تحلیلی بر روند مبارزه با فقر در قزاقستان

در قزاقستان برای مبارزه با فقر تریلیون‌ها هزینه شده است: چقدر واقعاً به افراد کم‌درآمد رسیده است؟

در قزاقستان برای مبارزه با فقر تریلیون‌ها هزینه شده است: چقدر واقعاً به افراد کم‌درآمد رسیده است؟

دقیقاً یک سال پیش، نمایندگان مجلس، اثربخشی برنامه دولتی افزایش درآمد مردم تا سال 2025 را بررسی کردند. یا بهتر بگوییم، ناکارآمدی آن را. اما با این حال تصمیم گرفتند که آن را تا سال 2029 تمدید کنند. اما هزینه این "تمدید" برای بودجه دولت چقدر خواهد بود؟

این سند در سال 2022 تصویب شد. اگر این سند در تابستان امسال نیز مورد بررسی و بحث قرار گرفت، چه اشتباهی رخ داد؟ هدف این برنامه افزایش درآمد مردم و کاهش سطح فقر است. اگر به آژانس بین‌المللی  Global Finance  اعتماد کنیم، قزاقستان در مورد نکته سطح فقر، در پایان سال گذشته در جایگاه دویستم جهان قرار دارد. حتی تاجیکستان بالاتر از قزاقستان قرار دارد. بنابراین نمی‌توان همیشه به این دفتر اعتماد کرد.

تحلیلی بر روند مبارزه فقر در قزاقستان

اعداد و مردم. و چه کسی بین آنهاست؟

اظهار نظر آازات کوانیشف، اقتصاددان:

حدود 5 میلیون شهروند فقیر در کشور قزاقستان وجود دارد. تقریباً به همان تعداد، افراد خوداشتغال نیز وجود دارند. طبق اطلاعات رسمی، هر ساله ده‌ها و صدها شرکت جدید در کشور افتتاح می‌شود و ده‌ها و صدها هزار شغل ایجاد می‌شوند. وزارت کار و وزارت کشور گزارش می‌دهند. دولت ارقام دیگری ندارد. گفتن اینکه چند شهروند در "سایه" کار می‌کنند دشوار است. این بدان معناست که آنها مالیات نمی‌پردازند و بعید است که حقوق بازنشستگی مناسبی کسب کنند و تعداد بیکاران و فقرا کاهش نمی‌یابد. آنها برای ما "ارواح مرده" هستند. این آمار رسمی است.

"کاروان" کمک

طبق آمار رسمی، 5.1 درصد از جمعیت قزاقستان فقیر هستند. درآمد آنها کمتر از حداقل معیشت است که امسال به 43407 تنگه رسید. همانطور که در جلسه هیات دولت اشاره شد، وضعیت "با توزیع نابرابر درآمد تشدید می‌شود. " مطابق اعلام وزارت اقتصاد ملی، "تعداد سالانه شهروندان شاغل تا سال 2029 به 450-480 هزار نفر خواهد رسید. "

پول - به سمت جیب، مردم - به کجا می‌روند؟

یکی از مشکلات اصلی در این برنامه ذکر شده است - افزایش تعداد قزاقستانی‌هایی که با کمک هزینه زندگی می‌کنند و این عمدتاً ساکنان روستا هستند. راه حل پیشنهادی آموزش و تشویق شهروندان فقیر برای ایجاد کسب و کار خود آزمایش شده است، اما همیشه موفق نیست. تجربه نشان داده است که حتی پس از آموزش و تمرین، کسب و کار در بین فقرا اغلب موفق نمی‌شود: تجربه، دانش بازار و بسیاری از مهارت‌های لازم وجود ندارد. اما اینکه این "خیریه" تا چه حد موجه بوده است، اطلاعات دقیقی در دست نیست. بودجه تمام شده است - نتایج کجا هستند؟

به هر حال، زمانی که این برنامه در پایان ماه ژوئن دوباره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، وزارت کشور اعلام کرد که 962 هزار شهروند از طبقه فقیر در سال 2023 مشغول به کار شده‌اند. اما چه تعداد از آنها در مشاغل دائمی و چه تعداد در مشاغل موقت هستند - پاسخی وجود ندارد.

صرفا آمار و ارقام کلی برای سال گذشته مشخص است. "298 پروژه با 1.8 تریلیون تنگه با ایجاد 26.2 هزار شغل به بهره برداری رسید... 11.2 هزار وام خرد به مبلغ 69.6 میلیارد از بودجه کشور برای برنامه "آئول اماناتی" اختصاص یافت. وزارتخانه گزارش می‌دهد: "در نتیجه، 12 هزار شغل جدید ایجاد شده است. " اما آیا همه آنها فعال هستند؟

مروئرت مخموتوا مدیر بنیاد "مرکز تجزیه و تحلیل مشکلات اجتماعی"، در اظهار نظری درباره این سند بیان کرد: با برنامه افزایش درآمد مردم، مانند بسیاری دیگر از برنامه‌های ملی، "همه چیز آنقدرها هموار نیست. " از آنجایی که "در ابتدا سطح فقر را به طور ناکافی ارزیابی می‌کنیم... لازم است در نظر بگیریم که شهروندانی که درآمد آنها تنها 70 درصد از حداقل معیشت است، فقیر محسوب می‌شوند. "

به گفته مرکز استراتژی مطالعات سیاسی "استراتژی"، "بیش از 30 درصد از قزاقستانی‌ها خود را فقیر شاغل می‌دانند. درآمد آنها اجازه بهبود شرایط زندگی را نمی‌دهد، زیرا نیمی از پول صرف غذا می‌شود. "

همچنین خانم مخموتوا معتقد است که "کمک‌های بلاعوض و وام‌های خرد در مقادیر کم توزیع می‌شود و آنها در اصل برای همه متقاضیان کافی نیستند... و در مورد اثربخشی برنامه‌های دولتی به طور کلی، ادامه داد. مخموتوا، دلیل اصلی عدم دستیابی به نتایج، کنترل ناکافی از جمله از طرف کارشناسان مستقل در هر مرحله از اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های ملی است. ".

به عقیده برخی کارشناسان، در مجموع برنامه چندان بد نیست. اما، ممکن است مجبور شویم دوباره آن را اصلاح کنیم. از آنجایی که وضعیت اقتصادی کشور دستخوش تغییراتی شده است. اصلاح این سند به این دلیل بود که در نسخه به روز شده لازم بود شاخص‌های هدف را روشن و با جزئیات بیشتری شرح دهیم. به طور دقیق، وزارتخانه گزارش داد تاکید بر پنج حوزه اصلی بود که عبارتند از "ایجاد شغل در بخش واقعی اقتصاد، افزایش درآمد روستاییان در چارچوب اجرای پروژه "آئول اماناتی"، افزایش دستمزدها در بخش واقعی اقتصاد و همچنین در بخش بودجه، حمایت هدفمندتر دولت از اقشار آسیب پذیر اجتماعی. مورد آخر قبلاً در نتیجه دیجیتالی شدن انجام شده است، ".

باز هم معضل: به چه کسی ماهی بدهیم و به چه کسی قلاب ماهیگیری؟ لطفا در صف نایستید!

گالیم سیتژانوف، اقتصاددان، به سوالات "کاروان" بسیار تند واکنش نشان داد.

" در حال حاضر غلبه بر فقر در قزاقستان یک آرمانشهر است. خیالات وحشی. به جز شاید واتیکان، هیچ کشوری در جهان نتوانسته این کار را انجام دهد. صدها عامل بر فقر تأثیر می‌گذارد: خشکسالی، سیل، سونامی، زلزله، بیماری‌های همه‌گیر، تورم، تحریم‌ها، جنگ‌های تجاری، فساد... و فساد در همه جا - از غرب تا شرق، از جنوب تا شمال. از آمریکا تا کره جنوبی، چین و ژاپن، از اسکاندیناوی تا مدیترانه و آفریقا؛ در این کشور هم همینطور وجود دارد. تریلیون‌ها برای ایجاد شغل هزینه شده است و این افراد چه چیزی تولید می‌کنند؟ آیا آنها بودجه کشور را پر می‌کنند یا اینها مشاغل "کاغذی" هستند؟ شرکت‌های ارواح؟ آیا این "مشاغل جدید" برای مالیات دهندگان خیلی گران نیست؟ فکر می‌کنم که برخی از برنامه‌های دولتی و پروژه‌های ملی آسیب جدی به اقتصاد قزاقستان وارد کرده‌اند - زیرا بد فکر شده و بد محاسبه شده‌اند. به نظر راقم، اقتصاد برنامه ریزی شده شوروی زیادی در آنها وجود داشت، نه بازار.

و اجازه دهید نقل قولی از یکی از همکاران روسی را که 15-20 سال پیش گفته بود، یادآوری کنم: "فقر ارثی است. " منظور این بود که اگر دولت برای کاهش شکاف درآمدی بین ثروتمندان و فقرا تلاش نکند، پیامدهای اجتماعی برگشت ناپذیر است. سعی می‌کنند این کار را در قزاقستان انجام دهند. همیشه نمی‌فهمیم که به چه کسی "ماهی" بدهیم و به چه کسی "قلاب ماهیگیری". صف "قلاب ماهیگیری" لاغر است. همه "ماهی" می‌خواهند. و برای آن، همانطور که رئیس جمهور و نخست وزیر گفتند، دیگر نیازی به ایستادن در صف نیست. "

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://www.caravan.kz/news/v-kazakhstane-potratili-trilliony-na-borbu-s-bednostyu-skolko-realno-doshlo-do-maloimushhikh-1012426/

کد خبر 20565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =