قتل عام فلسطینی ها ، نیاز مند اقدام جامعه جهانی

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تحت نظارت و رهبری ایالات متحده و سازمان ملل، بارها اقداماتی را انجام داده که به شدت حقوق اساسی و اولیه بشری و قوانین بین المللی را نقض کرده است و این اقدامات مایه  شرمساری جامعه جهانی است.

دکتر لقمان ریمی نویسنده و حقوق دادن نیجریه ای:

قتل عام فلسطینی های بی گناه، نیاز به اقدام فوری جامعه جهانی دارد

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تحت نظارت و رهبری ایالات متحده و سازمان ملل، بارها اقداماتی را انجام داده که به شدت حقوق اساسی و اولیه بشری و قوانین بین المللی را نقض کرده است و این اقدامات مایه  شرمساری جامعه جهانی است.

قتل عام اخیر بیش از صد نمازگزار در هنگام نماز در غزه نمونه بارز این تخلفات است . همانطور که جورج گالووی سیاستمدار بریتانیایی نیز به آن اشاره کرده است، اگر وحدت جهان اسلام به واقعیت تبدیل می شد، می توانست اعتراضات جهانی را برانگیزاند . ولی متاسفانه سکوتی که به دنبال این اتفاقات در جهان اسلام رخ می دهد، آشکارا گویای وضعیت فعلی حکمرانی جهانی و حمایت از حقوق بشردرجهان را نشان می دهد .

جامعه جهانی حقوق بشر در کنار متولیان حقوق بین الملل مانند ایالات متحده، بریتانیا، چین، روسیه و کشورهای که با اکثریت مسلمان هستند ، مسئولیت مهمی در رسیدگی و مهار اقدامات کشورهای سرکش مانند اسرائیل دارند. این قدرت ها، مجهز به ابزارهای دیپلماتیک، اقتصادی و قانونی هستند و نباید صرفا از حاشیه شاهد وقوع این جنایات باشند. بلکه آنها باید قاطعانه برای حمایت از اصول عدالت و انسانیت که حقوق بین الملل بر آن بنا شده است، عمل کنند.

بویژه کشور های با کثریت مسلمان باید تأمل جدی در آموزه های حضرت محمد (ص) پیامبر گرامی اسلام داشته باشند که فرمود: «ستم نکنید و مورد ظلم نیز قرار نگیرید». این حدیث تاکید بر مسئولیت دوگانه مسلمانان دارد . بنابراین، کشورهای مسلمان وظیفه اخلاقی و مذهبی دارند که نه تنها در اعمال سرکوب گرانه شرکت نمی کنند  و از آن حمایت نمی کنند، بلکه قاطعانه در برابر ظلم و ستم دیگران نیز می ایستند. اتحادمسلمانان و اقدام آنها علیه بی عدالتی هایی که مسلمانان در غزه با آن مواجه هستند باید بر اساس این آموزه عمیق دینی باشد.

بی عدالتی، فقر، تبعیض - اینها همه اشکال خشونت و بی عدالتی هستند . همانطوریکه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است ، قدرتمندان باید با انسانیت عمل کنند، در غیر این صورت در معرض از دست دادن انسانیت خود خواهند بود.

ایالات متحده و بریتانیا، که اغلب به عنوان متحدان کلیدی اسرائیل شناخته می شوند، باید سیاست های خارجی خود را مورد بازنگری قرار دهند تا اطمینان حاصل کنند که به طور ناخواسته از اقداماتی که حقوق بشر را نقض می کند حمایت نمی کنند یا از آن چشم پوشی نمی کنند. چین و روسیه به عنوان ابرقدرت های جهانی، ظرفیت تأثیرگذاری بر گفتمان بین المللی را دارند و باید از موقعیت خود برای حمایت از جان افراد بی گناه و اجرای قوانین بین المللی استفاده کنند.

کشورهای با اکثریت مسلمان، در مقابل این موقعیت باید برخیزند و در پاسخ به ظلم و ستم هموطنان مسلمان خود متحد شوند. بی تحرکی و سکوت آنها نه تنها قدرت جمعی آنها را تضعیف می کند، بلکه کسانی را که مرتکب چنین جنایاتی می شوند را نیز جسور می کند .

قتل عام در غزه باید کاتالیزوری برای یک موضع واحد باشد و اطمینان حاصل کند که چنین نقض حقوق بشر با محکومیت شدید و اقدام عملی ممکن پاسخ داده می شود.

جامعه جهانی نباید به اسرائیل اجازه دهد که اقدامات سرکوبگرانه خود را بدون کنترل ادامه دهد. این مسئولیت نه تنها بر عهده متحدان اسرائیل بلکه بر عهده هر کشوری است که ادعا می کند برای حقوق بشر و حاکمیت قانون ارزش قائل است، می باشد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که اقدامات مشخصی انجام شود تا چنین قتل عام هایی تحت پوشش اهداف سیاسی یا نظامی ادامه نیابد.

عواقب سکوت در برابر بی عدالتی علیه مردم فلسطین، به ویژه مردم غزه بسیار خطرناک است . هنگامی که جامعه جهانی در اقدام علیه بی عدالتی، کشتار و سرکوب شکست می خورد، راه را برای جنایات بزرگتر هموار می کند. پیامدهای آن روشن است: اگر امروز در برابر قتل عام مردم بی گناه در غزه نایستیم، این خطر را داریم که اجازه دهیم چنین بی عدالتی هایی بدون کنترل ادامه یابد و به طور بالقوه همه ما را به گونه ای تحت تأثیر قرار دهد که هرگز قابل  پیش بینی نباشد . بر هر ملت، هر رهبر و هر فردی که برای حقوق بشر ارزش قائل است، واجب است که قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدام های را در این خصوص انجام دهد.

منابع:

https://muslimnews.com.ng/2024/08/12/israeli-massacre-of-innocent-palestinians-in-gaza-while-praying-fajr-a-call-to-action-for-the-global-community-by-lukman-raimi/

 

 

کد خبر 20657

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =