStory/rights-group-13-killed-protests-nigerias-economic-crisis-112503930

ü https://www.ft.com/content/75abed7a-f154-4122-944d-83c247b6f3a

 

 

کد خبر 20539

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =