دشواری یافتن شغل مناسب و پایدار برای جوانان در قزاقستان

طبق داده‌های سازمان بین‌المللی کار، یکی دیگر از روندهای بازار کار جوانان این است که "یافتن شغل مناسب و پایدار اکنون دشوارتر از همیشه است." در سال گذشته، نزدیک به 65 میلیون جوان بیکار بودند.

کارشناسان معتقدند که پیدا کردن شغل مناسب و پایدار برای جوانان اکنون دشوارتر است.  اگرچه نرخ بیکاری جوانان در جهان در پایین‌ترین سطح خود در 15 سال گذشته قرار دارد، اما بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کوید برای ساکنان کشورهای آسیا-اقیانوسیه و کشورهای عربی، به ویژه برای زنان جوان، ثمری نداشته است.

سارا الدر، رئیس بخش تحلیل اشتغال و سیاست‌های عمومی سازمان بین‌المللی کار گفت: " در شرق آسیا (رشد 4.3 درصدی)، کشورهای عربی (رشد 1 درصدی) و جنوب شرقی آسیا و منطقه اقیانوس آرام (رشد 1 درصدی)، همچنان نرخ بیکاری جوانان در حال افزایش است."

این واقعیت که در سال گذشته بیش از بیست درصد از جوانان یا کار نکردند یا تحصیل یا آموزش حرفه‌ای ندیدند، نگرانی کمتری ندارد. به گفته الدر، این مشکل زنان جوان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طبق داده‌های سازمان بین‌المللی کار، یکی دیگر از روندهای بازار کار جوانان این است که "یافتن شغل مناسب و پایدار اکنون دشوارتر از همیشه است." در سال گذشته، نزدیک به 65 میلیون جوان بیکار بودند.

الدر خاطرنشان کرد: "اکثر کارگران جوان همچنان فاقد حمایت اجتماعی هستند و در مشاغل موقت باقی می‌مانند که پیشرفت شغلی آنها را دشوار می‌کند." طبق برآوردها، در مقایسه با سه چهارم در کشورهای ثروتمندتر، تنها یک چهارم کارگران جوان در کشورهای کم‌درآمد شغل دائمی و پایدار خواهند داشت.

در سازمان بین‌المللی کار توضیح دادند که با وجود سطح بالای تحصیلات، اکثر جوانان امروزی از بیکار ماندن می‌ترسند. بر اساس داده‌های این سازمان، نرخ بیکاری در بین زنان و مردان جوان در سال 2023 تقریباً برابر بود (به ترتیب 12.9 درصد و 13 درصد)، در حالی که در سال‌های قبل از همه‌گیری، نرخ بیکاری در بین مردان جوان بالاتر بود.

علاوه بر این، در سال 2023، بیش از دو برابر دختران نسبت به پسران، کار نمی‌کردند، تحصیل نمی‌کردند یا آموزش حرفه‌ای نمی‌دیدند - 28.1 درصد در مقایسه با 13.1 درصد. گیلبرت هونگبو، مدیر کل سازمان بین‌المللی کار، گفت: "فرصت‌ها برای جوانان بسیار نابرابر است: بسیاری از زنان جوان، جوانان دارای منابع مالی محدود یا اقلیت‌ها همچنان با مشکلاتی مواجه هستند. میلیون‌ها جوان بدون داشتن فرصت‌های برابر برای تحصیل و کار مناسب، شانس خود را برای آینده‌ای بهتر از دست می‌دهند."

رئیس سازمان بین‌المللی کار تأکید کرد که "هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم روی آینده‌ای باثبات حساب کنیم تا زمانی که میلیون‌ها جوان در سراسر جهان شغل مناسبی نداشته باشند" و در نتیجه، احساس ناامنی کنند و نتوانند زندگی بهتری برای خود و خانواده‌هایشان بسازند.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع: https://tengrinews.kz/world_news/molodyim-lyudyam-trudnee-nayti-dostoynuyu-stabilnuyu-rabotu-544543/

کد خبر 20675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =