افزایش بورسیه و سخت تر شدن شرایط پذیرش دوره دکتری در قزاقستان

سیاسات نوربک در انتها گفت : "نتیجه این است که تعداد زیادی دانشجوی دکتری داریم که به طور رسمی در حال تحصیل هستند، اما هنوز از رساله خود دفاع نکرده‌اند. تعداد دانشجویان دکتری را افزایش خواهیم داد. امسال 1000 بورسیه بیشتر اعطا کردیم و قصد داریم سالانه این تعداد را به 5000 برسانیم، اما در مرحله پذیرش، انتخاب دقیق‌تری خواهیم کرد و افرادی را بررسی می‌کنیم که می‌خواهند در آینده به علم بپردازند و در سیستم آموزشی باقی بمانند".

سیاسات نوربک وزیر علوم و آموزش عالی، در کنفرانس مطبوعاتی دولت در تاریخ 6 آگوست 2024، از برنامه‌هایی برای سخت‌تر کردن شرایط پذیرش در دوره دکتری خبر داد.وزیر تشریح کرد که در حال حاضر سطح دفاع از رساله دکتری چندان بالا نیست. او این موضوع را به عوامل مختلفی مرتبط می‌داند. وی گفت: "تعدادی از دانشجویان دکتری به قصد ورود به علم و دفاع از رساله دکتری نمی‌آیند، بلکه به دنبال چهار سال استراحت راحت هستند. درصد مشخصی از افرادی را داریم که در دوران مرخصی زایمان وارد دوره دکتری شده‌اند - بورسیه‌های خوب، شرایط پذیرش آسان، اما در نهایت با مشکلاتی مواجه می‌شوند، زیرا باید مقالات علمی منتشر کنند".

وزیر اشاره کرد که در این مرحله، برخی تحصیل را رها می‌کنند و برخی دیگر مرخصی تحصیلی می‌گیرند. سیاسات نوربک در انتها گفت : "نتیجه این است که تعداد زیادی دانشجوی دکتری داریم که به طور رسمی در حال تحصیل هستند، اما هنوز از رساله خود دفاع نکرده‌اند. تعداد دانشجویان دکتری را افزایش خواهیم داد. امسال 1000 بورسیه بیشتر اعطا کردیم و قصد داریم سالانه این تعداد را به 5000 برسانیم، اما در مرحله پذیرش، انتخاب دقیق‌تری خواهیم کرد و افرادی را بررسی می‌کنیم که می‌خواهند در آینده به علم بپردازند و در سیستم آموزشی باقی بمانند".

در 23 ژوئیه 2024، اکمارال النازارووا وزیر بهداشت، از امکان بازنگری در روند پذیرش در دانشگاه‌های تخصصی این کشور خبر داد.

 نکته: دولت قزاقستان در تلاش است با اجرای سیاست های جدید، سطح آموزش عالی را در قزاقستان ارتقا داده و کاربردی سازی نماید. در این راستا، فرصت های همکاری های علمی و دانشگاهی در قزاقستان برای دانشگاه های ایران فراهم است.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:https://www.zakon.kz/obshestvo/6444113-uzhestochit-otbor-dlya-postupleniya-v-doktoranturu-khotyat-v-kazakhstane.html

کد خبر 20605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =